همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تخلف بزرگ بانکی اخیر، با بیاناینکه سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر 20 هزار شعبه بانک در کشور نیست، گفت: به جای عذرخواهی حمله نکنید.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در جلسه هفتگی که با حضور کارکنان و مدیران سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، ضمن ادامه مباحث اخلاقی و ارائه گزارش عملکرد ادارات مرکز و استان‌ها در شش ماهه نخست سال جاری، با اشاره به لزوم نقد سازمان بازرسی کل کشور و پذیرش این انتقادها تصریح کرد: این روزها شاهد طرح برخی انتقادها هستیم که سازمان بازرسی نه تنها از انتقادها نگران نیست بلکه معتقد است در جایگاهی است که باید نقد شود. به هر حال وظیفه سازمان بازرسی کل کشور بسیار سنگین است که اگر به وظیفه خود خوب عمل نکردیم انتظار داریم مورد نقد و استیضاح قرار گیریم.

 وی ادامه داد: اگر ما خود را نسبت به وظیفه‌ای که در قبال مردم داریم ارزیابی کنیم، واقعا بدهکار هستیم. به عبارت دیگر اگر رابطه خود و مردم را تعریف کنیم، سازمان بازرسی کل کشور بدهکار است. بدهکاری‌های ما هم زیاد است. اینکه مردم طلبکار ما هستند را قبول داریم و به آن معترفیم. حق مردم و امکانات و موقعیتی که مردم در اختیار ما قرار داده‌اند، بیش از اینهاست.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: نسبت به حقوق الهی نیز سخت گرفتار و عقب هستیم؛ هم تقصیرا و هم قصورا. به این مساله نیز معترف و شرمنده‌ایم. بدهکاری ما به خدا بسیار بی حد و حصر است که باید به آن اعتراف و از خدا استعانت کنیم.

 پورمحمدی اظهار کرد: سازمان یک رابطه دیگر نیز دارد که با مدعیان است و این رابطه از جنس دیگری است. نمی‌دانم مشکل برخی چیست و چرا این همه به تب و تاب و نگرانی افتاده‌اند. اینها به هر کجا متوسل می‌شوند برای چه؟

 وی با اشاره به وظایف سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: سازمان وظایفی دارد که در حال ادای این وظیفه است. هر جا نقصی دید، آن را طبق قانون بیان می‌کند. تخلفی را مشاهده کرد، شناسایی و ابرازش می‌کند. حال کسی که گرفتار نقص، تخلف و جرم است، چه باید کند؟ آیا او باید به کسی که نقص، تخلف و جرمش را عیان کرد حمله کند؟ باید به او تعرض کند؟ این دیگر چه مناسبت و رابطه‌ای است؟

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: عده‌ای که خود متخلف هستند به جای جبران تخلفات و عذرخواهی به این و آن حمله می‌کنند و به کسی که سعی کرده در راستای انجام وظیفه خود ضعف را شناسایی و اعلام کند، پرخاشگرانه و بی‌ادبانه و حتی با خلاف‌گویی تعرض می‌کنند. متاسفانه این رفتار هم اکنون مشاهده می‌شود.

 پورمحمدی با اشاره به برنامه شب گذشته یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفت: در این برنامه وزیر اقتصاد با روسای بانک‌ها جلسه داشت و راجع به تخلف بزرگ بانکی اخیر و ال‌سی‌های تقلبی بحث آسیب‌شناسی انجام داد که بسیار خوب بود و بخش‌هایی از آن پخش شد. آنچه وزیر اقتصاد در این برنامه تاکید می‌کرد همان‌هایی بود که سازمان در چند نوبت به خصوص در گزارش سال 88 به تفصیل برای آقای رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و روسای بانک‌ها ارسال کرده بود. همه این موارد اعلام شده بود که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و منجر به این تخلفات و مفاسد شد.

 وی با بیان اینکه جلوی ضرر را از هر کجا بگیرند منفعت است، تصریح کرد: الان آقایان تلاش می‌کنند با برگزاری جلسات آسیب‌شناسی، ضرری را که متحمل شده‌اند جبران کنند. ما هم استقبال می‌کنیم ولی اینکه درشت‌گویی و پرخاشگری شود و به این و آن نسبت‌های نابخردانه داده شود، راه حل مشکل نیست. این حرف‌ها به درد کسی نمی‌خورد و تخلف را نیز جبران نمی‌کند.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی با این نوع اظهارات و نسبت‌های ناروا زمین‌گیر نمی‌شود. توصیه ما این است که فرار به جلو نکنند و جلوی انحراف را بگیرند تا حداقل تخلف ادامه پیدا نکند و مشکل جدیدی به وجود نیاید. اینکه به عملکرد و اقدامات سازمان بازرسی بازگردیم و بگوییم سازمان بازرسی کجا بوده و چه کار کرده و اقداماتی از این قبیل، مشکلی را حل نمی‌کند.

 پورمحمدی با اشاره به آیه شریفه «یا ایها الذین امنوا لاتسئلوا عن اشیاء ان تبدلکم تسوکم ـ ای کسانی که ایمان آوردید از چیزهایی پرسش نکنید که اگر حقیقت آنها برایتان آشکار شود، شما را اندوه‌زده و ناراحت می‌سازد»، اظهار کرد: به تعبیر قرآن مدام سوال نکنید چون اگر بنا باشد آشکار شود، ناراحت می‌شوید. ما به اینها می‌گوییم بگذارید خویشتن‌داری و رعایت مصالح و تصمیم‌گیری بر اساس تعقل و تدبیر که تا کنون رویکرد سازمان بازرسی کل کشور بوده، ادامه پیدا کند. به صورت مداوم نیش زبان نزنید چون اگر بنا باشد بگوییم، خیلی چیزها را مطرح می‌کنیم. به پرونده‌های بسیاری اشاره می‌کنیم و سوابق زیادی را مطرح می‌کنیم.

 وی با طرح این سوال که «چه اصراری دارید سازمان را به این مرز بکشانید؟»، تصریح کرد: تخلف و جرمی است که آشکار شده و باید رسیدگی شود. بگذارید ذهن مردم از این بابت به هم نریزد. اگر خطایی رخ داده باید همه تلاش کنیم که جبران شود. چون این خطا در حوزه شما واقع شده شما باید تلاشتان مضاعف باشد تا این مساله جبران شود. ما نیز کمک می‌کنیم. مردم هم از همه چیز مطلعند. مردم به خوبی از فعالیت‌های سازمان بازرسی و اقداماتی که تا کنون انجام داده مطلع هستند. به خوبی با جایگاه و رفتار شما نیز آشنا هستند. ما نیز در حد وظایف و تکالیف خود عمل کرده‌ایم. همان طور که ذکر کردم، مجددا تکرار می‌کنم نسبت به مردم بدهکار و نسبت به خدا شرمنده‌ایم اما مدعیان سر جای خود بنشینند.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: آن کسی که تخلف کرده یا حامی تخلف است و یا این تخلف در مجموعه تحت نظر او اتفاق افتاده باید سر جای خود بنشیند. بهترین هدایت و دلسوزی ما این است که سر جای خود بنشیند و عذرخواهی کند تا حجم مجازاتش کاهش پیدا کند. این نوع برخورد، کمکی به شما نمی‌کند. اینکه بیایید با فرافکنی دیگران را متهم کنید مشکلی را حل نمی‌کند.

 پورمحمدی با بیان اینکه «اگر مجرمی پرخاشگری کند به جرم خود می‌افزاید»، تاکید کرد: همه باید به وظایف خود عمل کنند، مستند و دقیق اظهارنظر کنند و هیچ کس نباید ادعای گزاف داشته باشند. سازمان بازرسی کل کشور قبلا اعلام کرده بود که با عوامل این پرونده برخورد داشته است و مهم‌ترین پرونده آن نیز تاسیس بانک آریا بود. گروه متخلف تلاش داشت که با تاسیس بانک آریا اقدامات خلاف خود را پوشش دهد. خدا تفضل کرد و با هوشمندی و سرعت عمل سازمان بازرسی جلوی تاسیس بانک گرفته شد. به عبارت دیگر با جلوگیری از تاسیس بانک آریا، عملا جلوی توسعه این اقدامات خلاف گرفته شد.

 وی اضافه کرد: مهم‌تر آنکه متخلفان نتوانستند از طریق بانک آریا اقدامات خلاف خود را پنهان کنند تا منجر به کشف این تخلف مالی بزرگ شد.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان راجع به پرونده تخلف مالی اخیر به وظیفه خود عمل کرد، یادآور شد: سازمان در مهم‌ترین بخش این پرونده، تاثیرگذار و نقش‌آفرین بود. از گذشته نیز رصد کرده بودیم و نقش نظارتی را تا حد امکان انجام دادیم ولی نباید انتظار داشت که سازمان بازرسی کل کشور بر نزدیک به 20 هزار شعبه بانک‌های رسمی کشور نظارت داشته باشد. اگر شما این حرف را قبول ندارید از روی ناآگاهی شماست چون نظامات مدیریتی جامعه را نمی‌شناسید که چه کسی کجا ناظر است و بر کجا نظارت می‌کند. سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر 20 هزار شعبه بانک نیست.

 پورمحمدی همچنین با تاکید بر لزوم تقویت نظارت درون‌ سیستمی اظهار کرد: سازمان بارها اعلام کرد راه جلوگیری از فساد در جامعه نظارت‌های درون‌سازمانی است که ما آن را تقویت می‌کنیم. سازمان، فرآیندها را تذکر می‌دهد که ضمن آن، گاهی سوژه‌هایی را شناسایی و بر آنها نظارت می‌کند. آیا انتظار دارید سازمان بر 20 هزار شعبه بانکی یا هزاران اداره یا هزاران شرکت و بنگاه اقتصادی در کشور به صورت مستقیم نظارت داشته باشد؟

 وی با بیان اینکه بهتر است افراد دست از غبارپراکنی بردارند، گفت: بالاخره این گرد و خاک‌ها می‌نشیند و آنچه واقعیت دارد بر همه آشکار می‌شود. سازمان بازرسی کل کشور نیز روند منطقی خود را ادامه می‌دهد و به وظایف خود عمل می‌کند؛ البته اگر کسی بپرسد که از عملکرد خود راضی هستید، می‌گویم خیر. باید بیشتر تلاش کنیم. اما مجرمان، متخلفان و افرادی که به وظیفه خود عمل نکرده‌اند فکر نکنند با این اظهارات از جرمشان کاسته می‌شود بلکه جرمشان افزایش پیدا می‌کند و از وزن و جایگاه آنان در جامعه کاسته می‌شود.

کد خبر 147437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز