همشهری آنلاین: شهردار تهران در پیامی به مناسبت 20 مهر، روز کاهش اثرات بلایای طبیعی تاکید کرد:

قالیباف

کلان شهر تهران با برخورداری از ویژگی‌های خاص از جمله بالا بودن جمعیت، تمرکز اکثر مراکز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موقعیت ویژه زمین شناسی و وجود گسل‌های فعال اصلی و فرعی، گستردگی بافت فرسوده و استهلاک شریان‌های حیاتی از جمله شهرهای حساس و در معرض مخاطرات ناشی از زلزله است که این امر وظیفه مدیران شهری و شهروندان را سنگین‌تر می‌سازد

به گزارش تهران سما، متن کامل پیام شهردار تهران به مناسبت روز کاهش اثرات بلایای طبیعی به شرح زیر است:

امروزه در شرایطی که برای اولین بار در تاریخ حیات بشر، بیشترین جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند، وقوع حوادث طبیعی به ویژه زلزله در شهرها به چالشی عمده در روند توسعه پایدار تبدیل شده است.

در طی سال‌های اخیر تقریبا هر روز شاهد اثرات مخرب سوانح در جهان هستیم. براساس تازه‌ترین آماری که در خرداد ماه سال جاری از سوی سازمان‌های بین المللی از جمله دفتر استراتژی بین‌المللی کاهش مخاطرات سوانح سازمان ملل- UNISDRو مرکز پژوهش‌های بیماری‌های واگیردار در سوانح - CRED منتشر شده است، تنها در سال گذشته طی 385 سانحه طبیعی بالغ بر 297 هزار نفر در سراسر جهان جان باختند که این آمار از میانگین سالانه وقوع سوانح در دهه اول قرن حاضر فراتر رفته است.

بر همین اساس طی سال گذشته بیش از 217 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این سوانح قرار گرفته‌اند و بالغ بر 142 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به بار آمده است.

حدود 34.8 درصد از سوانح گزارش شده در این بازه زمانی تنها در قاره آسیا رخ داده و در مجموع این آمار بیانگر آن است که قاره آسیا بیشترین میزان وقوع سوانح طبیعی و تعداد قربانیان را به خود اختصاص داده است.

در این میان کلان شهر تهران با برخورداری از ویژگی‌های خاص از جمله بالا بودن جمعیت، تمرکز اکثر مراکز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، موقعیت ویژه زمین شناسی و وجود گسل‌های فعال اصلی و فرعی، گستردگی بافت فرسوده و استهلاک شریان‌های حیاتی از جمله شهرهای حساس و در معرض مخاطرات ناشی از زلزله است که این امر وظیفه مدیران شهری و شهروندان را سنگین‌تر می‌سازد.

شهرداری تهران به عنوان متولی پیشگیری و مدیریت بحران در شهر تهران در سال‌های اخیر با هدف دستیابی به شهری ایمن در برابر حوادث طبیعی اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار داده که بخشی از این فعالیت‌ها و طرح‌های در دست اجرا عبارت است از:

تحقق مدیریت واحد حادثه از طریق برپایی مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران، توسعه زیرساخت‌های مدیریت بحران در قالب 22 ستاد مدیریت بحران در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران با مسئولیت مستقیم شهرداران مناطق، ساخت یک صد پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران و تجهیز این مراکز به اقلام امداد ونجات، گسترش ستادهای مدیریت بحران در سطوح ناحیه و محله، افزایش دانش مورد نیاز مدیران شهری در سوانح، ایجاد مراکز اسکان اضطراری و تهیه نقشه تخلیه اضطراری محلات، انجام مانورهای سراسری و تخصصی مدیریت بحران و ارتقاء کیفیت مقابله با سوانح در شهر تهران با جذب شهروندان داوطلب، آموزش، تجهیز و پایدارسازی آنان.

این فعالیت‌ها و ده‌ها طرح و برنامه دیگر از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده باید به صورت مستمر در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد تا موجب کاهش مخاطرات شهری شده و شهر مقاوم در برابر زلزله تحقق یابد.

در این حوزه سرمایه گذاری در امر پیشگیری از مخاطرات سوانح و ارتقای آمادگی در برابر سوانح، نه تنها موجب حفظ جان شهروندان در حوادث خواهد شد بلکه به صرفه جویی مالی خواهد انجامید. ایجاد فرهنگ پیشگیری کار ساده‌ای نیست چرا که هزینه پیشگیری در زمان حال پرداخته می‌شود اما منافع آن در آینده دور قابل دستیابی است .

از سوی دیگر شهروندان تهرانی می‌توانند با افزایش میزان مشارکت در برنامه‌های مدیریت شهری به طور کلی و مدیریت بحران شهر تهران حول محورهای پیشگیری، آمادگی ومقابله با بحران به طور خاص و با عضویت در گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات(دوام) به عنوان همکاران ستاد مدیریت بحران شهر تهران نقش بسیار ارزنده‌ای در خود امدادی و دگر امدادی در سوانح ایفا کنند.

به امید آنکه بتوانیم با اتکال به خداوند متعال دست در دست هم آسیب پذیری شهر را کاهش وتوان آمادگی در برابر سوانح را افزایش دهیم.

کد خبر 148155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز