همشهری آنلاین: در حالی شورای انتقالی لیبی و احزاب مصر حمایت خود را مخالفان شورای مخالفان سوریه اعلام کردند که روسیه اعلام کرد با کمک چین حاضر است پیش‌نویس قعطنامه‌ای در خصوص محکومیت خشونت‌های دو طرف در سوریه را تهیه کند.

به گزارش ایسنا، موسی الکونی، یکی از اعضای شورای انتقالی لیبی در کنفرانسی خبری در طرابلس اعلام کرد که این شورا در جلسه اخیر خود تصمیم گرفت که شورای ملی سوریه را به رسمیت بشناسد و سفارت سوریه در لیبی را تعطیل کند.

 احزاب مختلف مصر نیز شورای ملی سوریه را به رسمیت شناخته و آن را گام مثبتی برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور خوانده‌اند.

 از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که مسکو و پکن آماده هستند تا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت ارائه کنند که در آن توازن بیشتری به چشم می‌خورد و خشونت‌ها از سوی دو طرف درگیر در سوریه به یک اندازه محکوم شده است.

 لاوروف با تاکید بر لزوم اجرای اصلاحات تصریح کرد: باید از بشار اسد بخواهیم تا به اصلاحاتی که آن را آغاز کرده است، ادامه دهد.

 وی همچنین اظهار داشت: باید مخالفان سوری را تشویق کنیم که بر سر میز مذاکره بنشینند تا توافق بین دو طرف حاصل شود و ما با شرکای چینی خود آماده هستیم تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این خصوص تقدیم شورای امنیت کنیم.

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین از طرح پیش‌نویس کشورهای غربی در خصوص سوریه ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که این طرح ممکن است به تحریم کامل فروش اسلحه به سوریه که هم‌پیمان استراتژیک و قدیمی روسیه است، بینجامد.

 از سوی دیگر میخائیل مارگیلف، نماینده روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا با گروهی از مخالفان سوریه که به مسکو سفر کرده‌اند، دیدار کرد.  مارگیلف در پایان این دیدار اعلام کرد که مواضع مخالفان سوری مسالمت‌آمیز است.

 وی همچنین تصریح کرد: ما آماده برگزاری یک نشست بین مخالفان و مقام‌های سوریه هستیم، این نشست می‌تواند در مسکو و یا هر مکان دیگری برگزار شود.

در همین حال، اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن تهدیدهای دمشق درخصوص به رسمیت شناختن شورای ملی سوریه (مخالفان) از تشکیل این شورا استقبال کرد و آن را گام مثبتی در تحولات سوریه خواند!

 اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو در لوکزامبورگ از تلاش‌های مخالفان سوری برای اتخاذ موضعی واحد استقبال کرد و تشکیل شورای ملی سوریه را در استانبول گام مثبتی در تحولات سوریه دانست و از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا از این اقدام استقبال کنند.

 اتحادیه اروپا همچنین از مواضع شورای ملی سوریه مبنی بر عدم اعمال خشونت ابراز خشنودی کرد و بار دیگر از بشار اسد خواست تا از قدرت کناره‌گیری کند.

 همچنین یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که این ابراز خشنودی به معنی به رسمیت شناختن کامل این شورا همانند شورای انتقالی لیبی نیست.

 از سوی دیگر، شیخ محمد الصباح، وزیر خارجه کویت اعلام کردند: وزیران خارجه کشورهای عربی به زودی درخصوص سوریه نشست برگزار می‌کنند.

 وی افزود: در حال حاضر درباره زمان برگزاری این نشست رایزنی‌هایی در جریان است.

 در همین حال، مشاور سیاسی و مطبوعاتی رئیس‌جمهوری سوریه از ترکیه خواست تا باعث متشنج‌تر شدن اوضاع داخلی سوریه نشود و به جای آن از برنامه‌های اصلاحاتی پیشنهاد شده حمایت کند.

 به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بثینه شعبان، مشاور سیاسی و مطبوعاتی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با "انیفه امان"، وزیر امور خارجه مالزی با ارائه گزارشی درباره وضعیت کنونی سوریه از مواضع برخی کشورها در قبال سوریه ابراز تاسف کرد و آن را یک اقدام نادرست دانست.

 وی در ادامه تصریح کرد که برخی کشورها مواضع خود را براساس گزارش‌های خبری نادرست اتخاذ می‌کنند و این امری است که باید در آن تجدید نظر شود.

 شعبان که در یک کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه مالزی سخن می‌گفت، با تشکر از مواضع روسیه و چین در شورای امنیت اظهار داشت: این مواضع حمایت بزرگی از برنامه‌های اصلاحاتی در سوریه است.

 وی همچنین اظهار کرد: سفر من به مالزی برای دیدار با مسئولان این کشور است تا آنچه که در سوریه می‌گذرد مورد بررسی قرار گیرد چرا که اوضاع سوریه از سوی رسانه‌های عربی و جهانی تحریف می‌شود تا چهره ناپسندی از سوریه به جهانیان ارائه شود.

 مشاور اسد با تاکید بر اینکه مقام‌های سوریه در اجرای اصلاحات بسیار جدی هستند، تصریح کرد که مشکلی که هم‌اکنون سوریه با آن روبه‌روست، این است که برخی کشورها به گروه‌های مسلح در سوریه کمک می‌کنند و با دادن اسلحه به آن‌ها باعث افزایش ناامنی‌ها در کشور می‌شوند.

 وی همچنین بیان کرد که مقام‌های سوریه توجه زیادی به تامین امنیت سوریه و ساکنان آن دارند و در این راستا تاکنون بیش از هزار نیروی پلیس و ارتش سوریه توسط گروه‌های مسلح کشته شده‌اند.

 وی درخصوص اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که اردوغان سخنان خود را براساس واقعیت ایراد کند نه براساس آنچه که در رسانه‌ها می‌بیند و می‌شنود.

 شعبان تصریح کرد: ما از ترکیه توقع داریم که به جای اینکه به اظهاراتی بپردازد که باعث گسترش ناامنی و آشفتگی در سوریه شود روند اصلاحات و دموکراسی را در سوریه حمایت کند.

 وزیر امور خارجه مالزی نیز در این کنفرانس خبری هرگونه دخالت خارجی را در امور داخلی سوریه محکوم و اعلام کرد که مالزی اصلاحاتی را که بشار اسد پیشنهاد کرده است تایید و از آن حمایت می‌کند.

کد خبر 148191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز