گروه شهری: شهردار تهران گفت: اگر بخواهیم راه اهل‌بیت(ع) و فرهنگ عظیم و غنی شیعی را مد نظر قرار دهیم و در مکتب ائمه معصومین(ع) حرکت کنیم راهی نداریم جز اینکه تقوا پیشه کنیم و زندگی مان را در سایه روحانیت پیش ببریم.

 مجتمع مذهبی - فرهنگی امام‌رضا(ع)

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح مجتمع مذهبی- فرهنگی امام رضا (ع) در منطقه 7، با اعلام این مطلب گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم در شهرداری و همچنین سایر مسئولان اجرایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به‌عنوان یک وظیفه مد نظر داشته باشیم این است که بدانیم نسبت به موضوع دین مردم و توجه به تعلیم و تربیت آنها مسئولیم. وی ادامه داد:

شهرداری در کنار کارهای خدماتی و عمرانی، بدون شک در برابر مشکلات و معضلات فرهنگی جامعه هم وظیفه دارد. قالیباف با بیان اینکه امروز جامعه ما بحث تربیت، تزکیه و اصلاح جامعه را به اصلاح جدول و جوی و آسفالت ترجیح می‌دهد، خاطرنشان کرد: موضوعات تربیتی و اخلاقی نسبت به موضوعات دیگر در هر سازمانی در اولویت قرار دارد، لذا ما خود را موظف و مکلف می‌دانیم که به موضوعات با اولویت مسجد و تفکر مسجدی نگاه کنیم و کارها را با این رویکرد پیش ببریم.

قالیباف با بیان اینکه مجتمع مذهبی- فرهنگی امام رضا (ع) که نگینش مسجد آن است و اساس آن بر پایه نماز قرار داده شده است، گفت: این مجتمع فقط برای برپایی نماز نیست بلکه باید حداکثر استفاده از آن بشود تا همه اهالی محله، خانواده‌ها و شهروندان از خدمات آن بهره ببرند.

وی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این پروژه یادآور شد: من همیشه در برابر هر فعالیت عمرانی که در شهر انجام می‌شود وظیفه دارم از همسایگان و همه کسانی که در جوار این پروژه حضور دارند و زندگی می‌کنند حلالیت بطلبم، زیرا این پروژه‌ها گاهی باعث آزار و اذیت همسایگان می‌شود؛ به‌عنوان مثال در بازدیدی که چندی پیش از پروژه صدر- نیایش داشتم تعدادی از همسایه‌ها نزد من آمدند و از من خواستند تا به پیمانکاران بگویم یا در روز کار کنند یا شب، زیرا استراحت از آنها گرفته شده است.

مسجد باید محور همه کارها و فعالیت‌ها باشد

رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز به‌عنوان یکی دیگر از میهمانان این مراسم گفت: در شهرسازی ابتدا باید مسجد را درنظر گرفت سپس دور تا دور آن را خانه و بازار ساخت و این برای جمهوری اسلامی پسندیده نیست که ابتدا شهر را بسازیم و سپس مسجد را در حاشیه قرار دهیم، البته به شکر خدا در زمان آقای دکتر قالیباف به این مسئله عنایت شده و شهردار تهران همواره به این نکته توجه داشته و در حدی که توانسته این کار را انجام داده است.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در آیین گشایش مجتمع مذهبی- فرهنگی امام رضا(ع) با بیان این مطلب و تبریک ولادت ثامن‌الحجج(ع) افزود: احداث این مجتمع از برکات وجود امام رضا (ع) است که خداوند این توفیق را به دکتر قالیباف و مجموعه شهرداری تهران داده که مساجد متعددی در شهر ساخته‌اند که باقیات و صالحات آن برایشان خواهد ماند.

وی با بیان اینکه در گذشته ابتدا مسجد را بنا می‌کردند، سپس بازارها، خانه‌ها، کاروانسراها، مدارس علوم دینی و محل‌های کسب و کار را دور آن می‌ساختند، تصریح کرد: مسجد امام در اصفهان از این جمله است. در گذشته مسجد محور بوده است اما متأسفانه ابتدای انقلاب در ساخت و سازها توجه به این نشد و برای بسیاری از شهرها و شهرک‌هایی که احداث شد مسجد نساختیم.

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: این موضوع باید در فکر وزارت مسکن و شهرداری‌ها باشد که در نقشه‌ها ابتدا مسجد را ترسیم کنند سپس شهر و شهرک بسازند. وی در ادامه با بیان اینکه باید قدر مساجد را بدانیم، تصریح کرد: پیغمبر (ص) فرموده‌اند هر کس همسایه مسجد باشد و نماز جماعت را تا 3روز پشت سر هم در مسجد نخواند خداوند او را لعنت می‌کند. آیت‌الله مهدوی کنی همچنین در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: در محله‌ها علاوه بر مدرسه، ورزشگاه، فرهنگسرا و سینما باید مسجد احداث شود و شهرداری‌ها و دولت باید اعتباری را برای ساخت مساجد درنظر بگیرند تا مساجد احداث شوند، چشم و چراغ محله شوند و سپس دیگر امکانات دور مسجد ایجاد شود.

نماد تفکر جمعی استادان دانشگاه

در بخش دیگری از این مراسم نیز غلامرضا میرزایی فلاح، شهردار منطقه 7 با بیان اینکه این بخش از شهر تهران فاقد چنین مرکزی بود، گفت: مجتمع مذهبی- فرهنگی امام‌رضا(ع) با بهره‌گیری از معماری اسلامی و ایرانی احداث شده و فضای مطلوبی را برای شهروندان به‌وجود آورده است.

وی در ادامه احداث این مجموعه مذهبی، فرهنگی را حاصل تفکر جمعی تعدادی از استادان دانشگاه و افراد صاحب‌نظر دانست و از مدیران و شهرداران قبلی منطقه 7 که پایه‌گذار احداث این مجموعه بودند، قدردانی کرد.

کد خبر 147975
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز