گرد‌آوری و ترجمه - راحله فاضلی: آنچه ابتدا یک مشکل ترافیکی ساده در منهتن به‌نظر می‌رسید، اکنون به جدلی بر سر بی‌عدالتی‌های اقتصادی در آمریکا تبدیل شده است؛ مبارزه‌ای که ثروتمندان و بانکداران را نشانه گرفته است.

جنبش ضد وال استریت

در مدت یک ماهی که اعتراض‌ها آغاز شده، در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا، حرف و حدیث‌های فراوانی بوده و تحلیل‌های مختلفی در مورد ماهیت جنبش وال استریت را اشغال کنید، ارائه شده که بسیار با واقعیت فاصله دارند و برداشت‌هایی نادرست هستند.برای نمونه می‌توان به 4 مورد از آنها اشاره کرد:

1 - معترضان، آنارشیست‌هایی هستند که از خشونت و کمونیسم حمایت می‌کنند.افرادی که این برداشت نادرست را ترویج کردند:آن کولتر، واشنگتن تایمز، بعضی وبلاگ نویس‌ها، تی‌پارتی و ران پل.

حقیقت: بسیاری از معترضان، شغل بهتر می‌خواهند، دانشجو هستند یا بیکارند. هیچ‌یک از افرادی که در مصاحبه با روزنامه از اهداف خود سخن گفته‌اند، خواستار براندازی حکومت نیستند، آنها می‌خواهند کشور وارد روندی دمکراتیک و آزاد برای تقسیم عادلانه ثروت و درآمدها شود. این اعتراض‌ها یک ماه است که شروع شده اما به‌ندرت به خشونت کشیده شده است.

2 - بیشتر افرادی که به جنبش وال استریت را اشغال کنید، پیوسته‌اند، به درستی نمی‌دانند به چه اعتراض می‌کنند و خواسته واقعی‌شان چیست.

افرادی که این برداشت نادرست را ترویج کردند: نویسنده‌ای به نام ویلیام کوهن، دانلد ترامپ و اندرو راس سارکین از روزنامه نیویورک تایمز.

حقیقت:درست است که در این جنبش افرادی با آرمان‌های گوناگون حاضرند؛ حفاظت از محیط‌زیست، مبارزه با جنگ‌طلبی، صلح‌طلبی و حمایت از حقوق کارگران تنها نمونه‌هایی از اهداف معترضان هستند. با وجود این همه آنها در یک نقطه با هم اشتراک دارند و آن اعتراض به نظامی است که به سود یک درصدی‌هاست؛ نظامی که نزدیک به 40درصد ثروت ملی را به میلیاردرها هدیه کرده است. تصادفی نیست که آنها وال استریت را پایگاه خود انتخاب کرده‌اند. بانک‌ها، مسئول تشکیل حبابی هستند که رکود اقتصادی و آمار بالای بیکاری را به‌وجود آورده است.نیازی نیست یک کارشناس اقتصادی کارکشته باشید تا بفهمید در نظام مالی و اقتصادی کشور مشکلی وجود دارد و یک جای کار می‌لنگد!

3 - وال استریت را اشغال کنید گروهی است که پول گرفته تا کاری کند که باراک اوباما یک بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.افرادی که این برداشت نادرست را ترویج کردند:هرمان کین، وبلاگ دیلی کالر و ‌شان هنیتی.

حقیقت:هیچ کس پول نگرفته که اعتراض کند. در حقیقت، بسیاری از معترضان درآمدهایشان را به خطر انداخته و خود را قربانی کرده‌اند تا در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند. از طرفی تعداد زیادی از معترضان از عملکرد اوباما به‌ویژه در مورد
وال استریت، ناراضی‌ هستند.

4 - معترضان، ریاکارانی هستند که می‌گویند از بانک‌ها متنفرند اما در بانک‌ها حساب دارند. آنها محصولات شرکت‌های بزرگ را می‌خرند و در مک دونالد غذا می‌خورند.افرادی که این برداشت نادرست را ترویج کردند:روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز.

حقیقت: بله، درست است. معترضان جنبش وال استریت را اشغال کنید، محصولات شرکت‌های بزرگ را خریداری می‌کنند و از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند. اما آیا این نشانه ریاکاری است؟ فراموش نکنید بسیاری از این افراد، مخالف بانک‌ها نیستند بلکه به فعالیت‌ها و کارکرد نادرست بانک‌ها اعتراض دارند. آنها علیه سلب حق مالکیت مسکن، غرامت‌های سنگین و ناعادلانه قیام کرده‌اند. معترضان با کمک مالی برای رهایی از ورشکستگی مشکلی ندارند، به شرطی که همه سهمی مساوی از آن داشته باشند. آیا آنها باید خودشان مواد غذایی مورد نیاز و لباس‌هایشان را درست کنند تا از ریاکاری‌شان کاسته شود؟

کد خبر 149106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز