همشهری آنلاین: هدف این جشنواره شناسایی نخبگان و ساماندهی جلسات قرآنی محله‌ها است؛ تاکنون حدود 34 هزار و 700 نفر اقدام به ثبت نام در بخش شفاهی کرده‌اند و فراخوان بخش کتبی نیز به زودی منتشر می‌شود.

قرآن

غلامرضا احمدی، دبیر تخصصی بخش قرآنی جشنواره شمسه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان اینکه جشنواره «شمسه» با توجه به این شعار پیش می‌رود که همه کارهای فرهنگی، هنری و قرآنی توسط خود مردم در محلات ساماندهی و مدیریت شود، گفت: در قدم اول برگزاری بخش قرآنی این جشنواره، ستاد مرکزی بخش قرآنی جشنواره شمسه با حضور یک نماینده از هر یک از مناطق 22گانه شهرداری تهران شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه امور پشتیبانی و اجرایی بخش قرآنی جشنواره شمسه نیز از سوی معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران برعهده منطقه پنج شهرداری تهران قرار گرفته است، افزود: چند کمیته نیز در این بخش فعالیت می‌کنند که وظیفه یکی از این کمیته‌ها، شناسایی تمامی جلسات قرآن، اعم از جلسات قرآن خانگی یا جلسات قرآن تکایا و حسینیه‌ها و در کل مکان‌هایی که استادی به شیوه‌های سنتی آموزش قرآن را ارائه می‌دهد، خواهد بود.

احمدی با تأکید بر اینکه اولین مرحله از فعالیت جشنواره شمسه قرآنی شناسایی جلسات قرآن در سطح شهر تهران است، گفت: دومین مرحله از کار این جشنواره معرفی این جلسات به تفکیک هر محله است تا علاقه‌مندان بتوانند به آسانی نزدیک‌ترین جلسه قرآن در محله خود را شناسایی و در آن شرکت کنند.

وی تصریح کرد: 374 محله در شهر تهران شناسایی شده است که به همین تعداد دارالقرآن افتتاح خواهد شد و یا دارالقرآ‌ن‌هایی که پیش از این در محله‌ها به بهره‌برداری رسیده است، فعالیت خود را با توجه به برپایی جشنواره شمسه قرآنی گسترش خواهند داد، همچنین نخبه‌های قرآنی محله‌های تهران نیز شناسایی شده و به دارالقرآن محلات معرفی می‌شوند تا از توانایی این عزیزان برای آموزش قرآن استفاده شود.

احمدی عنوان کرد: کمیته پیش‌کسوتان قرآنی نیز در ستاد جشنواره قرآنی شمسه شکل گرفته است که وظیفه شناسایی جلسات قرآن پیش‌کسوتان را دارد تا نشانی جلسات آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد و یا در صورتی که پیش‌کسوتی مکانی را در اختیار ندارد، محله وظیفه خود بداند تا فضای مناسبی را برای جلسات آموزش قرآن درنظر گیرد.

مسئول گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی «اسوه» در ادامه گفت: تاکنون به تفکیک مناطق آمار شرکت‌کنندگان را دریافت کردیم، اما ظرفیت‌های قرآنی تهران بسیار بالاتر از این آمار‌ها است. تا امروز حدود 34 هزار و 700 نفر در بخش شفاهی اقدام به ثبت نام کردند و به زودی بروشورهای بخش کتبی نیز در سه موضوع رزق حلال (ویژه اصناف تهران)، قرآن و همسایه‌داری و قرآن و جوان (بهار در بهار) منتشر و تا حدود یک هفته دیگر بخش دوم تبلیغات جشنواره شمسه قرآنی آغاز می‌شود.

این فعال قرآنی تصریح کرد: البته قصد بر این نیست که این جشنواره به ارائه آمار و ارقام گره بخورد، بلکه بیشتر هدف شناسایی نخبگان، ساماندهی جلسات قرآنی و معرفی پیشکسوتان است.

وی در پایان با اشاره براینکه خبرگزاری ایکنا نیز در رأس جریان اطلاع‌رسانی جشنواره شمسه قرآنی قرار دارد، گفت: اتفاق مهمی که در ستاد بخش قرآنی جشنواره شمسه روی داد، توجه خود اعضای ستاد به تلاوت قرآن کریم است؛ در نتیجه خود اعضاء به دنبال ارتباط دائمی و انس با قرآن کریم بودند؛ به همین دلیل 22 نفر با تلاوت روزانه قرآن همراه با توجه به معانی و مفاهیم آیات هر 30 روز یک بار به صورت دسته‌ جمعی کل قرآن کریم را تلاوت می‌کنند.

یادآور می‌شود، جشنواره «شمسه» به معنای شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت شهری در تهران آغاز شده و در هشت رشته شامل قرآن، نهج‌البلاغه، سرود، موسیقی، تئاتر، عکس، فیلم، نقاشی، تندیس، شعر و ادب با مشارکت‌های مردمی فعالیت می‌‌کند. منطقه پنج شهرداری تهران متولی بخش قرآنی جشنواره شمسه است و دیگر مناطق شهرداری تهران نیز هر یک متولی و مسئول راه‌اندازی دبیرخانه یکی از رشته‌ها هستند به طور نمونه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 15 مسئول راه‌اندازی جشنواره شمسه در رشته‌های نقاشی و تندیس است. 

کد خبر 148139
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز