سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جسد معمر قذافی، دیکتاتور لیبی پس از 5 روز باقی‌ماندن در یک سردخانه سرانجام روز گذشته در نقطه‌ای نامعلوم در وسط صحرا دفن شد تا حتی خانواده وی هم خبری از گور او نداشته باشند.

براساس گزارش منابع خبری در این مراسم محرمانه جسد معمر قذافی به همراه پسرش معتصم و ابوبکر یونس جابر، وزیر دفاع سابق لیبی با حضور تعدادی از مقام‌های شورای ملی انتقالی در مراسمی با حضور افرادی اندک به خاک سپرده شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که جنازه این افراد به‌صورت شبانه از سردخانه‌ای در شهر سرت که به محلی برای بازدید عموم مردم تبدیل شده‌بود، به صحرای جنوب کشور منتقل شد‌ و در ساعت ۵ صبح به وقت محلی مراسم خاکسپاری با رعایت موازین اسلامی صورت گرفت. قبیله قذافی خواستار تحویل جنازه او برای دفن در زادگاهش شهر سرت براساس وصیت او بودند اما این مسئله از سوی شورای انتقالی لیبی رد شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که مقام‌های شورای ملی انتقالی به خاطر تبدیل نشدن محل دفن وی به یک زیارتگاه برای طرفدارانش تصمیم گرفتند که جنازه او را در نقطه‌ای نامعلوم در صحرا دفن کنند. گفته می‌شود به افراد قبیله قذافی اجازه داده شده است که پیش از انتقال جنازه او برای خاکسپاری نماز میت بخوانند. همچنین براساس گزارش‌ها ۴ نفر از بستگان قذافی پس از قسم خوردن برای افشا نکردن محل دفن دیکتاتور سابق لیبی در مراسم دفن او حضور داشته‌اند.

معمر قذافی و پسرش پنجشنبه هفته گذشته در جریان عملیات نیروهای شورای ملی انتقالی در سرت کشته شدند. محمود شمام، وزیر اطلاع‌رسانی شورای ملی انتقالی روز گذشته بدون اشاره به جزئیات این مراسم اعلام کرد که مقام‌های شورای انتقالی از فتوایی درباره عدم‌خاکسپاری قذافی در اراضی متعلق به مسلمانان پیروی کرده‌اند. قبیله معمر قذافی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ است که مسئولیت کشته شدن قذافی متوجه یوسف القرضاوی، رئیس هیات بین‌المللی علمای مسلمین سنی است. قرضاوی اخیراً فتوا داده بود، قذافی باید کشته شود. در این بیانیه آمده است: ما باید با این «شیخ فتنه» مانند خودش رفتار کنیم. ما هر جا او را بیابیم، قصاصش می‌کنیم.

این در حالی است که با درخواست‌های بین‌المللی، مقام‌های شورای ملی انتقالی اعلام کرده‌اند که با تشکیل یک کمیسیون درباره مرگ قذافی تحقیق می‌کنند. مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی اعلام کرد: در پاسخ به درخواست‌های بین‌المللی ما کمیسیونی را برای تحقیق درباره حقایق مرگ وی تشکیل داده‌ایم. رئیس شورای ملی انتقالی همچنین تأکید کرد که فرایند تشکیل دولت موقت جدید در حال پیگیری است و تلاش‌ها در این رابطه ظرف ۲ هفته کامل می‌شود.

فرار سیف الاسلام

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری در لیبی از فرار سیف‌الاسلام به نیجر خبر داد، امایکی از مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده است که سیف الاسلام پسر قذافی هنوز در لیبی است و تلاش می‌کند با گذرنامه جعلی فرار کند. این در حالی است که یک انفجار هم در شهر سرت رخ داد که بیش از 100 نفر کشته داشت. منابع شورای انتقالی اعلام کرده‌اند که این انفجار در زادگاه قذافی و در یک مخزن سوخت رخ داده است.

کد خبر 149466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز