گروه اقتصادی: بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال جاری از رده خارج کردن 250 هزار خودروی فرسوده و جایگزینی آن با خودروهای نو گاز سوز یا دوگانه سوز تکلیف شده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال روند اجرای طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده چندان مطلوب نبوده و بسیاری از متقاضیان از این شیوه جایگزینی ابراز نارضایتی می‌کنند.

با سید رضا فاطمی مجری طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده پیرامون روند اجرای این طرح و عملکرد خودرو سازان گفت و‌گو کرده‌ایم.

***

  • با توجه به تکالیف مندرج در قانون بودجه سال جاری چرا روند اجرای این طرح مطلوب نبوده است؟

از ابتدای آبان ماه سال جاری تا کنون 135 هزار متقاضی به بانک‌های عامل معرفی و حدود 90 هزار پرونده اعتباری تشکیل و 57 هزار خودروی فرسوده از آذر ماه تاکنون اسقاط شده است.

همچنین 37 هزارو 500 فقره وام پرداخت و 30 هزار خودرو جایگزین به متقاضیان تحویل شده است.

باید توجه کرد که از ابتدای ورود خودرو به کشورمان تا ابتدای سال جاری تنها 50 هزار خودرو فرسوده اسقاط شده بود اما از ابتدای آذر ماه سال جاری تا کنون 57 هزار خودرو اسقاط شده که نشان از عملکرد مثبت اجرای این طرح دارد.

بر اساس برنامه اسقاط 250 هزار خودرو فرسوده پیش بینی شده و دولت نیز 164 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را تخصیص داده است.

  • چرا تاکنون برخی مالکان خودروهای فرسوده که همه مراحل دریافت خودرو جایگزین را سپری کرده‌اند، موفق به در یافت خودرو نشده‌اند ؟

برخی از متقاضیان خودروهایی را می خواهند که اکنون در اختیار خودرو‌سازان نیست یا نمایندگان فروش عملکرد خوبی در این زمینه نداشته یا اطلاع و پیگیری لازم را ندارند.

از تعداد 37 هزارو 500 متقاضی که وام جایگزینی خودرو دریافت کرده اند 35هزار نفر به حساب خودرو سازان وجه واریز کرده‌اند.

از این تعداد 30 هزار متقاضی منتظر در یافت خودرو هستند و 2 هزار نفر در مرحله ای هستند که چک را دریافت اما به حساب خودرو‌سازان واریز نشده است.

همچنین اکنون حدود 5 هزارو 500 نفر به حساب ایران خودرو و سایپا پول واریز کرده اما خودرو تحویل نگرفته اند که رقم مطلوب در این فرآیند 3 هزار نفر است و با این روند حدود 2 هزار متقاضی به دلایل غیر موجه با وجود انجام مراحل و پرداخت وجه به خودرو‌سازان هنوز خودرو جایگزین دریافت نکرد‌ه‌اند.

  • با این روند عملکرد خودرو سازان در اجرای این طرح چگونه بوده است ؟

عملکرد  خودرو سازان خصوصا در شرکت ایران خودرو چندان رضایتبخش و مطلوب نبوده است و از آنجا که در این طرح 600 تا700 نماینده فروش شرکت‌های خودروسازی در این طرح فعالیت می کنند اما هماهنگی لازم بین خودرو‌سازان و این نمایندگی‌ها وجود نداشته که این امر روند اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده را کند کرده است.

کد خبر 14951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز