گروه بین‌الملل: در دهمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان و سرنگونی طالبان، هیچ خبر خوشی برای اشغالگران افغانستان وجود ندارد.

افغانستان

روز پنجشنبه چند صد نفر از مردم افغانستان با تجمع در کابل خواستار پایان اشغال کشورشان و خروج نظامیان خارجی شدند. این در حالی است که به اعتراف خود آمریکا هنوز اهداف این کشور در افغانستان محقق نشده و نشانه‌ای از آرامش دیده نمی‌شود. در 2 روز گذشته علاوه بر تظاهرات مردم علیه اشغالگران، 2 اظهارنظر درباره افغانستان 10 سال بعد از سقوط طالبان صورت گرفته که شرایط این کشور جنگ زده را تشریح می‌کند.

اولی اظهارات استنلی مک‌کریستال ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در شورای روابط خارجی این کشور است که گفته‌است: ما اوضاع افغانستان را بیش از اندازه ساده فرض کرده‌بودیم و حالا آمریکا و ناتو تا تحقق اهدافشان در این کشور راهی طولانی در پیش دارند. به گزارش خبرگزاری رویترز، واشنگتن هنوز دانش و آگاهی کافی برای دستیابی به موفقیت در افغانستان ندارد. مک‌کریستال تا سال گذشته فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان بود و به خاطر مصاحبه با یک مجله و انتقاد تند از دولت آمریکا به‌دلیل عدم درک شرایط جنگ، مجبور به استعفا شد.

دیروز همچنین وکیل احمد متوکل وزیر خارجه طالبان در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز، تنها راه بازگشت آرامش به افغانستان و پایان این جنگ طولانی را بازگشت طالبان به قدرت دانست. او که از اعضای میانه‌روی طالبان و از میانجیگران این گروه و دولت افغانستان به حساب می‌آید و اکنون در کابل زندگی می‌کند، در این مصاحبه گفت: نیروهای خارجی دارند به کشورشان بازمی‌گردند و طالبان هم آنقدر سرسخت هست که تا سال‌ها به این مبارزه ادامه دهد، پس تنها راه پایان جنگ بازگرداندن طالبان به قدرت و خروج نظامیان خارجی است.

او گفت: فساد، ناامنی و بی‌اخلاقی در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد سال 2011 تا همین‌جا خونین‌ترین سال در افغانستان است و طی آن تا‌کنون 1462 نفر کشته شده‌‌اند. حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که دولت او و ناتو نتوانسته‌اند امنیت افغان‌ها را تامین کنند. او بار دیگر پاکستان را به حمایت از ناآرامی افغانستان متهم کرد و گفت که در پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در سال 2014 از قدرت کنار می‌رود.

افغانستان 10 سال بعد از اشغال

57 میلیارد دلار کمک خارجی
کشته شدن 2500 نیروی خارجی
کشته شدن 11 هزار غیرنظامی

کد خبر 147744
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز