یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

۵ مهر ماه روز جهانی گردشگری و جهان‌گردی بود. روزی که برای یادآوری سفر و ارزش‏های زیاد آن نا‏م‌گذاری شده است.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 620

هر ساله میلیون‏‌ها نفر به نقاط دور و نزدیک دنیا سفر می‌‏کنند تا با دیدنی‏های سرزمین‌ها آشنا شوند و از نزدیک زندگی ساکنان آن‌جاها را ببینند.

این وسط به جز جاذبه‏های تاریخی و باستانی هر منطقه، جاذبه‏های طبیعی هم سهم بسیار مهمی در جذب گردشگر‌ها دارند. کویر، جنگل‏‏های گوناگون، دشت، آبشار، رودخانه، دریا و... و به‌طور کلی ویژگی‏های طبیعی و آب و هوایی یک منطقه، تأثیر زیادی روی فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن‌جا دارد. از معماری خانه‏‌ها گرفته تا کسب و کار و خوراک اهالی یک منطقه با توجه به پوشش گیاهی و جانوری آن جا تعیین می‌‏شود. حتماً خودتان هم دیده‏اید که مردم جنوب کشورمان به دلیل گرما و آب و هوای محل سکونتشان فرهنگ متفاوتی با مردم نواحی سردسیر دارند؛ تنوع غذایی، رنگ و جنس لباس‏‌هایشان، تفریحات و شغلشان همه و همه متفاوت است.

حالا اگر این تنوع آب و هوایی از بین برود، چه اتفاقی می‌‏افتد؟! علاوه بر از بین رفتن گیاهان و جانوران مختلف چه تغییر دیگری رخ می‌‏دهد؟ هر شهر و دیار چه ویژگی‏هایی را از دست می‌دهد؟

این‌که به هر بهانه‏ای مثل روز گردشگری یادمان بیفتد که باید به فکر پاسداری از طبیعت و گیاهان و جانوران باشیم، خیلی ارزشمند است؛ اما وظیفه مهممان به عنوان دوستدار طبیعت چه می‌‏شود؟ ما می‌‏توانیم نقش مهمی در حفظ این گنجینه با ارزش ایفا کنیم.

اصلاً تا به حال چه قدر به این موضوع فکر کرده‏ایم؟ در مقابل تنوع زیستی‏ای که در اطرافمان وجود دارد چه وظیفه‏ای داریم‏؟ چه قدر در شناساندن و معرفی جاذبه‏های طبیعی محل زندگی‏مان تحقیق کرده‏ایم؟ اگر چیزی را نمی‌‏دانستیم، دنبالش رفته‏ایم و پیگیری کرده‏ایم؟ علاقه نشان داده‎ایم تا ببینیم و یاد بگیریم و بعد بیشتر قدر‌شناس طبیعت زیبایی باشیم که در اطرافمان وجود دارد؟ در بین کارهای زیادی که هر روز انجام می‌‏دهیم، از اینترنت گرفته تا مطالعه کتاب‏‌ها و مجلات، تا به حال شده درباره مکان‏های دیدنی طبیعی اطراف شهرمان جست‌و‌جو کنیم؟ به عنوان یک گردشگر در سفر‌هایمان چه نکاتی را رعایت می‌‏کنیم؟

اگر کسی را به تماشای یک منطقه دعوت می‌‏کنیم، آداب بازدید از آن‌جا را هم به او یاد می‌‏دهیم؟ پوشیدن لباس و کفش مناسب، همراه داشتن نقشه، جعبه کمک‏های اولیه، روشن نگذاشتن خودرو در کنار آب‏‌ها، استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی، نریختن زباله، وارد محدوده زندگی حیوانات نشدن، از بین نبردن گیاهان،مخدوش نکردن آثار داخل غار‌ها و... حتماً می‌‏گویید این چیز‌ها را همه می‌‏دانند و نیازی به گفتنشان نبود، اما من از شما می‌‏پرسم چرا همه می‌‏دانیم و باز گوش نمی‌‏کنیم؟! چرا یادمان می‌‏رود؟! چرا از این طبیعت بخشنده و شگفت‌انگیز محافظت نمی‌کنیم و آن‌طور که شایسته است به آن احترام نمی‌‎گذاریم؟

کد خبر 147319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز