همشهری آنلاین: علی لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم، درباره تهدیدهای آمریکا برای تحریم بیشتر ایران، گفت: سئوال این است که در این چند قطعنامه‌ای که صادر کرده‌اند آیا توانسته‌اند زلزله ای اقتصادی در ایران به وجود بیاورند؟

علی لاریجانی

 ما که هنوز داریم کارمان را انجام می‌دهیم. در صحنه اقتصادی دنیا، راه‌های مختلفی برای حرکت وجود دارد؛ تصور اینکه اگر آمریکایی‌ها رفتار موذیانه‌ای پیشه کنند این رفتار موذیانه به ثمر بنشیند، تصور اشتباهی است.

لاریجانی تحریم‌های آمریکا را بی نتیجه دانست و گفت: این روش جواب نمی‌دهد، اما اگر آمریکا برای ما هزینه ایجاد کند مطمئن باشید بدون هزینه خارج نخواهد شد؛ یعنی اوباما تصور نکند که میدان برای هر عملی باز است.

لاریجانی افزود: در جهان سیاست همیشه باید محاسبات جدی باشد؛ اوباما باید از روش انشانویسی دست بردارد و بداند دوره حساب و کتاب است.

لاریجانی گفت: بسیار روشن است که آمریکایی‌ها همیشه در قبال ایران، حالتی خصمانه داشته‌اند و این یکی از اشتباهات بزرگ آن‌هاست.

وی افزود: ما یک دیکتاتور بزرگ را از خاک ایران بیرون کردیم، و آمریکا به جای اینکه بگوید ملت ایران حق دارد دموکراسی داشته باشد، به مقابله با دموکراسی ایران پرداخت؛ این همان اشتباهی است که آمریکایی‌ها در حال حاضر در تعامل با کشورهای عربی مرتکب می‌شوند.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که سیاست گذاران آمریکایی منطقه را خوب نمی‌شناسند و فکر می‌کنند منافعشان با دیکتاتورها تامین می‌شود و این اشتباه راهبردی آن‌هاست.

لاریجانی اظهار داشت: در حالی که رژیم صهیونیستی این همه سلاح اتمی دارد، آمریکایی‌ها به هیچ وجه احساس خطر نمی کنند. حتی برخی از کشورهای همسایه ما مثل پاکستان و هند سلاح هسته‌ای دارند اما از آنجا که با آمریکا رفاقت دارند، هیچ مشکلی نیست؛ اما در مورد برنامه صلح آمیز ایران تا این حد سنگ اندازی می‌کنند.

ریشه یابی سناریوی اخیر آمریکا علیه ایران

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همیشه بدنبال ماجراتراشی در مقابل ملت ایران هستند، گفت: این مساله اخیر به نظر من به حوادثی برمی‌گردد که ظرف یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اگر توجه داشته باشید، چند مولفه هست که ریشه‌های آن را نشان می‌دهد، یکی مساله بیداری اسلامی که در منطقه به وجود آمد. مثلا در مصر ما از ملت مصر دفاع کردیم و گفتیم انقلاب شما انقلاب متینی است و از آن حمایت کردیم، آمریکایی‌ها تا دم آخر از حسنی مبارک دفاع کردند؛ کسی تردید ندارد که در این مدت سی و اندی سال، آمریکایی‌ها از رژیم حاکم مصر حمایت کردند. آمریکا از این مساله عصبانی است.

لاریجانی افزود: در مساله تونس، ما از ملت تونس حمایت کردیم؛ آمریکایی‌ها مایل نبودند و بالاخره با چراغ سبز آن‌ها بود که بن علی را جایی راه دادند.

طرح ریزی عملیات تروریستی توسط یک تریاکی!

لاریجانی در ادامه، سناریوی اخیر آمریکا را بسیار کودکانه توصیف کرد و گفت: اینکه مثلا یک آدم تریاکی را پیدا کنند که اقدام به طرح ریزی عملیات تروریستی بکند؛ نشان می‌دهد که آن‌ها نتوانسته‌اند درست تامل کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در دادخواستی که دادستان آن‌ها داده است، آمده که از این حساب صدهزار دلار یا 46 هزار دلار پول به حساب فلان بانک آمریکایی واریز شده و سیستم اف بی آی بر آن تسلط داشته است. من در این مجال سوالی دارم: آیا هیچ گاه عملیات تروریستی نظامی به این نحو، توسط یک آدم تریاکی انجام شده است؟ آن‌ها می‌گویند که این فرد دائم الخمر نیز هست و متعادل نیست. او 30 سال پیش از ایران فرار کرده و از مخالفان ماست چطور می‌شود چنین عملیاتی به وسیله او انجام شود. مگر اینکه آمریکا شیوه‌های جدیدی به کار گرفته باشد که بر اساس آن برای عملیات تروریستی بخواهد از افراد معتاد استفاده کند.

این عملیات شیوه آمریکایی‌ها است

لاریجانی خاطرنشان کرد: تمام حرف آن‌ها در این دادخواست این است که ما به این آقای تریاکی گفته‌ایم تماس بگیر! او با کسی تماس می‌گیرد که مدعی است او آقای شکوری است. در واقع یک تریاکی با یک تریاکی دیگر تماس گرفته است و کدام استدلال منطقی چنین چیزی را می‌پذیرد. آیا می‌شود به حرف یک تریاکی دائم الخمری که مخالف ماست، اطمینان کرد و این همه سر و صدا به راه انداخت؟ البته آمریکایی‌ها گاهی بعنوان مثال در زمان ریگان، به وسیله قاچاقچی‌ها دست به چنین عملیاتی زده‌اند.

لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها دو تجربه دارند یکی انجام چنین عملیات تروریستی توسط قاچاقچی‌ها در کشورهایی مثل نیکاراگوئه که زشتی آن مشخص است؛ و دیگری ایجاد طالبان بود که خودشان هم فهمیدند چه ضرری کردند.

لاریجانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی اساسا با این شیوه‌ها مخالف است و این کارهایی که می‌کنند کسی باور نمی‌کند، آن‌ها کارهای سبکی می‌کنند. آن‌ها قصد دارند به این وسیله در منطقه اختلاف ایجاد کنند.

آمریکا بدنبال اختلاف کشورهای اسلامی است

لاریجانی گفت: در عربستان آدم‌های عاقلی هستند که بدانند چقدر جنس این کار بدلی است، اما به هر حال ما توضیحات روشنی داریم آدم‌های متخصص در عرصه بین‌المللی کم نیستند می‌فهمند که عیار این کارهای سیاسی چقدر است؛ ولی به هر حال باید مراقبت کرد زیرا وقتی آمریکا نمی‌تواند از این طریق به نتیجه برسد به این فکر می‌افتند که باید میان کشورهای اسلامی اختلاف افکنی کنند.

با عربستان دشمنی نداریم

لاریجانی تاکید کرد: ما در قبال مسائل منطقه با برخی کشورهای منطقه اختلاف نظر داریم، مثلا ما از انقلاب مصر حمایت کردیم، ممکن است سعودی‌ها با منطق خودشان، از این انقلاب حمایت نکرده باشند. ما با عربستان دشمنی نداریم. و دو نظر مختلف داریم.

وی افزود: ما در مسائل یمن معتقدیم که باید به رای مردم یمن احترام گذاشت، حالا ممکن است عربستان سعودی نظر دیگری داشته باشد اما این به معنی دشمنی نیست، در یک خانواده هم دو برادر می‌توانند اختلاف نظر داشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: رفتارهای آمریکا فقط به ضرر منطقه است. کشورهای منطقه این را درک کرده‌اند که آمریکایی‌ها به دنبال منافع خود هستند. لذا باید توضیح داد. ما در جلسات مختلفی که دوستان عرب یا کشورهای عرب حضور داشته باشند، منطق خود را توضیح خواهیم داد و اگر زمانی باشد با سعودی‌ها هم صحبت خواهیم کرد.

مخالف پایمال کردن حق مردم بحرین هستیم

لاریجانی درباره اختلاف نظر ایران و عربستان در موضوع بحرین گفت: ما ممکن است در باره مسائل مختلف اختلاف نظرهایی داشته باشیم؛ اگر در مساله بحرین هم اختلاف نظری داریم باید ببینیم مردم بحرین چه می‌خواهند.

وی افزود: مردم بحرین می‌گویند که ما دمکراسی می‌خواهیم و نه بیشتر. می‌خواهیم هر کس یک رای داشته باشد، اگر کسی بگوید هر پنج شیعه یک رای داشته باشد و هر سنی یک رای، باید دید چنین منطقی از کجا نازل شده. و ما چگونه می‌توانیم از چنین مساله‌ای دفاع کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: مردم بحرین حرف حقی را دنبال می‌کنند. اگر کسی فکر می‌کند که با تانک و نفربر باید این حرف حق را سرکوب کرد ما با آن مخالفت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: من فکر می‌کنم که این مساله حل خواهد شد، یعنی مسئولان بحرین متوجه می‌شوند که این روش‌های پرهزینه به خودشان صدمه خواهد زد، و کشورهایی که لشکرکشی کردند خودشان را معطل می‌کنند و بدنامی ایجاد می‌کنند.

کشتار در یمن و بحرین با چراغ سبز آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در بحرین و یمن نیز همین وضع است. کسی باور نمی‌کند که این کشتارهایی که در بحرین و یمن صورت می‌گیرد بدون چراغ سبز آمریکا باشد.

عصبانیت آمریکاییها از انقلاب‌های منطقه

لاریجانی با اشاره به عصبانیت آمریکا از انقلاب‌ها در منطقه، تاکید کرد: اشتباه آمریکایی‌ها این است که تصور می‌کنند ایران در این قضیه امکاناتی می‌دهد؛ این طور نیست، ما از فکر دموکراسی در منطقه دفاع می‌کنیم این فکر انقلاب اسلامی است.

وی افزود: به هر حال این یکی از عوامل عصبانیت آن‌هاست.

ایران بدنبال امپراطوری نیست !

لاریجانی خاطرنشان کرد: در سفری که به بین المجالس داشتم و با برخی ملاقات کردم، برخی حساس بودند که بدانند وزن ایران در منطقه چگونه است؛ و اینکه آیا توازن به هم خورده است یا خیر. من به آن‌ها گفتم ما به دنبال امپراتوری نیستیم، اصلا معادله انقلاب اسلامی، معادله متعارف قدرت‌ها نیست.

انزوای رژیم صهیونیستی دلیل تحرکات آمریکا

لاریجانی در ادامه گفت: پس از انقلاب‌هایی که در منطقه رخ داد ، رژیم صهیونیستی احساس انزوا و به هم ریختگی در خود می بیند؛ و چون این رژیم در آمریکا لابی قوی دارد، و آمریکا نیز در فصل انتخابات به سر می‌برد، اوباما تصور می‌کند با این مانورها می تواند وضع خود را تثبیت کند.

اختلافات ما با آمریکا راهبردی است

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ما با آمریکایی‌ها اختلاف داریم اما اختلاف ما از این جنس‌ها نیست. اختلاف ما اختلاف راهبردی است و می گوییم چرا آمریکا از دیکتاتورهای منطقه حمایت می‌کند.

تحولات منطقه مردمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با رد ادعای دخالت ایران در تحولات منطقه، خاطرنشان کرد: حوادثی که در منطقه جریان دارد، واقعیتی مردمی است؛ این که مردم بحرین شب‌ها تظاهرات می‌کنند ربطی با ما ندارد، اگر تصور آمریکایی‌ها این است باید گفت که آن‌ها نمی فهمند و دچار اشتباه هستند.

لاریجانی افزود: ملت مصر ملتی بزرگ است و خودشان در حال اداره کشور هستند، ما فقط از آن‌ها حمایت سیاسی می‌کنیم بنابراین این کارها بی نتیجه است. شاید یک نتیجه داشته باشد و آن اینکه ایران در حمایت سیاسی از انقلاب‌های منطقه جدی تر شود؛ زیرا این مساله، نقطه ضعف آمریکایی‌هاست.

لاریجانی درباره انقلاب مصر گفت: مردم مصر در دوره انتقالی به سر می‌برند و هنوز با ما روابط رسمی برقرار نکرده اند. من فکر می کنم انقلاب‌هایی که در حال رخ دادن هستند، چه در مصر و چه بقیه کشورها انقلاب‌های اصیلی هستند، و حتما به دنبال پیوندهای اسلامی قوی هستند؛ و حتما با ایران روابط صمیمانه خواهند داشت ولی ملاحظاتی هم دارند و ما هم درک می‌کنیم.

تبریک به ملت لیبی

لاریجانی اظهار داشت: باید به ملت لیبی تبریک گفت؛ آن‌ها از خود شجاعت و بلوغ نشان دادند؛ شرایط سختی داشتند و قذافی و اطرافیانش آدم‌هایی بودند که مانند صدام رفتاری خشونت آمیز داشتند، و به همین سبب هم تصور می‌کردند با این سرکوب موفق می‌شوند.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: برخی کشورهای دیگر هم که از این رفتار استفاده می کنند، باید بفهمند که این کار باعث عمق انقلاب می‌شود جوان‌هایی که در راه انقلاب شهید می‌دهند، تعلق خاطرشان به انقلاب عمیق تر می‌شود، و من فکر می‌کنم انقلاب لیبی انقلاب پرقدرتی شد.

لاریجانی با اشاره به تلاش ناتو برای سلطه بر انقلاب لیبی گفت: در برهه‌ای از زمان روسای کشورهای اروپایی به لیبی رفتند، ولی این‌ها همه مانور بود و در صحنه عمل قدرت و زمام امور در دست نیروهای اسلامی و معتقد است.

وی افزود: برخی از مسئولان لیبی آدم‌های شناخته شده‌ای هستند، شعارهایشان و حرف هایشان نشان می‌دهد که از عمق قلبشان به دموکراسی و به اسلام معتقدند، و این مساله باید برای ما مهم باشد که عالم اسلام تکان خورده است.

ایران همیشه بدنبال پرونده امام موسی صدر بوده است

لاریجانی تاکید کرد: یکی از مسائلی که ما همیشه با رژیم قذافی در رابطه با آن اصطکاک داشتیم، مساله امام موسی صدر بود. بارها و بارها این مساله را با رژیم قذافی در میان گذاشتیم؛ این رژیم حرف‌های مختلفی در این زمینه می‌زد، آخرین بار رژیم قذافی طرح تشکیل کمیته‌ای متشکل از لیبی و لبنان و چند کشور دیگر را داد، که معلوم بود می‌خواهند دوره بازی کنند که کسی هم این طرح را نپذیرفت.

لاریجانی افزود: ما کمیسیون ویژه‌ای برای این کار داریم و حتما خواهیم گفت که اعضای آن پیگیری کنند؛ البته باید اجازه داد وضع لیبی مرتب تر شود؛ زیرا در حال حاضر مسائل مختلفی دارند و باید وضع اولیه کشور را سامان دهی کنند، پس از آن حتما این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

آینده‌ای روشن در انتظار دنیای اسلام

لاریجانی افزود: من افق روشنی برای دنیای اسلام می‌بینم و این بحث فقط منحصر به بحرین نیست؛ شما می‌بینید که از زمانی که حماس مقاومت را آغاز کرد رو به جلو پیش می‌رود و در دنیا جایگاهی دارد.

اقدام عاقلانه تونس در تشکیل مجلس موسسان

لاریجانی در ادامه با اشاره به انتخابات تونس، گفت: تونسی‌ها یک اقدام مبارک و خوبی را شروع کرده‌اند. تشکیل مجلس مؤسسان برای تدوین قانون اساسی یک اقدام معقول و دموکراتیک است.

لاریجانی ظرفیت ذهنی مردم تونس را عالی و بلند توصیف کرد و گفت: انتخابات تونس می‌تواند حرکت مهمی برای دیگر کشورها باشد؛ کشورهای عربی نباید از این امور هراس داشته باشند این امور مدل‌های خوبی به کشورهای عربی برای ایجاد اصلاحات می دهد؛ و حتما دموکراسی به تقویت توان ملی کشورها می‌انجامد.

آمریکایی‌ها را باید با چوب بیرون کرد

لاریجانی درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در امور عراق گفت: آمریکائی‌ها مهمان‌های ناخواستهظ‌ای هستند که باید با چوب آنها را از خانه بیرون کرد؛ آنها به سادگی بیرون نمی‌روند.

وی افزود: آمریکائی‌ها در جنگ جهانی دوم به ژاپن رفتند حالا چند دهه گذشته است ولی ژاپن را رها نمی‌کنند؛ نخست وزیر ژاپن حق ندارد به آمریکائی‌ها بگوید یک پادگان را از اینجا به آنجا منتقل کنید.

لاریجانی ادامه داد: آمریکائی‌ها در عراق هم چنین تصوری داشتند آمریکائی‌ها با 140 تا 150 هزار نیرو در عراق می‌گفتند که می خواهند تعداد این نیروها را کاهش دهند ولی پادگان‌ها را نگه می‌دارند تا سلطه سیاسی شان را حفظ کنند.

با خروج آمریکا از عراق مشکل تروریسم حل می‌شود

لاریجانی تاکید کرد: آمریکائی‌ها توجه نداشتند که دوره عوض شده است؛ آمریکا نباید فکر کند که می‌تواند مردم عراق را فریب دهد.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که خروج نیروهای آمریکائی از عراق شاید مشکل امنیتی ایجاد کند، ولی مساله اینست که اشغال و تروریسم به همدیگر کمک می‌کنند؛ وقتی اشغالگری به وجود می آید تروریسم را جذب می‌کند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر آمریکائی‌ها از عراق خارج شوند مساله تروریسم حل می‌شود، و مردم عراق می‌توانند با یک مشت تروریست برخورد کنند.

وی تاکید کرد: دولت و مجلس عراق می‌توانند امنیت را حفظ کنند و ایران اعتقاد دارد که یک کشور نمی‌تواند در کشوری دیگر امنیت برقرار کند و مردم عراق باید امنیت خودشان را برقرار کنند.

همیشه برای مذاکرات واقعی اعلام آمادگی کرده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اعلام آمادگی 5 + 1 برای مذاکره با ایران گفت: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که آماده مذاکرات واقعی هستیم؛ و وقت شوخی کردن در سیاست را هم نداریم.

لاریجانی افزود: همیشه آماده‌ایم که مذاکرات درست را برگزار کنیم؛ مذاکرات درست یعنی اینکه آقایانی که می‌گویند نگران مساله هسته‌ای ایران هستند بگویند چه نوع نگرانی در این باره دارند، و راه حل این مساله چیست.

وی تاکید کرد: این آقایان می‌گویند ما نگران هستیم که ایران احتمالا یک روزی از برنامه هسته‌ای خودش منحرف شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آنها فقط یک کلمه می‌گویند و آن کلمه اینست که ایران فناوری هسته‌ای نداشته باشد.

لاریجانی افزود: اگر مذاکرات واقعی باشد مخالفتی نداریم، و باید با چارچوب درستی مذاکره کرد.

کد خبر 149302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز