سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر روز در وقت ناهار در فروشگاه مک‌دونالد در گوشه‌ای از یکی از خیابان‌های بزرگ دهلی نو، صفی از جوانان مشتاق گرسنه، اغلب به عرض چهار نفر و به طور نامنظم، به سمت پیشخوان‌ها تشکیل می‌شود.

McDonald

به گزارش خبرگزاری فرانسه اکثریت افرادی در این صف می‌ایستند زیر 30 سال دارند، و اغلب‌‌شان لباس‌های غربی و نه هندی پوشیده‌اند، و تقریبا همه آنها با توجه به سبک گفتار و رفتارشان به طور واضحی بخشی از طبقه متوسط در حال شکوفایی هند هستند که بسیار از آن سخن گفته می‌شود.

تنها استثنا پادوهای ادارات با لباس‌های ارزان‌قیمت هستند که سفارش همبرگر‌های گوناگون بوسیله روسای‌شان در ساختمان‌های شرکت‌های مجاور را آورده‌اند.

یک دانشجوی 20 ساله، سلمان خان که به همراه دوستش این فروشگاه در جاناپاث را ترک می‌کند، می‌گوید: "بزرگترها می‌گویند مک‌دونالد نخور چون برای سلامتی‌ات خوب نیست، اما من به حرف آنها گوش نمی‌کنم. غذاهای مک‌دونالد ارزان و خوش‌مزه است."

مک‌دونالد که شمار در حال رشد مردان جوانی که به طور فزاینده مرفه‌تر می‌شوند، آن را به بازار هند کشانده است، قصد دارد شمار فروشگاه‌هایش در کشور را در پنج سال آینده از 200 به 1000 برساند.

سایر شرکت‌های فست‌فود فروشی مانند KFC، Pizza Hut و Taco Bell نیز امسال 100 فروشگاه جدید را افتتاح خواهند کرد و همچنین قصد دارند تا سال 2015 هزار رستوران دیگر ایجاد کنند که اغلب آنها مرغ سرخ‌کرده می‌فروشند.

مدیر عامل مک‌دونالد هند، ویکرام بکشی، در مصاحبه‌ای در ابتدای امسال گفت: "قصد ما این است که بر اساس خانواده‌های هسته‌ای جوان و شمار بیشتر و بیشتر افرادی که پخت و پز سنتی را کنار می‌گذارند، به سرعت رشد کنیم. ما سریع، بهداشتی و پاک هستیم و بخشی از فرهنگ جهانی به شمار می‌آوریم."

فست‌فود غربی در هند هرگز به اندازه زمان حاضر محبوب نبوده است؛ فست فود عنوان چیزی تازه، جوان‌پسند و پرزرق و برقش با بودجه‌های عظیم بازاریابی که نسخه‌های محلی اجناس پرفروش بین‌المللی را تبلیغ می‌کند، به تصویر کشیده شده است.

فست‌فود فروشی Big Mac د رهند که اکثری هندوی آن خوردن گوشت گاو را حرام می‌دانند، به شرکت Maharaja Mac عرضه کننده غذاهای حاوی مرغ بدل شده است؛ و در KFC برنج سرخ‌شده در کنابر برگرهای زینگر و پاپ‌کورن چیکن فروخته می‌شود.

دهرو کال، رئیس بازاریابی KFC هند، می‌گوید: "ما کاملا بر افراد جوان متمرکز هستیم. هدف اصلی ما جوانان، افراد زیر 30 سال است، و که نوجوانان را هم شامل می‌شود."

"بازاریابی ما در چند سال گذشته گسترش پیدا کرده است. ما حضور بیشتر و بیشتری در تلویزیون و انتشار گسترده‌ای پیدا کرده‌ایم."

هند علاوه بر وضع جمعیتی مطلوب و گشودگی‌اش، فرهنگ قدرتمندی از غذا خوردن در هنگام راه رفتن در دکه‌های کنار خیابانی و خوردن غذاهای حاضری چرب و بسیار سرخ کرده مانند سمبوسه و پاکوراس دارد.

وقتی همه این عوامل را به هم اضافه کنید، مشکل نیست که دریافت چرا این کشور 1.2 میلیارد نفری به الدورادوی (سرزمین طلاخیز) صنعت فست‌فود بدل شده است.

اما مصرف فزایند غذاهای فرآوری‌شده که حاوی مقدار زیاد چربی و قند هستند، باعث بروز نگرانی‌ها درباره وارد شدن بیماری غربی چاقی به این کشور شده است که در کشوری که آمادگی چندانی برای مقابله با آن ندارد مانند یک بمب ساعتی بهداشت عمومی است.

با اینکه سوءتغذیه در هند گسترده است- بر اساس بررسی جورنال پزشکی لنست در سال 2008 بیش از 50 درصد از کودکان به خاطر سوءتغذیه دچار کاهش رشد هستند- شمار افراد طبقه متوسط که بیش از حد می‌خورند و چاقی در میان آنها هم در حال افزایش است.

یک بررسی در نوامبر 2010 بوسیله بنیاد ملی دیابت، چاقی و کلسترول هند نشان داد که از هر سه کودک در مدارس خصوصی دهلی نو یک نفر چاق است در حالیکه در مدارس دولتی این نسبت یک به ده است.

ارقام سازمان بررسی نمونه ملی هند نشان می‌دهد میزان متوسط دریسیافت روزانه چربی به ازای هر شخص در جوامع شهری هند از سال‌های 1972 و 1973 تا سال‌های 2004 و 2005 یک سوم افزایش یافته است، تصور بر این است که از آن هنگام به بعد هم افزایش بیشتری پیدا کرده باشد.

سیما گولتای، پژوهشگر، می‌گوید: "چاقی در حال گسترش دهند است و پیامدهای جدید در آینده ایجاد خواهد کرد."

به گفته او کودکان دانش‌آموز جلب آگهی‌های هله هوله‌ها می‌شوند و تمایل پیدا می‌کنند آنها را امتحان کنند.

هشدارها درباره اثرات آینده این روند فراوان است.

یک بررسی بزرگ در سال 2010 با نام "ظهور طبقه متوسط آسیا" بوسیله بانک توسعه آسیایی هشدار داد که در 20 تا 30 سال آینده آسیا با "شمار فزاینده موارد بیماری مزمن در مقیاسی بی‌سابقه روبرو خواهد بود."

این بیماری‌‌ها شامل سرطان، بیماری قلبی، دیابت هستند که با مصرف رژیم‌های غذایی پرچربی و پرقند به همراه سبک زندگی نشسته بدون فعالیت جسمی ارتباط دارند.

یک بررسی دیگر در ماه گذشته بوسیله فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ بر "رسوایی مضاعف" همراهی سوءتغذیه و چاقی انگشت گذاشت.

کد خبر 148114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز