همشهری آنلاین: جلسه نقد و بررسی مجله تخصصی هنرهای تجسمی "هنر فردا" درنخستین سالگرد انتشار این فصلنامه، عصر روز گذشته 12 مهرماه، با حضور دکتر حمید کشمیرشکن سردبیر این نشریه و دکتر علیرضا سمیع آذر عضو شورای سیاستگذاری این مجله در گالری محسن تهران برپا شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این نشست احسان رسول اف مدیر گالری محسن با اشاره به اهمیت برپایی نشست‌های تخصصی در حوزه هنر، گفت: هنر ایران در شرایطی قرار دارد که نیازمند گفتمان‌های نظری در رابطه با هنر معاصر جهان است؛ زیرا امروز هنرمندان جوانی را در صحنه هنر کشور داریم که گفتمان‌های روز هنری می‌تواند برای آنها راهگشا باشد، در این میان فصلنامه "هنر فردا" در یک سال انتشار خود با وجود تمامی سختی ها توانسته نقش تعیین کننده‌ای برای طرح گفتمان‌های روز هنری و معرفی هنرمندان ایرانی در سطح بین‌المللی ایفا کند.

در ادامه این نشست دکتر کشمیرشکن نیز با برشماری اهداف مجله گفت: "هنر فردا" در صدد بررسی هنر ایران و منطقه خاورمیانه است و از سویی دیگر قصد دارد به معرفی هنر و هنرمندان خاورمیانه نیز بپردازد؛ بر همین اساس نیز این مجله را به دو زبان و به صورت گسترده در مراکز هنری معتبر دنیا عرضه کرده‌ایم.

اگرچه هنوز سیستم توزیع مشخصی برای عرضه مجله نداریم، اما در تمامی مراکز هنری سطح جهان مانند مزکر ژرژ پمپیدو و موزه مدرن آرت‌نیویورک؛ مجله "هنر فردا" در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این فصلنامه سعی کرده‌ایم تعریفی بینابینی از یک مجله آکادمیک و هنری داشته باشیم.

در شورای سیاستگذاری با در نظر گرفتن تم و موضوعی در هر شماره فصلنامه، بر اساس آن به طرح مسئله و انتخاب مقالات علمی مرتبط با آن تم می‌پردازیم و مسائل روز جامعه هنری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از سویی دیگر در کنار مباحث هنری معرفی هنرمندان ایران و منطقه را نیز داریم و بر همین اساس رویکرد آکادمیک و هنری خود را حفظ می‌کنیم.

سر دبیر مجله "هنر فردا" افزود: ما دو نوع مخاطب بین‌المللی و ایرانی را در نظر گرفتیم و بررسی موضوعات هنری و معرفی هنرمندان را جزئی از وظیفه خود قرار دادیم.

در معرفی هنرمندان چون هنوز هنرمندان تثبیت شده ایران از خیل هنرمندان مدرنیست هستند، به صورت کلی هنر مدرن و معاصر را در کنار هم بررسی و به شکل گسترده تحلیل می کنیم؛ به طور کلی در آینده روند ما دچار تغییراتی خواهد شد و بیشتر تمرکز مجله بر روی هنر معاصر ایران و منطقه خواهد بود.

دکتر علیرضا سمیع آذر در ادامه این نشست با اشاره به اینکه مشتاقانه در انتظار شنیدن نظرات جامعه هنری در رابطه با مجله "هنر فردا" است، گفت: انتشار مجله "هنر فردا" برای ما از دو جهت ضرورت داشت.

اول اینکه در سالیان اخیر فرصت کار نظری در هنر دریغ شده است؛ در گذشته با برگزاری کنفرانس و همایش ها این شانس برای نسل من وجود داشت تا از مسائل تئوریک و تبادل آرا بهرمند شویم؛ اما در این سالها این موضوع از جوانان دریغ شده است.

برای ما مرتفع کردن این موضوع از اهداف اصلی بود. زیرا هنر ایران در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و من این شانس را داشتم که در تکوین این هنر در خارج از مرزها شنونده نظرات و طرح های صاحب‌نظران هنری باشم.

این مدرس و منتقد هنری ادامه داد: هنرمندان و صاحب‌نظران خارجی با ستایش هنر ایران معتقد هستند که هنر معاصر ایران دوام چندانی نخواهد داشت و پس از مدتی از صحنه رقابت و مارکت خارج خواهد شد؛ مگر اینکه با فعالیت های نظری و تبلیغی آن را معرفی کنید.

این هنرمندان درخواست می‌کردند که حتما در زمینه مسائل نظری کار کنیم، زیرا در مورد هنر مدرنیست ایران که همچنان در مارکت منطقه سردمدار است، حتی یک صفحه مطلب نوشته نشده است.

آنها بر این عقیده بودند پس از مدتی رقابت را درصحنه مارکت به دیگران واگذار خواهیم کرد زیرا هنر ایران به مجلات هنری و کتاب‌های تاریخ هنر راه نیافته و به همین دلیل پس از چندی هیجان هنر ایران فروکش و به خاموشی خواهد گروید.

وی افزود: پیشتر صحنه مسائل نظری و کتابهای تاریخ هنر به هنرمندان اروپای غربی و آمریکایی اختصاص داشت اما امروز این صحنه عوض شده است و هنرمندان کشورهای آسیایی، آفریقایی و امریکای جنوبی نیز وارد کتابهای تاریخ هنر شدند.

از آنجا که هنر ایران در سخت ترین زمان خود زندگی می‌کند ما بر آن شدیم تا به معرفی هنرمندان ایران و منطقه در سطح جهانی بپردازیم.

دکتر سمیع آذر با اشاره به اینکه در فصلنامه "هنر فردا" سه دسته هنرمند معرفی می‌شوند؛ گفت: معرفی هنر و هنرمندان از سوی شورای سیاستگذاری به این شکل است که رویکرد اول ما به هنرمندان تثبت شده ایرانی است که کمتر در خارج از مرزها شناخته شده اند و در مورد آثار آنها نوشته شده است.

این افراد اغلب از هنرمندان مدرنیست هستند و بر اساس ضرورت‌ها دیر یا زود همه آنها را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: دسته دوم هنرمندان جوان و نسل در حال ظهور هنر ایران هستند که اغلب این هنرمندان به هنرمعاصر توجه دارند و در هر شماره فصلنامه دو هنرمند از این نسل یکی از میان نقاشان و یکی از میان هنرمندان مفهومی معرفی می‌شوند.

عضو شورای سیاستگذاری فصلنامه "هنر فردا" ادامه داد: ما معرفی هنرمندان منطقه خاورمیانه را نیز وظیفه خود دانستیم.

زیرا این هنرمندان در حوزه فرهنگی با ایران قرار دارند و در سطح بین‌الملل بخاطر اینکه جریان هنر مرز جغرافیایی نمی‌‌شناسد؛ هنر ایران و منطقه به یک شکل دیده می‌شوند.

از سویی دیگر بخاطر اینکه موضوع و طرح و بسط مسائل نظری هنر در کشورهای منطقه نیز ضعیف است ما این مهم را نیز وظیفه خود قرار دادیم؛ زیرا شهر تهران به تنهایی بیشتر از 20 کشور حوزه منطقه خاورمیانه دارای گالری و دانشگاه‌های هنری است.

در ادامه این نشست دکتر علیرضا سمیع آذر و حمید کشمیر‌شکن به سوالات حاضرین و مخاطبان مجله هنر فردا پاسخ دادند.

دکتر بهنام کامرانی دبیر بخش معرفی هنرمندان جوان فصلنامه "هنر فردا" که در این نشست حضور داشت در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درمورد نحوه انتخاب هنرمندان جوان برای معرفی در این فصلنامه گفت: تنوع و نوع گرایش هنرمند به هنر معاصر و ملی اولویت انتخاب هنرمندان است.

ما سعی می‌کنیم با بررسی هنرمندان از لحاظ جایگاه هنری و تثبت هنر آنها در منطقه به بررسی هنرمند بپردازیم.

اما رویکرد اصلی ما به معاصر بودن هنرمند است و قطعا اگر هنرمند جوانی به شیوه مدرنیستی فعالیت می‌کند در مجله "هنر فردا" جایگاهی نخواهد داشت.

حسین عبدالهاشم پور دبیر بخش ضمیمه فصلنامه "هنر فردا" در باره روند کار و خصوصیات ضمیمه این نشریه گفت: از آنجا که مجله به ابعاد گسترده تری در زمینه معرفی هنر و هنرمندان می‌پردازد در این مجله فضای کمی در اختیار معرفی نمایشگاه‌های هنری قرار داشت؛ زیرا بخاطر حجم مطالب مجله تنها 10 تا 12 نمایشگاه‌های برگزار شده در طی یک فصل فرصت معرفی پیدا می‌کردند، از همین رو حق مطلب بخاطر وسعت نمایشگاهی ادا نمی‌شد و با نظر شورای سیاستگذاری؛ ضمیمیه "هنر فردا" برای معرفی هرچه بیشتر نمایشگاه‌های برگزار شده در طول یک فصل منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: البته این ضمیمه از نظر گفتار مطبوعاتی سعی دارد بیشتر قالب ژورنالیستی داشته باشد و از شماره آینده نیز به معرفی نمایشگاه‌های پیش رو خواهد پرداخت.

در این نشست، جمعی از هنرمندان و مدیران گالری‌های، مدیرمسئول مجله هنر فرداو مدیران گالری‌های الهه، آن، خاک، شیرین، پردیس ملت و...حضور داشتند.

کد خبر 147609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز