همشهری‌آنلاین: برگزیدگان جشن خانه موسیقی در دو بخش کتاب سال موسیقی و آلبوم سال چهارشنبه،20 مهر، در تالار وحدت معرفی شدند و جشن دوازدهم خانه موسیقی با اجرایی ویژه از چهار نوازنده شناخته شده کشور به پایان راه خود رسید.

به گزارش همشهری‌آنلاین این جشن از ساعت 19 روز چهارشنبه در تالار وحدت آغاز شد،‌در حالی که علاوه بر اهالی موسیقی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم در جمع اهالی موسیقی حضور داشت.

در این مراسم ابتدا نماآهنگ‌هایی درباره استاد محمد نوری و برخی از درگذشتگان پخش شد و سپس داریوش پیرنیاکان به عنوان سخنگوی خانه موسیقی نکاتی را درباره وضعیت خانه موسیقی و موسیقی کشور بیان داشت که از جمله آنها انتقاد از چندگانگی در اعطای مجوز و عدم اجرای قانون در اجرای کنسرت‌ها در شهرستان‌ها بود.

در ادامه از ده بانوی برگزیده موسیقی در سال‌های اخیر تقدیر شد. نکته جالب توجه نام بردن از بانوان درگذشته‌ای چون خاطره‌ پروانه، فاخره صبا و بانو قمرالملوک وزیری در میان تقدیرشدگان بود.

بانو پریسا،هنگامه اخوان،ارفع اطرایی، افلیا پرتو، پری زنگنه، سودابه‌ شمس، پروین صالح، شهلای میلانی و نسرین ناصحی از جمله بانوان فعال موسیقی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند، اگر چه برخی از‌ آنها در نشست حضور نداشتند.

بر اساس این گزارش به جز بخش کتاب که با دبیری سید ابوالحسن مختاباد و کمیته داوری مرکب از دکتر مصطفی کمال پورتراب، هومان اسعدی، محمدرضا فیاض برگزار شد، داوران بخش‌های دیگر عبارت بودند از:

 هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، نصرالله ناصح پور، داود گنجه‌ای و داریوش پیرنیاکان از داوران بخش آلبوم‌های موسیقی سنتی و هوشنگ کامکار، تقی ضرابی و ارسلان کامکار داوران بخش آلبوم‌های موسیقی کلاسیک.

سپس با دعوت از برخی از اساتید موسیقی جوایز بخش‌‌های مختلف اهداء‌شد.

برگزیدگان کتب آموزشی

-فرهنگ آهنگسازی تالیف علیرضا مشایخی انتشارات  سوره مهر مقام اول.

- ردیف میرزا حسینقلی نوشته نبی احمدی مقام دوم

آواز اصیل ایرانی نوشته احمد نعمت الله زاده انتشارات خانه فرهنگ وهنر

برگزیدگان کتب تالیفی و پژوهشی

- هیئت داوران ضمن تقدیر از کتاب موسیقی شناسی ،تحلیل مفاهیم، تالیف بابک احمدی و  منتشر شده توسط نشر مرکز برگزیدگان اول تا سوم این بخش را این گونه معرفی کرد.

-موسیقی عصر صفوی تالیف سید حسین میثمی،انتشارات فرهنگستان هنر ،مقام اول.

- مجموعه آثار در زمینه شناخت موسیقی و فرهنگ اقوام نوشته بهمن کاظمی  انتشارات فرهنگستان هنر مقام دوم 

- کلیات یوسفی (تالیف منسوب به ضیاءالدین یوسف) تصحیح بابک خضرایی از فرهنگستان هنر،مقام سوم.

 برگزیدگان کتب ترجمه

- پژوهش در زندگی و آثار عبدالقادر مراغی تالیف مراد بارداقچی با ترجمه توفیق سبحانی از انتشارات فرهنگستان هنر و کتاب عبدالقادر مراغی بخش دوم از کتاب اساتیذ الحان تالیف رئوف یکتا با ترجمه سیروس جمالی  نشر ماهور(مشترکا مقام اول)

فرم موسیقی ترجمه مسعود ابراهیمی مقام دوم .

 داوران دراین بخش هیچ کتابی را حائز دریافت رتبه سوم ندانستند.

در نهایت هیئت داوران انتشارات فرهنگستان هنر را  به دلیل انتشار آثار کیفی و خوب در زمینه موسیقی به عنوان ناشر سال موسیقی معرفی کرد.

برگزیدگان بهترین آلبوم دربخش موسیقی سنتی

از میان 7 آلبوم نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین موسسه تولید  آلبوم ، آلبوم "باده نوشین" به آهنگسازی هوشنگ فراهانی و آواز سالار عقیلی انتشارات سروش رتبه نخست را کسب کرد ،

رتبه دوم دراین بخش به آلبوم "هوای آفتاب" به آهنگسازی نوید دهقان و آواز عقیلی انتشارات آوای باربد به آقای اسنفدیاری تعلق گرفت و در نهایت آلبوم "خانه غریب" به آهنگسازی پویان بیگلر منتشر شده توسط انتشارات نی داود به منوچهرآزادی تعلق گرفت.

بهترین آهنگسازی دربخش آلبوم های موسیقی سنتی

در بخش بهترین آهنگسازی آلبوم‌های موسیقی، هیئت داوران هیچ یک از آثار را حائز دریافت رتبه نخست ندانستند.

نوید دهقان آهنگساز آلبوم "هوای آفتاب " مقاوم دوم در این بخش را از آن خود کرد و  پویان بیگلر برای آهنگسازی آلبوم "خانه غریب" و هوشنگ فراهانی" برای آهنگسازی آلبوم " باده نوشین" به طور مشترک موفق به دریافت رتبه سوم شدند.

بهترین آواز دربخش موسیقی سنتی

وحید تاج خواننده موفق به کسب رتبه نخست دربخش بهترین آواز برای آلبوم "خانه غریب" شد ، سالار عقیلی رتبه دوم برای آواز آلبوم "باده نوشین" و "هوای آفتاب" را از آن خود کرد .هیئت داوران در این بخش هیچ یک از آوازها را حائز دریافت عنوان سوم ندانستند.

برگزیدگان آلبوم های بخش موسیقی کلاسیک

هیئت داوران در بخش موسیقی کلاسیک هیچ خواننده ای را حائز دریافت رتبه نخست تا سوم ندانستند و دربخش بهترین آهنگسازی سه آلبوم را برگزیدند که به ترتیب عبارتند : رتبه نخست برای آلبوم " به خاطر سنگفرشی که مرا به تو می رساند" به آهنگسازی فردین خلعتبری منتشرشده توسط انتشارات باربد، رتبه دوم به آلبوم "سرانجام" به آهنگسازی کارن همایون فر منتشر شده توسط انتشارات آوا خورشید تعلق گرفت و در نهایت آلبوم "بدرود بدرود" به آهنگسازی علی قمصری با آواز محمد معتمدی رتبه سوم از این مجموعه را به خود اختصاص داد.

در میانه معرفی برگزیدگان هم محمدرضا صادقی با همراهی یک گیتاریست قطعه‌ای از سریر با شعر افشین یداللهی‌ را به یاد استاد محمد نوری خواندند و در پایان هم اردشیر کامکار، بهداد بابایی، کامبیز گنجه‌ای و اسداللهی به اجرای همنوازی در دستگاه بیات ترک پرداختند.

اجرایی که تشویق گسترده جاضران را به دنبال داشت،اگر چه صدابرداری کار ضعیف بود و متاسفانه برای این برنامه به جز در بروشور توزیع شده در تالار هیچ‌گونه اطلاع رسانی صورت نگرفته بود.

کد خبر 148342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز