همشهری‌آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی در کشور داریم گفت:

tashakkori

طی ۱۰ سال گذشته حدود ۳ میلیون نفر یا به عبارتی یک بیستم یا ۵ درصد جمعیت کشور در تصادفات و سوانح رانندگی دچار مصدومیت و یا معلولیت‌های جسمی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار "تهران سما" مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران برگزاری چهارمین جشنواره "ترافیک و رسانه" با بیان این مطلب اظهار کرد: آن قدر که ما خسارت سوانح ترافیکی را در کشور می‌دهیم، در هیچ زمینه دیگری تا این حد متحمل خسارت نمی‌شویم و متاسفانه بی بندباری‌های رفتاری که ما در حوزه ترافیک داریم در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که در حوزه ترافیک ما مشکلات زیادی از ضعف قوانین در برخی بخش‌ها و اجرای قوانین گرفته تا فرهنگ نادرست و فقر فرهنگ ترافیک داریم گفت: باید در مورد فرهنگ سازی ترافیک در تمام سطوح از عموم مردم به ویژه جوانان گرفته تا مسئولین به طور ویژه اقدام شود.

وی با تاکید بر این که این شان کشور ما نیست که به عنوان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهانی شناخته شود و یا شهرهای ما آلوده‌ترین شهرهای جهان نامیده شوند گفت: عدم رعایت قوانین و مقررات و فقر فرهنگی در حوزه ترافیک صدمات روحی و روانی بسیار زیادی را به جامعه وارد می‌کند و شهروندان جان، سلامتی، وقت وعمر خود را فدای استفاده از وسایل نقلیه شخصی می‌کنند.

معاون شهردار تهران همچنین در مورد جشنواره ترافیک و رسانه گفت: این جشنواره صرفا برای تقدیر از اصحاب رسانه نیست بلکه برای آن است که اصحاب رسانه با حساسیت و دلسوزی بیشتر موضوعات و مشکلات حوزه ترافیک را دنبال کنند و برای حل معضل ترافیک که مشکل اصلی شهر وشهروندان محسوب می‌شود بیشتر مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم که این جشنواره از سال‌های آتی به یک فعالیت غیرسازمانی تبدیل شود و جشنواره‌ای مردمی، علمی و دوستدار سلامت تلقی شود تا آینده این جشنواره به مدیران و دوره‌های مدیریتی وابسته نشود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: باید هدف جشنواره ترافیک و رسانه بهبود رفتارهای جامعه باشد و ببینیم که جشنواره تا چه حد اثر بخشی بر رفتارهای عموم مردم و فرهنگ ترافیک داشته است. ما باید با کمک رسانه‌ها چاره اندیشی کنیم که چه کارهایی در طول سال باید انجام دهیم تا اثر بخشی لازم را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای برگزاری دوره‌های آتی جشنواره ترافیک و رسانه باید پررنگ تر از گذشته و در حوزه‌های وسیع تر و با مشارکت بیشتر رسانه‌ها برای رفع معضل ترافیک و ارتقای فرهنگ ترافیک حضور یابیم و محورهای جدیدی در این جشنواره ایجاد شود تا عرصه گسترده تر و سهم رسانه ها در برگزاری جشنواره بیشتر شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ضمن تشکر از هیات داوران چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه گفت: هیات داروان این جشنواره از پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری هستند که آثار را کاملا براساس اصول فنی و کارشناسی بررسی و انتخاب کردند و توانستند تقدس حرفه‌ای گری را حفظ کنند.

براساس این گزارش دکتر کاظمی دینان دبیر چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه نیز در این مراسم گفت: برای رفع معضل ترافیک همه باید وارد عمل شوند از جمله رسانه‌ها، که در این راستا برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره ترافیک و رسانه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه برای بررسی و داوری آثار ارسالی بهترین ها و پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری انتخاب شده اند گفت : برای آن که شاهد تاثیرگذاری بیشتر رسانه ها باشیم، بهتر است از هم اکنون محورهای جشنواره آینده را مطرح و مشخص کنیم تا اصحاب رسانه بتوانند در طی سال به خوبی به محورهای مورد نظر بپردازند و در راستای حل معضل ترافیک همکاری بیشتر و آگاهانه تری داشته باشند.

شایان ذکر است دکتر فرقانی رئیس هیات داوران چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه نیز اظهار کرد: رفتارهای ترافیکی بن مایه فرهنگی دارند و تغییرات در فرهنگ ترافیک تغییراتی نیست که طی ۱ یا ۲ سال صورت گیرد.

وی با بیان این که باید محورها و اولویت‌های جشنواره آتی از ماهها قبل شخص و اعلام شود گفت: همچنین باید در حوزه پژوهشی، بررسی‌های میدانی برای جشنواره برگزار شود و سازمانهای ذی مجموعه در نشستهای جداگانه بیشتر با یکدیگر همکاری و همفکری داشته باشند.

فرقانی با تاکید براین که مردم مخاطبان اصلی ما هستند ولی باید فرهنگ سازی در حوزه مسئولین اجرایی در تمام سازمانها و نهادها، نیروهای پلیس و ... نیز صورت گیرد گفت: اگر مدیران و افراد صاحب منصب تخلف کنند و یا یک خودرو با پلاک دولتی مرتکب تخلف شود، چگونه از مردم می‌توان توقع داشت که به قوانین و مقررات پایبند باشند!؟

براساس این گزارش دکتر یونس شکرخواه از اساتید روزنامه نگاری نیز در این مراسم گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مدیریت حمل و نقل در شهرداری مدام تولید اطلاعات و آگاهی کند و سازمان حمل و نقل از ناظر به ناشر تبدیل شود، چرا که تنها با ارتقا سطح آگاهی، فرهنگ سازی میسر می‌شود.

وی افزود: باید به مردم بگوییم که تازمانی که به هم خوردن آینه بغل دو خودرو سبب مرگ یک قهرمان ملی می‌شود، وضعیت تغییر چندانی نخواهد کرد و این خود ما هستیم که می‌توانیم وضعیت ترافیک را سر و سامان دهیم و مشکلات را از سر راه برداریم.

شایان ذکر است دکتر نمکدوست از دیگر پیشکسوتان و اساتید رشته روزنامه نگاری نیز گفت: از آثار ارسالی احساس می‌شود که شوق مشارکت در جشنواره ترافیک و رسانه پایین آمده که باید دلایل این موضوع و راه کارهای حل آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین برای آن که بتوانیم شاهد تاثیر گذاری بیشتر رسانه‌ها در حل معضل ترافیک باشیم باید برخی از متخصصان ترافیک را روزنامه نگار کنیم و همچنین تلاش کنیم نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در تمام کشور با جدیت دنبال شده و تبدیل به مطالبه‌ای ملی شود.

کد خبر 148850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز