همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش سفت تعهدات بیمه برای تصادفات بدون کروکی به 2 میلیون و 250 هزار تومان خبر داد.

به گزاش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی سه‌شنبه در جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی که به منظور ارزیابی عملکرد 6 ماهه اول امسال و برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی اجرای طرح زمستانی سال 90 با حضور مسئولان تمامی دستگاه‌های ذیربط برگزار شد با اشاره به آغاز طرح زمستانه پلیس راه از 20 آذر تا 25 اسفندماه از افزایش سقف تعهدات بیمه برای تصادفات خسارتی بدون نیاز به کروکی پلیس از یک میلیون و 500 هزار تومان به دو میلیون و 250 هزار تومان خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه تمامی شرکت‌های بیمه مکلفند در تصادفات خسارتی سازشی تا رقم جدید تعیین شده بدون نیاز به کروکی پلیس به فرد بیمه شدن خسارت پرداخت کنند.

سردار اسکندر مومنی افزود: در درون شهرها حدود 80 درصد تصادفات خسارتی بوده و عمدتا سازشی است که افزایش سقف پرداخت خسارات تصادفات سازشی تا دو میلیون و 250 هزار تومان بدون نیاز به کروکی، می‌تواند حجم زیادی از فعالیت پلیس را در این عرصه کاهش داده و از سردرگمی مردم جلوگیری کند.

 وی با اشاره به اینکه صدور بیمه‌نامه باید بر اساس قانون صورت گرفته و تمام بندهای آن اجرایی شود، گفت: بر اساس قانون پلیس مکلف است نسبت به توقف خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث اقدام کند اما در ماده 18 نیز قانونگذار گفته است که باید سازو کارهای استقرار شرکت‌های بیمه‌گذار در کنار پاسگاه‌های پلیس راه فراهم شود تا خودروهای فاقد بیمه سردرگم نشوند.

مومنی از بیمه مرکزی خواست هر چه سریعتر نسبت به تعیین سازوکارهای لازم در این خصوص اقدام کند.

 کاهش 12.7 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی در شش ماهه اول سال

وی در ادامه با اشاره به کاهش 12.7 درصدی کشته‌های تصادفات رانندگی در شش ماهه اول سال جاری گفت: بر این اساس بیش از یک هزار و 600 نفر در تصادفات رانندگی امسال کمتر کشته شدند که رسیدن به این میزان نشان دهنده تمام تلاش‌های مسئولان ذیربط بوده است.

مومنی با اشاره به اینکه علت مرگ 78 درصد متوفیان ضربه به سر و شکستگی استخوان بوده است، گفت: بر این اساس تاکید می‌کنیم تا رانندگان و راکبان موتورسیکلت‌ها حتما از کمربند و کلاه ایمنی استفاده کنند که این امر می‌تواند نقش موثری در کاهش کشته‌های تصادفات ایفا کند.

 وی با تاکید بر اینکه 49 درصد کشته‌های تصادفات بعد از سرصحنه در شش ماهه اول امسال اتفاق افتاده است، گفت: این در حالی است که نرم این میزان در دنیا بین 15 تا 20 درصد است که در این خصوص نیز دستگاه‌های ذیربط باید نسبت به اختصاص منابع و امکانات لازم اقدام کنند.

 مومنی از انتشار کتاب آمار حوادث رانندگی در 10 سال اخیر خبر داد و گفت: این کتاب به زودی با کمک دستگاه‌های ذیربط منتشر می‌شود تا از آن برای عملکرد دهه 90 استفاده شود.

 وی با اشاره به اینکه طرح زمستانی پلیس راه کشور از 20 آذرماه آغاز شده و تا 25 اسفندماه ادامه خواهد داشت، گفت: در شرایط عادی زمان آغاز اجرای طرح را 20 آذر ماه گذاشتیم اما در صورتی که بارندگی‌ها زودتر آغاز شود، دستگاه‌ها آمادگی دارند تا زمان آغاز طرح زودتر صورت گیرد.

 وی همچنین از تمامی استانداران و فرمانداران خواست تا در خصوص اسکان اضطراری مردم در جاده‌ها در صورت بسته شدن یک مسیر اقدام کرده و تمهیدات لازم را بیندیشند تا با مشکلی در زمستان امسال مواجه نشویم.

حق بیمه‌ها امسال افزایش نمی‌یابد

 نماینده بیمه مرکزی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه علیرغم افزایش دیه قرار نیست حق بیمه‌ها امسال افزایش یابد، گفت: بخش‌ بازرسی بیمه مرکزی در حال بررسی موضوع عدم پرداخت حق بیمه به رانندگانی است که تصادفات خسارتی سازشی داشتند، اما در عین حال باید موضوعاتی همچون توافق دوطرف، قبول کردن فرد مقصر و رعایت سقف بیمه پرداختی در این خصوص لحاظ شود.

 لزوم استقرار واحدهای بیمه در جوار پاسگاه‌های پلیس

 نماینده قوه قضاییه نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه نرخ جدید دیه اعلام شده است بر استقرار واحدهای بیمه در اطراف پاسگاه‌های پلیس تاکید کرد و گفت: در عین حال باید امکان صدور بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت نیز با توجه به افزایش قیمت بیمه فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد با امدادخودروهای غیرمجاز گفت: متاسفانه پرونده‌هایی در خصوص سرقت و تجاوز به عنف توسط این امدادخودروها داشتیم که از پلیس می‌خواهیم تا نسبت به نظارت و برخورد با امدادخودروهای غیرمجاز اقدام کند.

کد خبر 149445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز