گروه بورس: کارشناسان معتقدند، جنبش اجتماعی اخیر در آمریکا که به تسخیر وال‌استریت مشهور شده، ریشه در بحران مالی سال2008 دارد که به‌دلیل تخلف‌های مالی بانک‌ها آغاز شد.

وال استریت

به گزارش همشهری، نزدیک به چند هفته است مردم آمریکا به‌دلیل اعتراض به سیاست‌های دولتمردان در تظاهراتی که به جنبش تسخیر وال‌استریت به عنوان نماد بازار سرمایه آمریکا معروف شده، نسبت به آنچه تبعیض، بی‌عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت نامیده می‌شود اعتراض کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان ریشه این بحران اجتماعی بروز بحران مالی سال2008 است که در آن بانک‌های آمریکا اقدام به انتشار اوراق بدهی بدون پشتوانه کردند و براساس آن میلیارد‌ها دلار بدهی به جامعه تحمیل شد. هر چند بخشی از این بحران تا سال2009 کنترل شد اما ادامه دامنه این بحران تا سال2010 و 2011 اکنون به یک بحران اجتماعی در آمریکا تبدیل شده و مردم این کشور به شکاف و تفاوت میان طبقه متوسط و طبقات اجتماعی بالاتر معترض هستند.

در همین رابطه شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در تحلیل ریشه بحران وال‌استریت در آمریکا گفت: مشکل اصلی بحران کنونی وال‌استریت از بحران مالی سال2008 آغاز شد که هم‌اکنون به اروپا و دیگر نقاط دنیا نیز کشیده شده است. وی افزود: انتظار می‌رفت دولت آمریکا و کشورهای دیگر اروپایی این بحران را کنترل کنند و فضای موجود به یک فضای توسعه‌ای تبدیل شود؛ هرچند ابعاد این بحران تا اوایل سال2010 کنترل شد اما هیچ موفقیتی برای ایجاد یک فضای توسعه‌ای در عرصه اقتصاد به‌دست نیامد و دولت آمریکا و دیگر کشور‌ها نتوانستند در این زمینه کاری انجام دهند؛ چرا که این بحران بسیار ریشه‌دار‌تر از آن بود که به‌راحتی کنترل شود.

وی در ادامه توضیح داد: نهایتا ادامه این بحران باعث افزایش بیکاری، ورشکستگی شرکت‌ها و مشکلات اقتصادی شد و همه این اتفاق‌ها در اروپا و دولت‌های کوچک‌تر اروپا هم رخ داد و به‌صورت دومینو‌وار باعث ورشکستگی دولت‌های اروپایی نظیر یونان، پرتغال، ایرلند، اسپانیاو دیگر کشور‌ها شد. شایان آرانی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم آمریکا در خیابان وال‌استریت تجمع کرده‌اند؟ گفت: به‌دلیل اینکه وال‌استریت مهد و عامل اصلی این بحران بود که باعث شد نظام مالی آمریکا که مبتنی برحرص، آز و گستاخی مالی است زیر سؤال برود. در واقع سؤال اصلی مردم آمریکا این است که چرا مسئولان شرکت‌ها و رده‌بالایی که مقصر اصلی به‌وجود آمدن بحران بوده‌اند همچنان حقوق، مزایا و پاداش‌های بالایی می‌گیرند و مردم عادی باید فشار این بحران مالی به‌وجود آمده را تحمل کنند؟ این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در آمریکا تأکید کرد: طنین این بحث که چرا باید مسئولان ناظر تا مدیران ارشد که خود باعث به‌وجود آمدن این بحران بوده‌اند همچنان پاداش‌ها و حقوق بالایی بگیرند اما مردم معمولی باید با مشکلاتی مانند بیکاری دست به گریبان باشند، خیلی زود در جامعه آمریکا رشد کرد و نهایتا به وال‌استریت به‌عنوان مهد و عامل اصلی این بحران رسید.

وی با بیان اینکه حضور مردم در خیابان باعث بی‌اعتباری نظام اقتصادی آمریکا شده در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل نظام اقتصادی سرمایه‌داری است؟ گفت: اگر این نظام به‌طور صحیح اجرا شود مشکلی ندارد اما آنچه مسلم است نظام سرمایه‌داری در آمریکا مبتنی بر حرص و آز و نوعی گستاخی مالی پی ریزی شده که روحیه طمع، بلندپروازی بی‌رویه و بی‌عدالتی را گسترش می‌دهد. در واقع نظام سرمایه داری آمریکا یک نوع دیکتاتوری مالی است که پاسخگو و شفاف نیست. بر همین اساس محور همه شعار‌ها بر تفاوت و شکاف موجود بین مردم و مقامات ارشد و ناعدالتی اختصاص دارد.

آثار بحران 2008

حسنعلی بشارت احسانی، کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این باره به همشهری گفت: منشأ اصلی بحران اخیر وال‌استریت همان بحران مالی سال2008 است که آثار مالی آن برطرف نشده و در چند ماه گذشته مشخص شد که حجم بدهی‌های آمریکا بسیار سنگین‌تر از گذشته است. وی افزود: بحران سال2008 بحران اوراق بدهی و بحران مسکن بود که دامنه آن به امروز کشیده شده و در چند ماه گذشته مشخص شد حجم بدهی‌های آمریکا بسیار‌بسیار سنگین است و این موضوع به کشور‌های اروپایی نیز کشیده شد. وی توضیح داد: تظاهراتی که اخیرا در وال‌استریت رخ داده مربوط به مردمی است که به شرایط و قوانین مالیاتی میان خود و ثروتمندان اعتراض دارند و معتقدند ثروتمندان به اندازه کافی مالیات نمی‌دهند و این توزیع منابع مالی ثروت منصفانه، درست و بجا نیست.

کد خبر 148509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز