همشهری آنلاین: اعضای بلند پایه و هیئت رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان، صلاح الدین ربانی، فرزند ارشد استاد برهان الدین ربانی رهبر قبلی حزب جمعیت را به عنوان سرپرست این حزب، تا زمان برگزاری کنگره آن تعیین نمودند.

صلاح الدین ربانی سرپرست حزب جمعیت اسلامی افغانستان شد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) از کابل، این نشست با حضور بسیاری از رهبران و شخصیت‌های مطرح این حزب از جمله محمد یونس قانونی، عطا محمد نور والی بلخ، محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب، احمد ضیاء مسعود برادر احمد شاه مسعود و معاون اسبق ریاست جمهوری افغانستان و عده‌ای از نماینده گان مردم در شورای ملی، برگزار شده بود.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان پس از این نشست، با انتشار اطلاعیه ای آقای صلاح الدین ربانی فرزند ارشد استاد ربانی را به عنوان سرپرست این حزب تعیین نمود.

محمد نسیم فقیری رئیس دارالانشای حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رسانه ها گفت: اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان پس از تلاش های زیاد، سرانجام تصمیم گرفتند که آقای صلاح الدین ربانی را به عنوان سرپرست رهبری این حزب، تا تدویر کنگره تعیین نمایند.

در همین حال صلاح الدین ربانی، سرپرست جدید حزب جمعیت اسلامی که در این مراسم سخن می گفت، انتخابش به این سمت را بنا بر اصرار اعضای رهبری جمعیت اسلامی عنوان کرده و تعهد نمود که راه رهبر فقید استاد ربانی را همراه با تمامی همرزمان شان صادقانه به پیش ببرد.

آقای صلاح الدین ربانی، اضافه نمود که حزب جمعیت اسلامی افغانستان از بدو تأسیس تاکنون در همه موارد و قضایای افغانستان دخیل بوده و در این راه نیز عزیزان و فرهیختگانش را از دست داده است، به صراحت می توان بیان نمود که پدر شهیدم نیزبه عنوان رهبر جمعیت اسلامی از جمله شهدای راه صلح و آزادی در افغانستان محسوب می شود.

از سوی دیگر آقای صلاح الدین ربانی، یک بار دیگر از دولت افغانستان و سازمان ملل متحد خواست تا عاملین قتل و ترور شهید استاد برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی و رئیس شورای عالی صلح را شناسایی و به میز محاکمه بکشانند.

اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان درحالی آقای صلاح الدین ربانی را به این سمت برگزیدند که حدود دو هفته قبل پروفیسور استاد برهان الدین ربانی رهبراین حزب، توسط یک فرد انتحار کننده در منزلش به شهادت رسید.

شهید ربانی که از سال 1351 با کنار رفتن پروفیسور غلام محمد نیازی، رسمأ رهبری نهضت اسلامی را با تغییر نام به حزب جمعیت اسلامی افغانستان به دوش گرفته بود، تا زمان شهادتش نیز رهبری آن را به عهده داشت.

صلاح‌الدین ربانی هم اکنون سفیر افغانستان در ترکیه است و پیش از آن، برای مدتی از کارمندان دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است.

به گزارش بی.بی.سی گفته شده که او در زمان حیات برهان‌الدین ربانی نیز با حزب جمعیت اسلامی همکاری نزدیک داشت و در بسیاری از ملاقاتهای پدرش با مقام‌های غربی "به عنوان مترجم و مشاور" در کنار او بوده است.

صلاح‌الدین ربانی در عربستان سعودی در دانشگاه ملک فهد، در بخش اداره و بازاریابی لیسانس گرفته و همچنین از دانشگاه کینگستون در لندن، در رشته تجارت و از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، در رشته روابط بین‌الملل، مدرک کارشناسی ارشد دارد.

حزب جمعیت اسلامی که در سال 1971 از سوی برهان‌الدین ربانی تاسیس شد، دست کم طی سی سال گذشته، از احزاب مطرح افغانستان بوده است.

کد خبر 147543
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز