گروه بین‌الملل: عربستان، سوم و چهارم آبان در تب و تاب مراسم تدفین ولیعهد سابق و انتخاب ولیعهد جدید است.

عربستان

نشانه‌ها حاکی از آن است که انتخاب ولیعهد جدید چالشی جدی برای خاندان سعود نیست و ظاهرا او از چند ماه قبل نه‌تنها انتخاب شده بلکه کارش را هم شروع کرده‌است. حکومت تنها منتظر است که مراسم تدفین سلطان بن‌عبدالعزیز (ولیعهد درگذشته) با حضور شخصیت‌های خارجی از جمله جوزف بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شود تا نام ولیعهد جدید را اعلام کنند.

شاهزاده نایف بن‌عبدالعزیز برادر ناتنی پادشاه و یکی از هفت شاهزاده سدیری عربستان که در 36 سال گذشته وزیر کشور بوده‌است، به احتمال بسیار زیاد ولیعهد جدید عربستان خواهد شد. برادران سدیری که شامل فهد، سلطان و نایف می‌شوند، پسران همسر محبوب ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان هستند که از خاندان سدیری بود. این هفت برادر، قدرت زیادی در حکومت عربستان دارند.

نایف در 6 ماه گذشته که ولیعهد و پادشاه بیمار عربستان برای درمان در خارج از کشور بوده‌اند، اداره امور را بر عهده داشته‌است. شاهزاده سلطان که این هفته در سن 87 سالگی درگذشت، چندماهی در آمریکا بستری بود و کارهای او را نایف انجام می‌داد. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا دیروز به نقل ازمنابع خبری خود در عربستان نوشت، مراسم تدفین ولیعهد، نوعی اعلام بیعت شاهزادگان و مقامات خارجی با ولیعهد جدید هم هست.

البته قرار است ولیعهد جدید را شورایی موسوم به بیعت انتخاب و معرفی کند. این نخستین وظیفه این شورا در 5 سالی است که از آغاز به کارش می‌گذرد. ملک عبدالله پادشاه عربستان این شورا را از 33 نفر از شاهزادگان نسل اول و دوم سعودی تشکیل داد تا نوعی لباس دمکراتیک بر تن حکومت سنتی آل‌سعود بپوشاند.

نایف، تفاوت‌هایی با دیگر شاهزادگان حاکم سعودی دارد. اول اینکه او اندکی جوان‌تر از شاه کنونی و ولیعهد قبلی و وزیر خارجه است و در دهه 70 زندگی‌اش قرار دارد. البته او هم مانند برادرانش بیماری‌هایی دارد از جمله درد زانو که مانع از تحرک بیش از حد او می‌شود.

شاهزاده نایف به اندازه ولیعهد قبلی یا شاهزادگانی چون بندر بن‌سلطان یا ترکی الفیصل، رابطه نزدیکی با غرب ندارد. او نه سرمایه‌گذاری خاص و مشهوری در غرب دارد نه رابطه‌ای شخصی با مقامات آمریکایی. او همچنین بیشتر از برادرانش محافظه‌کار و تندروست. او روی خوشی به اصلاحاتی که عبدالله از زمان به قدرت رسیدن به اجرا گذاشته، نشان نداده‌است.

نایف تا‌کنون 2 بار هدف حملات انتحاری القاعده در عربستان قرار گرفته که دلیل آن جایگاهش در مقام وزارت کشور است. او مسئول دستگیری و محاکمه اعضای القاعده در عربستان در سال‌های اخیر بوده‌است. یک نیروی 130هزارنفری شبه‌نظامی تحت امر نایف و در چارچوب سرویس امنیتی اطلاعاتی عربستان فعالیت می‌کنند.

او مدافع سرسخت وهابیت و دشمن اخوان‌المسلمین است. 9ماه پیش وقتی تونس و مصر در تب و تاب انقلاب بودند، نایف گروهی از خبرنگاران را به ویلای شخصی‌اش در ریاض دعوت کرد تا برای آنها توضیح دهد که تونسی‌ها اصلا عرب نیستند بلکه به خاطر سال‌ها استعمار فرانسه نسل آنها فرانسوی شده اما عربستان از اعراب خالص تشکیل شده‌است.

خبرنگاری از او پرسید، حالا که اخوان‌المسلمین در مصر به قدرت می‌رسد، رابطه ریاض و قاهره چگونه خواهد شد؟ او با عصبانیت فریاد کشید و آن خبرنگار را به نزدیکی با تندروهای اخوان‌المسلمین متهم کرد. بعضی تحلیلگران می‌گویند محافظه‌کاری افراطی او به خاطر جایگاهش در وزارت کشور بوده و وقتی ولیعهد شود، دیگر تا این اندازه از قوانین سختگیرانه وهابی حمایت نمی‌کند.

کد خبر 149353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز