شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مورات کورناز، شهروند ترک‌تبار آلمان که ۵ سال در گوانتانامو زندانی بود، از جرج بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شکایت کرد.

به گزارش دویچه وله، شکایت کورناز و سه زندانی پیشین گوانتانامو علیه جرج دبلیو بوش، تحویل دستگاه قضایی کانادا شده است.

وکیل مورات کورناز اعلام کرده است موکلش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به نقض قوانین ضد شکنجه آمریکا متهم کرده است. وکیل این شهروند ترک‌تبار آلمانی، شکایت او را تحویل مقامات قضایی کانادا داده است.

وی در این شکایت جورج بوش را متهم ‌کرده که به مسئولان زندان گوانتانامو و همینطور نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اجازه داده است زندانیان را در پایگاه‌های نیروهای آمریکایی شکنجه کنند. به عقیده کورناز مشخص است که چه کسی «مسئول این جنایات» است.

درخواست بازداشت در خاک کانادا

مورات کورناز اکتبر ۲۰۰۱ چند روز پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در حالیکه برای دیدار «دوستی» به پاکستان سفر کرده بود دستگیر و به افغانستان فرستاده شد. وی فوریه ۲۰۰۲ از پایگاه نیروهای آمریکایی در منطقه به زندان گوانتانامو در خا ک کوبا منتقل شد و تا سال ۲۰۰۶ در حبس بود.

کورناز از زمان آزادی و بازگشت خود به آلمان اتهامات سنگینی را مبنی بر شکنجه زندانیان توسط نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نیروهای مستقر در افغانستان و همینطور زندان گوانتانامو مطرح کرده است.

وکیل مورات کورناز اکنون امیدوار است که شکایت موکلش و سه زندانی دیگر گوانتانامو به دستگاه قضایی کانادا، موجب تشکیل پرونده علیه جورج بوش شود. این شکایت پیش از سفر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به کانادا برای شرکت در یک کنفرانس اقتصادی، به مسئولان قضایی این کشور تحویل داده شد. 

تعهد کشورهای امضا کننده پیمان منع شکنجه

‌پیش از شکایت مورات کورناز، چندین سازمان مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، خواستار اقدام دولت کانادا علیه جورج بوش در زمان حضور وی در این کشور شده بودند.

این کشور پیمان منع شکنجه را امضا کرده است و بر این اساس موظف است درصورت ورود جورج بوش به این کشور، درصورت در اختیار داشتن شواهد کافی علیه او وارد عمل شود.

دولت کانادا تا کنون تمامی‎ درخواست‌های بازداشت جورج بوش به دلیل نقض پیمان منع شکنجه را رد کرده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر در ماه فوریه نیز شکایتی علیه جورج بوش تسلیم مقامات قضایی سوئیس کردند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا قرار بود برای شرکت در یک کنفرانس راهی ژنو شود. وی این سفر برنامه‌ریزی شده را در فاصله کوتاهی پیش از آغاز سفر «به دلیل مسائل امنیتی» لغو کرد.

جورج بوش اما سفر خود به کانادا را لغو نکرد و پنجشنبه 20 اکتبر((۲۸ مهر) وارد این کشور شد.

کد خبر 149124
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز