همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور گفت: امروز فضای افکار عمومی جهان به شدت متاثر از اندیشه‌ها و آرمان‌های ملت ایران است

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه‌شنبه شب خود با مردم ـ که با موضوع بررسی مهمترین مسائل و موضوعات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی پخش شد ـ در مورد هفتمین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اهمیت این حضور، به ایده تشکیل سازمان ملل متحد اشاره و اظهار کرد: ایده‌ تشکیل سازمان ملل متحد یک دستاورد بشری است که البته هنوز این ایده محقق نشده است.

وی با اشاره به اهمیت حضور ایران در سازمان ملل متحد و نقشی که در عرصه‌ جهانی دارد، گفت: ملت ایران یک ملت بزرگ است و ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل جهان بی‌تفاوت باشیم. باید تحت اندیشه‌ها و افکار، خود را در عرصه جهانی مطرح کنیم و در عرصه‌ مدیریت جهانی حضوری فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور هر ساله‌ خود در سازمان ملل و با بیان این‌که «مبانی حرف‌های ما در این حضورها یکی بوده است؛ گرچه با رویکردهای مختلف و پیشنهادهای گوناگون مطرح شده است» گفت: در سازمان ملل و در مدیریت جهانی دو حرف بیشتر از همه مورد توجه است؛ یکی صحبت‌های آمریکا و یکی صحبت‌های ایران.

رییس‌جمهور ادامه داد: آن‌ها مدت‌ها بود که مسلط بودند. ما باید سلطه آن‌ها را کنار زده و حرف خود را می‌زدیم و در طول این هفت سال صحبت‌هایی که بیان شد همه دارای یک مبانی بود ولی هر سال با طراوت بیشتر و با افقی تازه‌تر مطرح شد.

وی با بیان این‌که «امسال حضور ما در سازمان ملل به خاطر شرایط منطقه‌ای و جهانی دارای اهمیت ویژه‌ای بود» اظهار کرد: شرایط جهانی به خاطر بحران‌های سیاسی و اقتصادی و ... آشفته است و در منطقه نیز حوادث گوناگون و متعددی در حال صورت گرفتن است و ما راجع به این تحولات و حوادث حرف داشتیم. سوالات ظریفی در مورد حوادث منطقه مطرح است که نمی‌توان به سادگی جواب داد و آن را تشریح کرد و هنوز تحلیل دقیق و یکنواختی در این مورد عرضه نشده است.

وی هم‌چنین یکی دیگر از دلایل این موضوع را شرایط داخلی عنوان کرد و با بیان این‌که «در 5-6 ماه اخیر ما شاهد تبلیغات منفی به‌خصوص علیه دولت بودیم» گفت: آن‌ها تبلیغ می‌کردند که موضع دولت و ملت ایران خیلی پایین آمده و امسال ایران نمی‌تواند تاثیری علیه مجمع عمومی داشته باشد. در واقع ما در این عرصه شاهد یک نبرد نرم هستیم. در این عرصه (حضور در سازمان ملل) باید در یک سطح بالا با کل جهان حرف زد و در مقابل سوالات دقیق پاسخ قانع‌کننده‌ای داشت.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «آن‌ها می‌خواستند ایران را منزوی کنند، ولی نتوانستند و حتی در این عرصه برخی افراد در داخل کشور نیز نقش‌آفرین بودند» گفت: آن‌ها سعی می‌کردند گرد یاس بپاشند، فضا را منفعل کنند و در واقع ما را منفعل نشان دهند. تصمیم داشتند فضای رسانه‌ای را نیز ببندند، ولی قاطعیت حضور ایران و جایگاه ایران در عرصه جهانی باعث شد که آن‌ها نتوانند به هدف خود برسند و دیدیم که رسانه‌ها برای گفت‌وگو چگونه آمدند و در نوبت مصاحبه کردن قرار گرفتند.

وی با اشاره به این‌که «در سازمان ملل در مورد دو نطق حتی قبل از سخنرانی صحبت و گفت‌وگو می‌شود» گفت: نطق آقای اوباما نطق ضعیفی بود و حتی رسانه‌های آمریکایی نیز به آن اشاره کردند و در واقع او از موضع حاکم جهانی می‌خواست صحبت کند.

وی ادامه داد: نطق ما تشریح وضع جهانی و ریشه‌یابی این مساله بود و در واقع این دو نطق مقابل هم بود و ما هرچه ادعا کرده بودیم در مورد نظام سرمایه‌داری، اوباما در نطق خود مستندسازی کرد و می‌خواست از موضع حاکم جهانی صحبت کند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «مواضع ملت ایران مورد استقبال توده‌های مردم قرار گرفت و بارها به آن رجوع شد» گفت: البته برخی در این ارتباط بداخلاقی کردند ولی مطالبی که ما گفتیم و سوالاتی را مطرح کردیم، روشن بود.

وی با بیان این‌که «امروز فضای عمومی افکار جهان به شدت متاثر از ملت ایران است»، به تاثیر ملت ایران در بیداری اسلامی در منطقه اشاره و اظهار کرد: در دیداری که با یکی از گروه‌های آمریکایی داشتیم صحبت‌هایی که آن‌ها می‌کردند، خیلی به صحبت‌های ما نزدیک بود و با همان شور آرمانی و انقلابی مطالب را مطرح می‌کردند.

وی اظهار کرد: ما متناسب با نیازهای جهان باید به‌روز باشیم. در آن جلسه ما دیدیم که آن‌ها چگونه به آرمان‌ها و اندیشه‌های ما در دل آمریکا نزدیک شدند.

احمدی‌نژاد بار دیگر با تاکید بر اهمیت سازمان ملل گفت: آن‌جا مرکزی است که باید برویم و بعدی‌ها نیز باید بروند و در واقع مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کنیم و بدخواهان را باید در همان جا زمین‌گیر کنیم. به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در مورد بعضی مطالب منتشر شده مبنی بر استقبال ایران از رابطه با آمریکا گفت: موضع ما روشن است، اما این رابطه مشروط است؛ نه به شرایط ملی ما بلکه به شرایط عادلانه و انسانی و این رابطه باید بر اساس احترام و عدالت باشد.

وی ادامه داد: این‌که کسی خود را در موضع برتر قرار بدهد یکطرفه رابطه را قطع کند بعد هم برای وصل این رابطه بخواهد امتیازی بگیرد هیچ وقت ملت ایران زیر بار این موضوع نمی‌رود.

وی افزود: ما همیشه طرفدار رابطه هستیم اما به‌خصوص در برابر آمریکا این رابطه مشروط است. ما نگران نیستیم از این‌که با آمریکا صحبت کنیم. من گفته‌ام می‌آیم سازمان ملل و با اوباما مناظره می‌کنم و آنقدر از مواضع ملت ایران مطمئن بودم که گفتم جلوی رسانه‌ها مناظره انجام می‌دهم. برای این‌که ما حرف‌هایی را می‌زنیم که فکر می‌کنیم حق است، اگر آن‌ها منطق برتری را ارایه دهند ـ که تا الان ارایه نداده‌اند ـ می‌پذیریم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت: آن‌ها به طور خاص یک موضوع را مطرح کرده‌اند مبنی بر این‌که در خلیج فارس یک خط تلفن مستقیم بین نیروهای نظامی برقرار باشد که ما گفتیم از هر اقدامی که مانع از برخورد باشد استقبال می‌کنیم اما راه اساسی این است که شما ناوهای‌تان را بیرون ببرید اگر نگران امنیت هستید، اصلا خلیج فارس از اول مشکلی نداشت. کشورهای منطقه خودشان امنیت را برقرار می‌کنند. چه کسی شما را دعوت کرده؟ شما بیرون بروید در آن صورت زمینه‌ هر نوع برخوردی از بین می‌رود.

وی افزود: این مساله از قبل طراحی شده بود و در یک شبکه رسانه‌ای شد و یک قضیه‌ انحرافی بود که می‌خواستند فضا را منحرف کنند که اصلا موضع ما آن‌قدر موضع روشنی بود که در مسائل منطقه، مسائل بین‌الملل، مساله‌ سوریه، مصر، لیبی این سوال‌ها را گذاشته بودند برای این‌که ذهن‌ها را به جای دیگری منحرف کنند. گرچه می‌شود سیستم‌های هوشیاری درست کرد که برخورد بی‌جهت به وجود نیاید اما راه حل اساسی این است که بیرون رفته و دنبال کار خودشان بروند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دور چهارم سفرهای استانی دولت نیز توضیح داد: ما یک نظام اداری داریم؛ این نظام با یک منطق ایرانی طراحی نشده بود و در طول زمان گسترش پیدا کرده و پیچیده شد و طوری بود که استفاده از این سیستم در جهت منافع ملی و خدمت به مردم تبدیل به یک آرزو شده بود. در این صورت یک راه این بود که ما بیاییم این سیستم را اصلاح کنیم و این معنایش این بود که سال‌ها وقت مردم از بین برود و راه دیگر این بود که سیستم را در دست بگیریم و در نقطه‌ نهایی، خروجی را بخواهیم و دائما این را تکرار کنیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته قبلا کارهایی شده بود اما این‌ها کارهای حاشیه‌ای بود که تاثیری در ساختار و عملکرد نداشت. بوروکراسی که ما داریم دو سه ویژگی دارد؛ اولین وظیفه‌اش دفاع از خود است. دومین ویژگی این‌که خودش را گسترش می‌دهد. الان سفر استانی فقط سفر دولت به یک استان نیست. دائما خود مردم نظارت دارند و دولت هم نظارت دارد. این یک مدل مدیریتی است که البته فشار زیادی می‌آورد اما آن مباحث را تا حدودی برطرف می‌کند و این بوروکراسی را در خدمت پیشرفت امور کشور می‌آورد.

وی گفت: خوشبختانه این امر موثر بوده است. ما در هر بخشی که مقایسه می‌کنیم و دوره‌های زمانی را در هر بخشی مقایسه می‌کنیم در هر بخش دو تا سه برابر و حتی در بعضی بخش‌ها 15 برابر کار انجام شده است؛ در حالی که همان ساختار موجود و همان هزینه بوده است. بوروکراسی سر جایش بوده است اما این مدل مدیریت، مردم را به صحنه آورد. در ثانی از دو طرف سیستم اداری را تحت تاثیر قرار داد و به نظرم برکات فراوانی داشت.

به گزارش ایسنا رییس جمهور درباره تحقق 2 و نیم میلیون اشتغال تا پایان امسال ابراز امیدواری کرد که «به آن یا به نزدیک آن آمار برسیم» و گفت: این مقدار تحقق اشتغال در ظرفیت ایران هست و البته باید برای آن تلاش و پیگیری کنیم نه این که در اتاق گرم بنشینیم و فکر کنیم که به این آمار می رسیم.

وی افزود: دولت تلاش کرده است موانع تحقق این میزان اشتغال را بردارد. مدیران و دست اندرکاران را تشویق کرده است و منابع لازم را در اختیار گذاشته است، جلسات شورای عالی اشتغال و صنعت هم به طور مرتب انجام می‌شود.

وی گفت: روند خوبی داشته‌ایم و البته در این چند ماه فضای نامساعدی داشتیم که ممکن بود برخی مدیران را دلسرد کند، اما با این حال امیدوارم به 2 و نیم میلیون یا نزدیک به آن برسیم. در نیمه‌ اول امسال طراحی کردیم و 40 الی 46 درصد اهداف را محقق کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: در نیمه‌ اول همه بخش‌های تولید رشد قابل توجهی داشته‌اند. پروانه‌های بهره‌برداری، پروانه‌های تاسیس، پروانه‌های مجوز ساخت و سرمایه‌گذاری رشد داشته است.

وی درباره هدفمندی یارانه‌ها و نمره دولت در اجرای آن گفت: اگر منظور این است که به آن نمره بیست بدهم این نمره را نمی‌دهم. اما اگر منظور این است که با دیگرانی که این را اجرا کردند، مقایسه کنم، نمره ملت ما 20 است. در داخل کسانی هستند که در مخالفت با دولت حرفه‌ای شده‌اند؛ به خصوص این افراد می‌گفتند با اجرای این طرح کشور با مشکل مواجه می‌شود، اما من حرف آن‌ها را قبول نداشتم. به نظر من آن‌ها مردم ما و ظرفیت‌های این ملت را نمی‌شناسند.

وی افزود: هم‌اکنون با افزایش 6 درصدی قیمت‌ها مواجه هستیم که دو درصد آن به خاطر تورم جهانی است. یعنی به عبارتی 4 الی 4.5 درصد است که این هم نقطه به نقطه نزولی است و امیدوارم تا پایان سال به رقم قبلی برسد این در حالی است که هدف ما رسیدن به تورم یک رقمی است.

رییس‌جمهور درباره کاهش مصرف انرژی گفت: مصرف بنزین در کشور ما قبل از هدفمندی 63 میلیون بشکه بود و امروز به 59 میلیون رسیده است این در حالی است که یک و شش دهم میلیون خودرو و 700 هزار موتور سیکلت به خودروهای کشور اضافه شده است. در سال 84 خودروهای ما 6 میلیون بود الان به 14 میلیون خودرو رسیده است. موتورهای سیکلت 2 برابر شده و در عین حال مصرف ما پایین آمده است. وی خاطرنشان کرد: حتی میزان متوسط مصرف تا پایان سال کمتر هم خواهد شد، چون فصل مسافرت‌ها تمام شده است، الان روزی ده میلیون بشکه هم به یکی از کشورهای همسایه صادر می‌کنیم. این در حالی است که اگر همان روند قبلی طی می‌شد، الان دیگر نفتی برای صادرات نداشتیم.

وی گفت: در عدالت نیز فاصله‌ها کم شده است. ضریب جینی از 38 درصد امروز به 36 درصد رسیده است و امیدوارم تا پایان سال 35 درصد شود، فاصله‌های طبقاتی کم شود و این اتفاق بزرگی در کشور است.

رییس‌جمهور درباره مشکلات بخش تولید نیز گفت: همه می‌دانیم ساختارهای تولید ما اشکال دارد؛ چراکه با وجود سوخت و نیروی کار ارزان محصولاتش قابل رقابت نیست و این نشان می‌دهد ساختارها باید اصلاح شود. یکی از موارد اصلاح ساختارها هدفمندی یارانه‌هایی است که قبلا همگانی و بی‌هدف ارائه می‌شد.

وی درباره این‌که سهم بخش تولید در یارانه‌ها داده شود، گفت: تولید ما هنوز هم از یارانه‌ها استفاده می‌کند. گازوییل را هم‌اکنون بخش تولیدی 150 تومان دریافت می‌کند. برق را بخش صنعت 40 تومان و بخش کشاورزی 10 تومان دریافت می‌کند، این نشان می‌دهد که یارانه‌ها قطع نشده است، اما تصوری در ذهن بعضی ایجاد شده است که پول مستقیم به برخی افراد دهیم این خلاف هدفمندی یارانه‌هاست. ما تسهیلات انرژی می‌دهیم که برخی گرفته‌اند و برخی هم نگرفته‌اند. تسهیلات اصلاح ساختار می‌دهیم که البته در این زمینه کمی عقب هستیم. آن هم نه به خاطر نبود منابع است، بلکه به خاطر این است که کار خیلی بزرگ است و ساختارها باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وزارت نفت باید پولی که اضافه فروش نفت است را بیاورد و سهم خود را بردارد، اما برخی مقاومت می‌کنند. یا مثلا شرکت‌های آب و فاضلاب پولی که به حسابش می‌آید را به خزانه واریز کند در حالی که قبلا آن را هزینه می‌کرد.

وی گفت: دولت از بانک‌ها تسهیلات جز در مواردی خاص نمی‌گیرد که یکی در مورد ذخیره کالاهای ضروری و یا برخی بنگاه‌های ویژه است که هنوز واگذار نشده است. به هر حال در نیمه‌ دوم حمایت‌ها از بخش تولید بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، با انتقاد از برخی افراد که می‌گویند در پی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تولید خوابیده است، به ارایه‌ گزارشی در مورد افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در پنج ماه اول امسال در بخش صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: مجوزهای تاسیس بنگاه‌ها که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شده در پنج ماه اول امسال ‌٤ / ‌٢٤ درصد و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش ‌٥ / ‌٦٢ درصد افزایش پیدا کرده است، در بخش اشتغال در این عرصه ما شاهد رشد بیش از ‌٤٤ درصد بوده‌ایم و این رشد را در زمینه‌ مسکن و عمران نیز شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه با ارایه آماری در ارتباط با رشد تولید برخی از کالاها از جمله فولاد، سیمان، شیشه، فولاد خام، روغن نباتی، گفت: در این مدت تجارت خارجی ما نیز رشد کرده است. در سال ‌٨٣ میزان تجارت خارجی ما ‌٧ میلیارد دلار بود و در واقع آن زمان این یک آرزو بود که تجارت خارجی ما بالا برود؛ به نحوی که میزان صادرات و واردات ما در حد تعادل هم قرار بگیرد. در این مدت این میزان ‌٦ / ‌٣٢ درصد رشد پیدا کرده است.

وی با اشاره به جلسه‌ خود با صادرکنندگان و با تقدیر از آن‌ها گفت: صادرات غیرنفتی ما ‌٥٢ / ‌٣٩ درصد رشد پیدا کرده و در جلسه‌ای که با صادرکنندگان داشتیم گفتیم که باید ‌٣٢ را به ‌٤٥ برسانیم و به نحوی حرکت کنیم که این رقم تا پایان سال ‌٩١ به ‌٦٠ میلیارد دلار برسد. امسال صادرات ما از مرز ‌٤٥ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «واردات ما نیز از نظر وزنی و ارزشی کاهش پیدا کرده است و ما در حال رسیدن به یک نقطه‌ تعادل در عرصه‌ صادرات و واردات هستیم» گفت: این کارها و فعالیت‌ها با کمک مردم انجام شده و این اتفاق‌ها و این رشدها در فضای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی صورت گرفته اظهار کرد: ضروری می‌دانم که از مردم و کسانی که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کمک و یاری کردند تشکر و قدردانی کنم؛ از همه اصحاب حمل و نقل که دست آن‌ها را می‌بوسم و در این ارتباط آن‌ها ستون فقرات شدند، از صنعتگران و از همه‌ دلسوزان و تلاشگران.

وی با اشاره به تعریف مراجع اقتصادی جهان از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران در مورد دیگر بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز گفت: لایجه گمرکی در مجلس تصویب شده و مراحل خود را در شورای نگهبان طی می‌کند و به محض این‌که به دست دولت برسد ما فعالیت خود را شروع می‌کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «اگر این اصلاحات گمرکی انجام شود، درآمد غیرنفتی ما حداقل ‌٢٥ درصد افزایش پیدا می‌کند» ادامه داد: قانون مالیات نیز مراحل نهایی خود را در دولت طی می‌کند و به زودی به مجلس می‌رود. در بحث بیمه نیز ما اصلاحات را شروع کرده‌ایم. در ارتباط با ارزش پول نیز کار در حال انجام شدن است و به محض تمام شدن لایحه‌ به مجلس می‌بریم.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این ارتباط بانک است و در واقع نظام بانکی تار و پود اقتصاد ما را تشکیل داده است» گفت: سیستم بانکی یک سیستم بسیار پیچیده است و ما در سه بخش اصلاح ساختاری، قوانین و مقررات و رفتاری، مطالعات‌مان را تمام کرده‌ایم و برنامه‌ریزی در این ارتباط در مراحل پایانی خود است و لایحه‌ای را در این ارتباط به مجلس می‌بریم و در واقع گروه‌های کارشناسی در حال کار کردن بر روی آن هستند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «بهره‌برداری سرمایه و نیروی انسانی در کشور در حال افزایش است» به رابطه‌ صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: این رابطه در حال گسترش پیدا کردن است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در ارتباط با سوءاستفاده‌ مالی اخیر و برنامه‌ دولت برای نظارت هرچه بیشتر بر نظام بانکی گفت: من تقریبا شش سال است در مورد نظام بانکی صحبت می‌کنم و در این ارتباط نیز مورد شماتت قرار گرفته‌ام. ما چیزهایی را می‌دیدیم و معتقدیم که باید اصلاح شود و قبل از اتمام دولت، کارهای اساسی را در این زمینه شروع می‌کنیم. ما از اول گفتیم که مشکلات هست و من بارها گفته‌ام که چرا یک عده می‌توانند این‌قدر ببرند و مردم عادی نمی‌توانند؟

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که سیستم بانکی ما دست کسی نیست و دولت تسلط و قدرت مداخله در سیستم بانکی را ندارد.

وی با بیان این‌که «ما حتی اجازه‌ سهمیه‌بندی منابع بانکی را نیز نداریم» گفت: شورای پول و اعتبار آن نیز مصوبات آن به تایید رییس‌جمهور نمی‌رسد. نمی‌خواهم بگویم که نمی‌شود هیچ کاری کرد. می‌خواهم بگویم برخی مواقع مقرراتی گذاشته می‌شود که به تبعات آن توجه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد در ادامه در ارتباط با فساد بانکی اخیر گفت: ما با هر تخلفی مبارزه می‌کنیم. ما در حال حاضر سیستم اداری‌مان را خیلی بسته‌ایم، نمی‌گویم صفر شده است اما خیلی از مقاطعه‌کاری‌ها و خریدها کنترل شده است. نظارت درون سیستم دولت فعال شده و آیین‌نامه‌ها اصلاح شده است، اما این موارد در سیستم بانکی وجود دارد. ما این موارد را دنبال می‌کنیم؛ یکی این‌که فشار آوردیم بانک مرکزی نظارت‌هایش را تقویت کند، وزارت اقتصاد نظارت‌هایش را تقویت کند، بانکداری الکترونیک کامل شود. چهار سال پیش ما گفتیم تمام گردش مالی‌ها باید روی میز رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باشد. این یک حرف عالمانه است. بالاخره آن‌قدر فشار آوردند و جوسازی کردند که این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: روزانه صدها میلیون فعالیت بانکی انجام می‌شود. راه ما این است که سیستم الکترونیکی که زیرساخت‌هایش تهیه شده را تکمیل کنیم و امری را که تا دیروز با آن مخالفت می‌کردند و به نفع مردم است را انجام دهیم. باید نظارت‌های‌مان را تقویت کنیم. اساس اصلاح نظام بانکی را هم ان‌شاءالله به زودی شروع می‌کنیم تا یک کار مبنایی انجام دهیم. بالاخره هزار هزار میلیارد تومان پول دارد می‌چرخد و حتی بیش از این‌ها. یک مرکز اطلاعاتی لازم است تا وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی بتوانند با دستگاه‌های نظارتی‌شان اگر در شعبه‌ای سه میلیارد چرخش شد، آلارم بدهد و همان لحظه بتوانند جلویش را بگیرند نه این‌که کسی برود آن‌جا مخفیانه این کار را انجام بدهد. البته خوشبختانه سیستم متوجه شد. هرچند وقتی کاری انجام می‌شود همه می‌گویند ما هم بودیم. چقدر خوب است همه باشند. اصلا ما همه باید با هم باشیم. اگر با هم نباشیم که جلو نمی‌رویم.

وی افزود: در این قضیه هم خوشبختانه هر سه قوه مصمم هستند که این مساله ریشه‌کن و با هرکس در هر مقامی که هست برخورد شود. من این مساله را در اردبیل هم گفتم، اما از آن طرف این‌طور نباشد که بعضی‌ها فکر کنند حالا یک چیزی را گیر آورده‌اند و وقت آن است که با احمدی‌نژاد تسویه حساب کنند. احمدی‌نژاد چه نقشی دارد؟ من که فریاد زدم و شما نخواستید عمل کنید. چطور است که دولت را متهم می‌کنید؟ دولت چه نقشی دارد؟ چرا عناصر دولت را متهم می‌کنید؟

رییس‌جمهور گفت: امروز خوشبختانه فضای اقتصادی ما فضای مثبتی است. ما در شرایطی به رشد اقتصادی می‌رسیم که دنیا در حال رکود است و فضای اقتصادی جهان منفی است. جذب سرمایه‌گذاری در دنیا منفی است. امید به رشد اقتصادی و آینده‌ اقتصاد در دنیا منفی است، اما اقتصاد ما در سنگین‌ترین شرایط تحریمی اداره شده است. وقتی رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید ما تحریم فلج‌کننده اعمال کرده‌ایم بالاخره کارهایی کرده و تصورش این است که اثر می‌گذارد. اما ملت ایران در شرایط تحریم و بحران جهانی هر روز دارد کارخانه افتتاح می‌کند، جاده افتتاح می‌کند، تولید می‌کند، صادرات می‌کند، طرح‌های اساسی انجام می‌دهد و این معنایش این است که یک حرکت زنده رو به جلو دارد اتفاق می‌افتد. فضای اقتصاد بانشاط شده و امیدواری ایجاد شده است. سرمایه‌ها و ابتکار عمل‌ها دارند می‌آیند اما متاسفانه به این‌ها توجه نمی‌شود. چطور این فضا را خراب می‌کنید؟ اقتصاد چیزی نیست که فضایش به سرعت بازسازی بشود. اگر اعتماد از دست رفت به زودی برنمی‌گردد. حالا کسی یک تخلف کرده و تخلفش هم بزرگ بوده است، باید دست او را هم قطع کرد.

وی تصریح کرد: اگر سیستم دنبال برخورد نبود جای گله داشت. وقتی خود سیستم کشف می‌کند خودش پای آن می‌ایستد و خودش می‌خواهد مجازات کند ما نمی‌توانیم بگوییم که در یک سیستم اصلا تخلف رخ نمی‌دهد؛ این ادعای غلطی است. رقم تخلف بالاست اما یک ریال تخلف هم غیرقابل تحمل است. حالا هرچه بالاتر برود که بدتر است. اما من فکر می‌کنم بعضی‌ها دارند از ملت انتقام می‌گیرند. ملت ایران خیلی خوب عمل کرد. واقعا این هدفمندی یارانه‌ها نشان داد که آینده ایران خیلی درخشان است. ملت ایران اهل تصمیمات بزرگ، اجراهای بزرگ، قدم‌های بزرگ، چه در صنعت چه در کشاورزی چه در علم است. ملت می‌تواند برود و در بالاترین قله بایستد.

وی ادامه داد: اما بعضی‌ها می‌آیند با توهین و تهمت به دولت و دروغ‌پردازی از مردم انتقام بگیرند، در حالی که هیچ خبری نیست و ما داریم کارمان را انجام می‌دهیم. چرا خودتان را دارید از بین می‌برید؟ در این کشور باید همه زندگی کنیم، همه باید بانشاط باشند، باید امیدوار باشند. چرا مدام تخریب می‌کنید؟ ما البته اعلام کردیم در سکوتیم. هنوز هم در سکوتیم. این‌ها همه پاسخ دارد. ما در سکوتیم به خاطر کشور.

احمدی‌نژاد گفت: در حال حاضر در اندیشه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها این‌چنین می‌گذرد که برای نجات خودشان تنها راه این است که به ملت ایران ضربه بزنند. بعد ما در داخل بنشینیم و به این چیزها مشغول شویم؟! ما می‌گوییم هرچه می‌گویید بگویید، ما ساکتیم تا این کشور آسیبی نبیند. این کشور امانتی تاریخی است. این انقلاب امانتی تاریخی است. این ملت امانتی تاریخی است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر نیویورک بخش مهمی از سوالات خبرنگاران در این رابطه بود و آن‌هایی که فکر می‌کردند چیزی گیرشان آمده کد می‌دادند. البته خدا بزرگ‌تر از این حرف‌هاست و ما آن‌جا طلبکار شدیم و همه‌ آن‌ها منفعل شدند اما این خیلی بد است که ما بنشینیم و از این‌جا کد بدهیم و برای دشمن فضا درست کنیم. بانکی خصوصی شده یا نشده یا تخلفی انجام گرفته دو بانک دیگر هم دخیل بوده‌اند؛ دستگاه قضایی وارد شده، دولت هم دارد کمک می‌کند تا این قضیه ریشه‌کن شود. ما ادعا داریم و در این زمینه مدعی هستیم. بعضی‌ها منتظر فرصت بودند که خنجر بکشند؛ یکی آمد و گفت این دولت فاسدترین دولت تاریخ است. به خدا پدر ما نان حلال داده ما خورده‌ایم. این شیوه برخورد نیست. چطور می‌شود کشور را اداره کرد؟ البته این روش‌ها شکست خورده است.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران ملت عظیمی است. ملت متعالی و باتجربه‌ای است. این‌ها می‌خواهند ملت را نسبت به کل حرکت خود ملت بدبین کنند. نمی‌گویم ضعف نیست، اما ضعف از ماهاست و اشکالات از ملت نیست. اشکالات از سیستم عدالت در قوای مختلف است، اما چرا از ملت انتقام می‌گیریم؟ بعضی‌ها می‌گویند چون ملت به این‌ها رای داده‌اند باید از آن‌ها انتقام بگیریم. چون هدفمند کردن را خوب را اجرا کردند باید از ملت انتقام بگیریم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست سران سه قوه و این‌که چرا این نشست رسانه‌ای نشد نیز گفت: نشست ما یک نشست کاری است و در آن مسوولان قوا حضور دارند و اگر یک کلمه بگوییم هزار و یک تفسیر از آن می‌شود. من معمولا در مقابل رسانه‌ها علامت پیروزی نشان می‌دهم که علامت ملت ایران است اما در مورد این مساله هزار جور تفسیر می‌کنند. ما جلسه داشتیم و اتفاقا راجع به مسائل اخیر بحث کردیم. قرار شد که تا انتهای این مساله را دنبال کنیم و حمایت کنیم تا ریشه‌کن شود و همه کمک کنیم تا اصلاحات ساختاری در سیستم بانکی و بقیه بخش‌ها زودتر انجام شود. ما الان دنبال این هستیم که این مساله را ریشه‌کن کنیم و بحث‌های ما در مورد برنامه‌های بهتر برای اداره‌ کشور بود؛ چون برای این مساله باید با همدلی جلو رفت.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور درباره فعالیت‌های هسته‌یی کشور و آغاز به کار نیروگاه بوشهر گفت: برنامه هسته‌یی دو بخش است؛ یکی تولید نیرو است و یکی هم غنی‌سازی و استفاده‌های صلح‌آمیز در کشاورزی و بهداشت و درمان و صنعت می‌باشد. در بخش نیروگاه و تولید نیرو، فعالیت اولین نیروگاه کلید خورد برای مراسم رسمی افتتاح هم در حال تدارک هستیم و از سران برخی کشورها مثل روسیه دعوت به عمل خواهیم آورد.

وی افزود: این نیروگاه هزار مگاوات از 20 هزار مگاواتی است که در برنامه‌های ماست و قرار است تا سال 1404 به آن برسیم. هم‌اکنون در حال گفت‌وگو برای ساخت دیگر نیروگاه‌ها هستیم، البته ساخت این نیروگاه گرفتار مسایل سیاسی شد قبلا هم یکی از کشورهای اروپایی آن را می‌خواست بسازد که متاسفانه رها کرد و بعد از سال‌ها ساخت آن توسط یک کشور دیگر ادامه یافت. اما امیدواریم بقیه آن به این سرنوشت کشیده نشود.

وی افزود: در بخش غنی‌سازی فعالیت‌های ما ادامه دارد و این فعالیت‌ها برای ما استفاده دارویی دارد و هر روز در ساخت تجهیزات جدید برای صنعت و بخش‌های مختلف از آن بهره می‌بریم البته برای این بخش 16 - 17 مورد استفاده در جهان وجود دارد که امیدوارم بتوانیم در همه این موارد بهره‌های خود را ببریم.

احمدی نژاد یادآور شد: من در مصاحبه‌ای در آمریکا گفتم در صورتی که به ما سوخت بیست درصدی بدهند تولید آن را متوقف می‌کنیم و این سخن را دلیل بر عقب نشینی دانستند در حالی که این همان حرف اول ما بود چون تولید این سوخت برای ما گران است، اگر سوخت بدهند ما دیگر لازم نداریم گرچه کارخانه 20 درصد را راه‌اندازی کرده‌ایم. الان ما اگر صد الی صد و پنجاه کیلو از این سوخت در رآکتور تهران بگذاریم ده سال کار می‌کند. طوری جا انداخته بودند که رسیدن به سوخت بیست درصد نزدیک شدن به ساخت بمب است در حالی که این‌طور نیست و سوخت بیست درصدی تنها استفاده دارویی دارد.

وی درباره استقرار موشک‌های دفاعی ناتو در ترکیه نیز گفت: ناتو دو حرکت می‌کند. یکی تصرف کشورهاست؛ افغانستان را تصرف کرد و الان هم وارد لیبی شده‌اند. حرکت دوم آن‌ها هم نجات رژیم صهیونیستی است؛ گرچه آمریکایی‌ها به دنبال مصادره حرکت‌های مردم منطقه هستند و اوباما که شعارهایش عملی نشده است حوادث منطقه را تحقق شعارهای خود می‌داند. حال هرچه باشد باید گفت هدف ناتو از دخالت در منطقه نجات رژیم صهیونیستی است، سپر دفاعی هم در همین راستاست تا اگر روزی علیه ایران اقدام کردند، موشک‌های ما به سرزمین‌های اشغالی نرسد. ما به دوستان ترکیه‌ای هم گفتیم که این کار درستی نبود. این در وهله اول به ضرر آن‌هاست؛ ناتو نمی‌خواهد هیچ کدام از کشورهای منطقه قدرت بگیرند؛ چراکه در این صورت توسری خور نخواهند بود. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها طبق معمول اشتباه می‌کنند، رژیم صهونیستی رفتنی است. اوباما دو صفحه از نطق خود را برای نجات این رژیم اختصاص داد، اما این کارها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد درباره برنامه‌های دولت در تحقق سند چشم انداز و جهاد اقتصادی نیز گفت: برنامه دولت بسیار گسترده و در همه زمینه‌هاست. اما در بخش اقتصاد به طور خاص باید گفت اقتصاد ما باید به سمت یک اقتصاد ملی، منضبط ،روزآمد و کارآمد برود، این هم به دست اهالی اقتصاد ممکن است و خوشبختانه حرکت در این سمت سریع است، ضمن این‌که از نظر اقتصادی باید به تراز ایران برسیم. الان از نظر اقتصادی در جهان 17 هستیم؛ هدفگذاری ما رسیدن به زیر 12 است، قانون برنامه خوب است. اگر بخش بانکی آن را هم به ما بدهند، این قانون برنامه و هم‌چنین قانون بودجه مناسب است.

وی با بیان این‌که «در گذشته همه چشم‌شان به خزانه بود و حتی تولید کننده هم منتظر بود پولش را دولت بدهد» گفت: این در حالی است که منابع خزانه محدود است. طراحی در دولت شد که مجلس هم آن را پذیرفت؛ ما گفتیم پول دولت چاشنی و محرک باشد تا منابع مردم هم در کنار آن قرار گیرد و به بودجه اضافه شود. سازوکارهایی پیش‌بینی شد که منابع مردمی و دولت باهم تلفیق شود و کار به دست مردم باشد، امسال سال اول اجرای این طرح است و ما انتظار موفقیت کامل نداریم، و ان‌شاءالله آیین‌نامه‌های این طرح نیز کامل تصویب شود و در سال آینده شاهد شکوفایی در این بخش خواهیم بود.

رییس‌جمهور گفت: البته سازوکارهای دیگری هم هست که منابع اضافی دولت و اموال غیرمنقول فراوان آزاد شود. برخی به این ایراد گرفتند اما واقعیت این است که آن‌قدر زمین‌ها و ساختمان‌ها و امکانات دولتی هست که می‌توان آن‌ها را واگذار کرد، ما نوکر مردم هستیم و آمده‌ایم کار کنیم.

وی ادامه داد: همچنین اصلاح ساختار بودجه و هزینه‌های دولت در دستور کار دولت است، باید وابستگی‌های هزینه‌های مصرفی دولت به نفت را کاهش دهیم. خوشبختانه این وابستگی دائم در حال کاهش است و این‌ها باید به سمت سرمایه‌گذاری سوق پیدا کند. البته رسیدن به این هدف الزاماتی هم دارد؛ یکی از این الزامات این است که همه برای این هدف کار کنند و در این مسیر باشند و همه دست به دست هم دهیم و ایران را بسازیم، ایران شایسته است و ساخته شدنی است شرایط هم فراهم است.

وی در پایان گفت: به مردم می‌گویم ما بر سر عهدی که با شما بستیم که همانا تلاش و کار و وفاداری و پاکی است، هستیم از ملت ایران و بزرگواری این ملت تشکر می‌کنم. من به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنم نه این که ایرانی را یک قوم برتر و نژاد بدانم، بلکه این افتخار به خاطر ویژگی‌ها و عظمت‌های این ملت است و از همه اقشار مردم تشکر می‌کنم. این تحولات، فشارها و سختی‌هایی دارد وان‌شاءالله از آن عبور می‌کنیم. من به استان‌ها سر می‌زنم و قول داده‌ام با هم حرکت کنیم و هیچ وقت از ملت جدا نمی‌شوم. ما مراقب هستیم کسی زمین نخورد، هرچند منابع ما هم محدود است.

کد خبر 147579

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز