گروه اقتصادی: افزایش رسمی و غیررسمی نرخ شیر و لبنیات و کاهش عرضه این فراورده‌ها موجب شده تا سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به‌شدت کاهش یابد.

مدیرعامل اتحادیه لبنی کشور با اشاره به افزایش 10درصدی قیمت شیر و محصولات لبنی در برخی استان‌ها از کاهش سرانه مصرف شیر به کمتر از80 کیلوگرم خبر داد. مجید علیداد با پذیرش غیرقانونی بودن افزایش قیمت برخی انواع شیر و لبنیات گفت: طبق اعلام سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده مجوزهای افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی باید توسط کارگروه‌های استانی مشخص شود و نباید این قیمت بالاتر از افزایش قیمت در استان تهران باشد اما در برخی استان‌ها نرخ محصولات لبنی تا10 درصد افزایش یافته است.

تولید شیر یارانه‌ای با شیر خشک

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران به خبرنگار ما گفت: با حذف یارانه شیر تولید‌کنندگان نگران آن بودند که شیر تولیدی روی دستشان بماند اما این اتفاق نیفتاده و این امر بیانگر آن است که اغلب شیر یارانه‌ای که پیش از این به بازار عرضه می‌شده با شیر خشک تولید‌ می‌شده است. افزایش بی‌رویه نرخ شیر موجب شده تا مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران نیز همه واحدهای تحت پوشش این شرکت را موظف به عرضه شیر پاستوریزه 900 گرمی با یک درصد چربی به قیمت 600 تومان کند. عبدالامیر باروت کوب به فارس گفت:

با توجه به تأکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر جلوگیری از سوءاستفاده در افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، این اقدام تا تعادل بازار ادامه می‌یابد. این در حالی است که اکنون واحدهای تولیدی با کمبود عرضه شیر خام از سوی دامداران روبه‌رو هستند و این موضوع به افزایش بیش از اندازه قیمت شیر خام در بازار منجر شده است.

کد خبر 147560
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز