چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: دانش‌آموزان کشور امسال شیر نمی‌نوشند. این نکته را از تناقض‌های موجود میان گفته‌های مسئولین می‌توان دریافت.

شیر

 

در خبرهایی که دیروز از سوی خبرگزار‌ی‌ها منتشر شده می‌توان ردپای تناقض‌گویی مسئولان را دید. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که توزیع شیر در مدارس تا پایان آبان‌ماه شروع می‌شود.علی فرهادی به خبرگزاری فارس گفته: هیچ کسری‌ای برای توزیع شیر در مدارس نداریم و امسال هم مانند سال‌ گذشته 70 نوبت شیر در مدارس توزیع می‌کنیم. پیش از این هم علیرضا کریمیان، دبیر کمیته ملی شیر مدارس با اظهار تأسف از وضعیت بودجه امسال گفته‌بود: امسال هنوز اعتباری که باید در بحث شیر مدارس به ما تخصیص داده می‌شد پرداخت نشده است و توزیع شیر را در سال90 با بدهی آغاز می‌کنیم. تا اینجای کار می‌توان امیدوار بود که به‌زودی شیر در مدارس توزیع می‌شود اما یکی از مسئولان آموزش و پرورش از عدم‌توزیع شیر در مدارس خبر داده است.

علی‌اکبر حامدی، قائم مقام مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، درباره توزیع شیر در مدارس گفته: هنوز هیچ خبری از اعتباربخشی در این حوزه نیست و امسال توزیع شیر در مدارس تهران نخواهیم داشت. او به خبرگزاری مهر گفته: تا به امروز از سوی وزارت آموزش و پرورش هیچ اعتباری برای تهیه و توزیع شیر در مدارس تهران اختصاص نیافته است و تنها عنوان شده در مدارس مناطق محروم شیر توزیع شود.

تکذیب و تکذیب

تکذیب گفته‌های این مسئول آموزش و پرورش نخستین کاری بود که از سوی مسئول دیگری انجام شد.سید علی یزدی‌خواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گفته‌های قائم‌ مقامش را تکذیب کرد و گفت: بحث توزیع شیر مدارس آنطور که حامدی عنوان کرده نیست و ما در حال پیگیری اجرای این طرح در مدارس تهران هستیم. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به خبرگزاری مهر گفته: مسئولان نهاد ریاست‌جمهوری قول داده‌‌اند که اعتبار توزیع شیر در مدارس را تامین کنند و در حال حاضر ما تشریفات اداری آن را نیز دنبال کرده‌ایم و تنها منتظر تامین اعتبار از سوی نهاد ریاست‌جمهوری هستیم.

اتحادیه لبنیات کشور

اعضای اتحادیه لبنیات کشور هم به‌دلیل بدهی آموزش و پرورش از تحویل شیر خودداری کرده و خواهان وصول بدهی‌هایشان هستند.مجید علیداد، مدیرعامل اتحادیه لبنی، گفته: بدحسابی آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات صنایع لبنی و تامین نشدن اعتبار امسال دلایل توزیع نشدن شیر در مدارس کشور است. به گزارش خبرگزاری فارس او افزود:به‌دلیل بدقولی‌ها و بدحسابی‌هایی که آموزش و پرورش، سال گذشته برای پرداخت مطالبات داشته صنایع لبنی به عقد قرارداد توزیع شیر مدارس تمایل ندارند. به گفته علیداد: پرداخت مطالبات با تاخیرهای طولانی انجام شده و 50میلیارد تومان مطالبات صنایع لبنی که مربوط به توزیع شیر مدارس در سال گذشته بوده چند روز قبل پرداخت شده است.

شیر برای دانش‌آموزان

قوانین موجود در کشور، وزارت ‌آموزش و پرورش را مکلف کرده است که همه دانش‌آموزان کشور 70 نوبت شیر رایگان به‌صورت هفته‌ای 3 نوبت و در هر نوبت به میزان، 200سی‌سی و در طول سال تحصیلی 14 کیلوگرم شیر دریافت ‌کنند و اولویت به‌ترتیب با دانش‌آموزان دبستانی، راهنمایی و دبیرستانی است. برنامه شیر مدارس یکی از راهکارها برای بهبود وضع تغذیه کودکان است، درجه دسترسی به شیر در کشورهای مختلف جهان بسیار متفاوت است و در اغلب کشورها به‌ویژه کشورهای جهان سوم، شیر، نوشیدنی عمده کودکان نبوده و مصرف شیر در این سن مورد توجه نیست و در برخی کشورها رویکرد بر توزیع حداقلی شیر در مدارس است که کشور ما نیز یکی از همین کشورها محسوب می‌شود.در کشور ما مصرف نوشابه‌های گازدار چندبرابر مصرف شیر است، این موضوع موجب شد تا سیاستگذاران کلان کشور، طرح شیر مدارس ایران را با هدف اصلاح شیوه‌های زندگی در جامعه ایرانی از طریق ارائه الگوی تغذیه سالم، افزایش مصرف شیر در کودکان و نوجوانان، افزایش تقاضا برای تولید شیر و محصولات لبنی در کشور و ارتقای سلامت دانش‌آموزان به اجرا درآورند.

کد خبر 149538
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز