گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر جریانات تروریستی دنیا ریشه‌یابی شود، مشخص خواهد شد که همه آنها به بدنه دولت آمریکا متصل بوده‌اند، از ارسال سی‌دی اعترافات ریگی شرور معدوم شرق کشور برای همتای آمریکایی خود و دبیرکل سازمان ملل خبر داد و گفت که هیچ عکس‌العملی نسبت به آن نشان داده نشده است.

تروریست

محمود احمدی نژاد، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، اتهام‌افکنی اخیر دولت آمریکا علیه ایران را آنچنان بی‌اساس و غیرعقلانی دانست که بعید نیست دولتمردان آن، ایران را حتی به‌عنوان عامل جنگ ویتنام، کره و مشوق جورج بوش برای حمله به عراق و افغانستان معرفی کنند. محمود احمدی‌نژاد گفت: ایجاد اختلاف در روابط ایران و عربستان به‌منظور تسلط بر منطقه و تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل و مشکلات داخلی آمریکا از مهم‌ترین عوامل طرح این ادعای بی‌اساس و اتهام علیه ملت ایران است و تجربه نشان داده که چنین اقداماتی هرگز نتیجه‌ای برای دولتمردان آمریکایی به همراه ندارد و در نهایت حقیقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

علی‌لاریجانی، رئیس مجلس نیز که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی به سوئیس رفته در دیدار با هان شیری ایندرکوم همتای سوئیسی خود رفتار غیرمنطقی آمریکایی‌ها در قبال ایران را ناشی از عصبانیت آنها از تحولات دمکراسی‌خواهانه منطقه خاورمیانه و ضدیت مردم با دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا دانست و گفت: این رفتار مصرف داخلی برای انتخابات آینده آمریکا دارد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران به‌عنوان یک دولت مسئول و براساس اصول سیاست خارجی خود همواره ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است، به تمامی دولت‌های جهان توصیه کرد تا از هر گونه اظهارنظر شتاب‌زده درخصوص اتهامات وارد شده به ایران اجتناب کنند. علی اکبر صالحی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای اصلی قربانی تروریسم است و همواره از پیشگامان مبارزه با تروریست بوده، تصریح کرد: راهبرد ایران نسبت به همسایگان از جمله عربستان برمبنای صلح، برادری، همکاری‌ همه‌جانبه و حفظ و امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری روز گذشته خود در واکنش به طرح شکایت عربستان و آمریکا در شورای امنیت علیه ایران گفت: ما هم نامه‌ای به سازمان ملل ارسال و نسبت به این اقدامات شکایت کرده‌ایم. کشورها باید متعهد به اصول باشند و صرفا با یک ادعا نباید به دولت‌ها اتهام وارد کنند. رامین مهمانپرست در رابطه با اخبار مطرح شده مبنی بر دست داشتن بندر بن‌سلطان، مقام امنیتی عربستان، در ترور عماد مغنیه گفت:

ممکن است مطالبی مطرح شده باشد و برخی افراد در ترور شهید مغنیه دست داشته باشند که باید بررسی شود و در مسیر حقوقی به آن رسیدگی شود. به گزارش مهر، مهمانپرست در رابطه با اظهارات همتای آمریکایی‌اش مبنی بر فراهم شدن دسترسی کنسولی ایران به فرد متهم به ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: در رابطه با فردی که ادعا می‌شود تبعه ایران است و اسم وی منتشر شده اگر ادعایی مطرح است باید اسناد هویتی را در اختیار ما قرار دهند و شرایط دسترسی کنسولی را فراهم کنند. هنوز چیزی مستقیماً دریافت نکرده‌ایم و با وجود دو‌بار درخواست تا‌کنون امکان دسترسی کنسولی فراهم نشده و فقط اظهارنظری از طرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده که باید دید در رابطه با چه موضوعی بوده است. مهمانپرست این سناریو را یک‌‌طراحی صهیونیستی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دانست و گفت: کشورها باید هوشیارانه مراقب توطئه‌ها باشند. با وجود این، مهمانپرست عربستان را کشوری مقتدر و بزرگ در منطقه عنوان کرد و گفت: رابطه ما با عربستان به تقویت صلح و ثبات کمک می‌کند و مطالب و ادعاها را توطئه‌ای برای ایجاد اختلاف میان ایران و عربستان تلقی می‌کنیم.

اعتراض جنبش دانشجویی به سیاست‌های آمریکا

روز گذشته نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان با برگزاری نشست خبری در مقابل دفتر سازمان ملل در ایران ضمن اعتراض به سیاست‌های اخیر کشور آمریکا خصوصاً در قبال خشونت علیه جنبش تسخیر وال‌استریت و سناریوسازی در مورد ایران، به آمریکایی‌ها توصیه کردند سیاست‌ها و اهداف ظالمانه خود را عوض کنند.

کد خبر 148864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز