همشهری آنلاین: رئیس جمهور بولیوی تاکید کرد سفارت آمریکا در بولیوی با تحریک بومیان سرخپوست، در تلاش برای سرنگونی دولت مستقل این کشور است.

اوو مورالس

به گزارش واحد مرکزی خبر از بوینوس آیرس؛ اوو مورالس در شبکه قاره‌ای تله سور فاش کرد سفارت آمریکا در لاپاز با سوء استفاده از بومیان سرخپوست، آن‌ها را چنان به سرنگونی دولت امیدوار کرده است که حتی رئیس رژیم آینده را هم تعیین کرده‌اند.

بر پایه این گزارش؛ مورالس نخستین سرخپوست بومی قاره آمریکا است که پس از گذشت پانصد سال از تسلط سفیدپوستان اروپایی به قدرت رسیده است.

مورالس گفت همان گونه که در پانصد سال اروپائیان سفیدپوست از سرخپوستان سوء استفاده و از آن‌ها برای سلطه بر کشورهای منطقه استفاده کردند، امروز آمریکا با همین سیاست در حال ایجاد تفرقه میان قبائل سرخپوست است تا سلطه خود را بر منطقه تضمین کند.

او تصریح کرد اصل تفرقه بینداز و حکومت کن که مربوط به استعمارگران اروپایی بود امروز پایه برنامه آمریکا برای کسب سلطه بر بولیوی است.

رئیس جمهور بولیوی با تاکید بر این که دولت او به خواسته‌های مشروع بومیان سرخپوست رسیدگی خواهد کرد، در این حال تصریح کرد درخواست‌های بومیان نباید بهانه‌ای برای تفرقه و ایجاد جدایی میان ملت بولیوی باشد.

یادآور می‌شود این نخستین بار نیست که نقش آمریکا در اغتشاشات بولیوی و اقدامات غیرقانونی برای سرنگونی دولت منتخب مردم در بولیوی افشا می‌شود.

در شش سال ریاست جمهوری اوو مورالس در بولیوی، آمریکا بارها به ایجاد اغتشاش و حتی اقدام برای کودتا در بولیوی متهم شده است که در آخرین مورد، جامعه کشورهای آمریکای جنوبی اوناسور با تلاش لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل بی درنگ در بولیوی تشکیل جلسه داد و با حضور روسای جمهور آمریکای جنوبی توانستند توطئه گسترده برای سرنگونی رئیس جمهور قانونی بولیوی را خنثی کند.

پیش از به قدرت رسیدن دولت استقلال طلب مورالس در بولیوی، نیروهای نظامی آمریکا تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر در بولیوی مستقر بودند. سفارت آمریکا در بولیوی نیز هنوز چندهزار کارمند خارجی دارد که نقش گرداننده کشور را برعهده داشت و بولیوی را به طور کامل در اختیار داشتند. با توجه به قطع شدن دست آمریکا از منابع بولیوی هنوز مشخص نیست چرا همچنان شمار کارمندان سفارت آمریکا حفظ شده است.

سفارت آمریکا همچنان روابط گسترده‌ای با مخالفان دولت بولیوی دارد. این مخالفان بارها با روش‌های خشونت آمیز و خونین برای سرنگونی دولت قانونی بولیوی وارد عمل شده‌اند.

کد خبر 148540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز