مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: استادیوم 12 هزار نفری آزادی دیروز پذیرای بیش از 10 هزار نفر از نیروهای داوطلب گروه‌های واکنش اضطراری محلات تهران (دوام) بود.

قالیباف

در این مراسم که به مناسبت روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزارشده بود، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و کین ایچی کمانو سفیر کشور ژاپن و جمعی از مدیران ارشد شهرداری حضور داشتند.
دیروز در همین مراسم سوگند‌نامه گروه‌های دوام قرائت شد و تمامی نیروهای داوطلب حاضر در مانور هم‌قسم شدند تا همه استعداد، مهارت و دانشی را که به سبب عضویت در گروه دوام کسب کرده‌اند بدون هیچ تبعیضی در جهت نجات جان ساکنان محله خود در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه به‌کار بندند.

در این مراسم محمد باقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع و دغدغه ما در شهر تهران ایمنی و امنیت است. وی تاکید کرد که هرگز قصد برهم زدن آرامش و تزریق اضطراب را به جامعه ندارد اما با توجه به لرزه خیزی شهر تهران باید برای مقابله با این پدیده طبیعی تدبیر و چاره‌ای اندیشیده شود. قالیباف با اعلام اینکه در طول عمرش 3 زلزله را از نزدیک دیده و جزو نخستین افرادی بوده که در همان ساعات اولیه در صحنه حادثه حاضر شده، اظهار داشت: در تمام این تجربیات متوجه شدم مقاوم‌سازی‌ و توجه به اصلاح بافت‌های فرسوده یک طرف آمادگی است و آموزش شهروندان برای نحوه عملکرد در ساعات اولیه وقوع حادثه یک طرف دیگر آن. شهردار تهران تاکید کرد: اثربخشی کمک‌های امدادی در ساعات اولیه بعد از وقوع زلزله بدون شک قابل مقایسه با کمک‌های روزهای بعد نیست، به‌همین‌دلیل حضور هیچ‌کس به اندازه ساکنان آموزش دیده محلات که در همان ساعات اولیه بعد از زلزله امکان امداد‌رسانی به آسیب‌دیدگان را دارند مثمر ثمرنیست.

تشکیل گروه امدادی در تمام محله‌های تهران

دیروز محمد باقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه مانور بزرگ دوامیان در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ گفت. وی اظهار داشت: شهرداری تهران در تمامی نواحی شهر اقدام به تاسیس و تجهیز سوله‌های بحران و آموزش نیروهای محلی برای مقابله با حوادث طبیعی کرده است که ثمره آن را امروز در قالب حضور حدود 10‌هزار نیروی داوطلب واکنش اضطراری در مانور بزرگ دوامیان به چشم دیدید.

وی گفت: تا امروز این گروه‌های داوطلب در 300 محله شهر تهران تشکیل شده و تا پایان سال نیز در74 محله باقیمانده کار تشکیل و آموزش گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری به پایان می‌رسد. وی از هماهنگی میان تمامی دستگاه‌های متولی در امر مدیریت بحران سخن گفت و افزود: در حوزه نوسازی بافت فرسوده و نیز نظارت بر نحوه ساخت و سازها، کارها به‌خوبی در حال انجام است . وی به‌عنوان مثال از رشد چهاربرابری نوسازی در بافت فرسوده و ریز‌دانه خبر داد که شهرداری تهران بدون دریافت هیچ‌گونه عوارضی اقدام به صدور پروانه برای آنها کرده است.

در کنار نوسازی بافت فرسوده شهردار تهران از تجهیز مناسب امکانات آتش‌نشانی خبر داد و گفت‌: شهرداری تهران در طول 5سال گذشته موفق به افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی از70 به 100 ایستگاه شده است که این روند تا رسیدن به 120 ایستگاه ظرف یکی دو سال آینده ادامه خواهد یافت.

تشکیل 300 گروه واکنش اضطراری در محلات

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در مراسم مانور بزرگ دوامیان گفت: دوام، گروه‌های محلی نیمه‌حرفه‌ای و اثربخش و نجات‌دهنده جان انسان‌ها در حوادث هستند که طی فرایند فراخوان و اطلاع‌رسانی، توجیه، انتخاب، آموزش، سازماندهی و تجهیز به‌عنوان نخستین حلقه از زنجیره مدیریت بحران، ایفای نقش می‌کنند. رجب‌زاده ادامه داد: تاکنون 300 گروه 55‌نفره دوام در محلات شهر تهران سازماندهی‌شده و آموزش دیده‌اند و تا پایان سال همه محلات تهران دارای گروه دوام شده و به کانکس‌های تجهیزات و امداد و نجات مجهز خواهند شد. رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: جوامعی که به تدوین برنامه‌های آمادگی پیش از بحران مبادرت ورزیده‌اند، میزان تلفات و عدم‌هماهنگی در وظایف محوله در آنها به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

پیشرفت تهران در مقابله با زلزله

دیروز همچنین کین ایچی کمانو سفیر ژاپن در ایران به‌عنوان میهمان ویژه مدیریت شهری در مانور بزرگ دوامیان در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی شرکت داشت. وی در مصاحبه با همشهری ضمن اعلام اینکه برنامه‌های آماده‌سازی‌ شهروندان تهران در مقابله با زلزله از پیشرفت خوبی برخوردار است، گفت: چند روز پیش از نزدیک با برنامه عملیاتی پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آشنا شدم و متوجه پیشرفت خیلی خوب در برنامه‌های آماده‌سازی‌ برای پیشگیری و مقابله با بحران شدم و باید چنین برنامه‌هایی به‌طور جدی ادامه یابد، زیرا آماده‌سازی‌ تهران با جمعیت 8میلیون نفری کار بسیار سختی است.
سفیر ژاپن گفت: در کشور ژاپن نیز مانورهایی از این دست به علاوه برنامه عملیاتی مقابله با زلزله در شهر زلزله خیز توکیو وجود دارد. وی از همکاری‌های خوب میان تهران و توکیو به‌منظور انتقال تجربیات و تکنولوژی در امر مقابله با حوادث از جمله زلزله سخن گفت که متعاقب آن از چند سال پیش گروهی از متخصصان ژاپنی در تهران به‌سر می‌برند.

کد خبر 148325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز