جمعه ۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست ویژه سنای آمریکا با حضور لئون‌پانتا، وزیر دفاع برای کاهش بودجه نظامی به دلیل اعتراض مخالفان جنگ به تنش کشیده شد.

نیویورک

سخنان پانتا با شعار معترضان به جنگ‌طلبی آمریکا قطع شد. روز گذشته همچنین برنامه پاکسازی پارک محل تحصن معترضان ضد وال‌استریت در نیویورک، در لحظات آخر به تعویق افتاد.

معترضان گفته بودند که هدف از برنامه پاکسازی پارک زاکتی منهتن، بیرون راندن آنان از این محل بود. آنان می‌گویند که امروز (شنبه) بزرگ‌ترین اعتراض‌ها را برگزار می‌کنند.

به گزارش الجزیره، پارک زاکتی از حدود یک ماه پیش محل تحصن چند صد نفر از معترضان است که هسته اصلی حرکت اشغال وال‌استریت را تشکیل می‌دهند. این پارک که در مالکیت خصوصی است، برای استفاده عمومی باز است.

شرکت املاک بروکفیلد آفیس که مالک پارک زاکتی است، پیش‌تر اعلام کرده بود ساعت 7صبح جمعه، کار پاکسازی آن را آغاز می‌کند. این شرکت خاطرنشان کرده قرار بود برنامه پاکسازی به این بهانه اجرا شود که سطل زباله به اندازه کافی در پارک نیست و وضعیت بهداشتی آن ایمن نیست. به تعویق افتادن پاکسازی پارک در بیانیه دفتر شهردار نیویورک و به نقل از شرکت مالک آن اعلام شد. معترضان مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک را متهم کرده بودند که سازمان‌دهنده اصلی این برنامه است. بلومبرگ خود از سرمایه‌داران بزرگ آمریکا و از همان یک درصدی است که 99درصد از مردم آمریکا علیه آن برخاسته‌اند.

در ساعات اولیه بامداد جمعه، معترضان به‌طور دسته‌جمعی اقدام به پاکسازی پارک کردند تا بهانه کثیف‌بودن آن را از شرکت مالک بگیرند.

نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که اکنون 82درصد از مردم آمریکا از این حرکت اعتراضی گسترده مطلع شده‌اند و 38درصد آنان نگاه مساعدی به آن دارند.

در این حال، سازمان‌دهندگان اعتراض ضد‌‌وال‌استریت می‌کوشند شنبه بزرگ‌ترین راهپیمایی را در نیویورک و دیگر شهرهای جهان برگزار کنند.

انتظار می‌رود 23 مهر 90 در دست‌کم 82 کشور (951شهر) راهپیمایی اعتراض به عملکرد شرکت‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌دارها برگزار شود.اسپانیا، انگلیس، یونان، آلمان و ایتالیا در میان این کشورها هستند.

در تحولی کم‌سابقه که بی‌ارتباط با اعتراض‌های اخیر تفسیر نمی‌شود، یک میلیاردر آمریکایی به‌علت تخلفات مالی به زندان محکوم شد. دادگاهی در شهر نیویورک، راج راجه راتنام، سرمایه‌گذار و میلیاردر را به جرم سوء‌استفاده از اطلاعات درون‌سازمانی در معاملات تجاری به ۱۱سال زندان محکوم کرد.

کد خبر 148392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز