گروه شهری: تا پایان قرن جاری، کره زمین تا 4/6 درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود.

مؤسسه IPCC وابسته به سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود که در پایگاه  اینترنتی این سازمان منتشر شده ضمن اعلام این مطلب اضافه کرداز قرن نوزدهم تاکنون زمین در 11 سال اخیر گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرده است.

این گزارش توسط 400 شبیه‌سازی کامپیوتری در 6 مرکز مختلف تغییر آب و هوایی تهیه شده است.

این گزارش می‌افزاید: دمای کره زمین تا پایان سال 2010 در خوش‌بینانه‌ترین شکل بین 1/1 تا 9/2 و در بدترین حالت بین 4/2 تا 4/6 درجه افزایش خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، تا سال 2100 سطح آب دریاها بین 18 تا 38 سانتیمتر و یا بین 26 تا 59 سانتیمتر افزایش خواهد یافت.

براساس گزارش IPCC، در دو دهه آینده حرارت کره زمین هر سال 2/0 درجه افزایش می‌یابد. این در حالی است که حتی اگر تمرکز گازهای گلخانه‌ای به سطح سال 2000 بازگردد باز هم زمین شاهد افزایش دما معادل 1/0 درجه در هر دهه خواهد بود.

با اطمینان می‌توان گفت که فعالیت‌های انسانی از سال 1750 موجب تسریع فرایند افزایش دمای زمین شده است.

از سال1850، زمانی که افزایش گرمای زمین ثبت شده است، تا سال 2005 به‌طور متوسط دمای زمین76/0 درصد در سال افزایش یافته است.

سازمان ملل در ابتدای سال گذشته میلادی نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده کره زمین وارد یک دوران جدید خشکسالی شده که ممکن است سالها به طول انجامیده و شرایط زندگی در مناطق خشک را بسیار ناگوارتر کند.

گزارش مؤسسه IPCC تأییدی بر گزارش سال گذشته سازمان ملل بوده و نشان می‌دهد کشورهای خشک باید جدی‌تر به آغاز دوران خشکسالی توجه کنند.

چندی پیش در همین صفحه گزارشی چاپ شد با این مضمون که هشدار سازمان ملل در سازمان‌های مسئول ایرانی چندان واکنشی برنیانگیخته و سال گذشته بین کشورهای خشک جهان از این جهت کشور ما استثناء بوده است.

شتاب در ذوب یخچال‌ها

گزارش دیگری حاکی است که یخچال‌های طبیعی در کوهستان‌ها با سرعتی سه برابر دهه 1980 در حال ذوب شدن هستند.

سازمان نظارت بر یخچالها، مستقر در سوئیس، که به طور مستمر نمونه‌ای از 30 یخچال در سراسر جهان را مطالعه می‌کند می‌گوید این شتاب ناشی از تغییرات آب و هوایی موسوم به گرمایش زمین است.

در میان پدیده‌های مختلف محیط طبیعی سطح زمین، ذوب سریع یخچال‌ها احتمالا بیش از هر چیز دیگر افزایش دمای زمین را منعکس می‌کنند. تازه‌ترین بررسی که نتیجه آن اخیرا منتشر شده است نشانگر شتاب گرفتن روند کوچک شدن یخچالها است.

در سال 2005 میلادی به طور متوسط 60 تا 70 سانتیمتر از قطر یخچال‌های موردمطالعه جهان کاسته شد که نشانگر ذوبی سه برابر سریعتر در مقایسه با دهه 1980 است.

به گفته ویلفرید‌هابرلی، مدیر این سازمان با توجه به اینکه قطر یخچالهای کوهستانی معمولا تنها ده‌ها متر است، این بدان معنی است که بسیاری از آنها در صورت ادامه روند فعلی ظرف چندین دهه از میان خواهند رفت.

وی به بی‌بی‌سی گفت: می‌توانیم بگوییم که زمان‌هایی در دوره‌های گرمتر 10 هزار سال گذشته وجود داشته که در جریان آنها یخچال‌ها با اندازه امروزی قابل قیاس بودند.

کد خبر 14756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز