همشهری آنلاین: تلاش شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس در نشست رسمی وزیران خارجه اتحادیه عرب برای به تعلیق درآوردن عضویت سوریه در آن اتحادیه ناکام ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عرب نیوز، این اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس با حمایت سایر اعضای اتحادیه عرب مواجه نشد و عضویت سوریه در این اتحادیه به تعلیق در نیامد.

ایرنا نیز به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع گزارش داده بود که حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش کردند هیات های عربی را قانع کنند که به طرح به حالت تعلیق درآوردن عضویت سوریه در اتحادیه عرب رای موافق دهند، اما تلاش آنها به شکست انجامید.

کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس سعی می کردند در نشست غیر رسمی خود و پیش از برگزاری جلسه رسمی اتحادیه عرب که سوریه در آن شرکت نداشت ، به توافقی در این مورد برسند .

منابع آگاه اعلام کردند که تلاش کشورهای مزبور به دلیل مخالفت مصر ، لبنان ، الجزایر ، یمن ، سودان و عمان به نتیجه نرسید.

در همین حال شورای اتحادیه عرب در پایان نشست اضطراری روز یکشنبه خود، برای بررسی اوضاع سوریه ، تصمیم به تشکیل یک کمیته وزارتی عربی به منظور برقراری تماس با مقامات سوری گرفت.

این کمیته وزارتی متشکل از نمایندگان قطر ، عمان ، الجزایر ، مصر ، سودان و دبیرکل اتحادیه عرب بود.

مخالفت سوریه با بیانیه و پیشنهاد اتحادیه عرب

از سوی دیگر سوریه یکشنبه شب با بیانیه ای که در پی نشست اضطراری شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران امور خارجه صادر و در آن تشکیل یک کمیته وزارتی عربی برای برقراری ارتباط با مقامات سوریه و گفت و گوی دولت با همه گروه های مخالف تحت نظر اتحادیه عرب در قاهره پیشنهاد شده بود، مخالفت کرد..

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، سوریه به دو مورد از این بیانیه مخالفت کرد، که ریاست حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر بر این کمیته وزارتی و انجام گفت و گو با معترضان در مقر اتحادیه عرب یعنی شهر قاهره از جمله این موارد است.

یوسف احمد رئیس هیات سوریه در این نشست خاطر نشان ساخت که کشور متبوعش از هرگونه گفت و گو با مخالفان استقبال می کند اما این گفت و گو ها باید در داخل خاک سوریه و نه در خارج از مرزهای این کشور انجام شود.

اتحادیه عرب یک سازمان جهانی منطقه‌ای شامل بیشتر کشورهای عربی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است .

این سازمان در 22 مارس سال 1945 میلادی باشش عضو نهادگر مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و اردن بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز پس از آن در پنجم ماه مه 1945 به آن پیوست.

این سازمان در هم اکنون 22 عضو و چهار عضو ناظر دارد.

کد خبر 148711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز