همشهری آنلاین: رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت: رفتارهای رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز مقاومت نمی‌گذارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خالد مشعل در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که با شعار فلسطین، وطن فلسطینیان در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: از سابقه پرافتخار جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این کنفرانس و موضع ثابت آن درباره موضوع محوری فلسطین همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در صحبت هایشان اشاره داشتند تشکر می‌کنم.

وی گفت: انتفاضه مردم فلسطین انشاء الله با حمایت های ملت های مسلمان به نتیجه می رسد و وجب به وجب خاک فلسطین آزاد می‌شود که پیروزی بزرگی برای ملت های عربی و اسلامی خواهد بود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس افزود: در کشمکش و نزاع ملت فلسطین با طرح‌های صهیونیست‌ها همه حقایق و واقعیت‌ها ما را به مقاومت رهنمون می‌کند.

مشعل با بیان اینکه اشغالگری اساسا موجب می‌شود که ما به گزینه مقاومت روی بیاوریم، گفت: آوارگی، بازداشت، شهادت، زخمی شدن و اعتصاب غذای فلسطین‌یان و جنایت‌های پی در پی رژیم صهیونیستی که 60 سال است ادامه دارد ما را وادار به روی آوردن به گزینه مقاومت می‌کند.

وی افزود: غصب یک سرزمین و ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین و سرقت منابع آبی نیز ما را وادار به مقاومت می‌کند.

مشعل گفت: محاصره ظالمانه نوار غزه، و کنترل و پلیسی کردن کرانه غربی ما را وادار به مقاومت می‌کند.

وی افزود: یهودی سازی قدس و تلاش برای تغییر ساختار جغرافیای انسانی قدس همچنین تغییر در میراث عربی و اسلامی آن نیز ما را وادار به مقاومت می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت: اینکه می بینیم افق سیاسی و روند سازش خاورمیانه به بن بست رسیده است و پایانی برای آن متصور نیست ما را وادار به مقاومت می‌کند.

مشعل افزود: عقب گرد و کوتاهی کشورهای عربی در حمایت از فلسطین و حمایت این کشورها از گزینه سازش ما را وادار به مقاومت می‌کند.

وی گفت: اینکه می بینیم دیگر نمی‌توانیم به جامعه بین الملل و دخالت‌ها و حمایت آمریکا از مذاکرات و روند سازش تکیه کنیم ما را وادار به مقاومت می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس افزود: امروز در سایه بهار عربی که شکوفا شده است و بهار اسلامی که ان شاء الله شکوفا خواهد شد ما به سمت گزینه مقاومت می‌رویم چرا که قدرت ملت ما از گذشته بیشتر شده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ادامه گفت: امروز ما در تهران هستیم و در این جلسه باشکوه قرار داریم که اگر قدرت ملت ایران نبود نمی توانستیم در چنین جلسه‌ای دور هم گرد بیائیم.

خالد مشعل افزود: امروز بهار ملت‌های عربی و بهار ملت‌های مسلمان رسیده است، امروز قدرت خیابان‌ها و مردم کشورهای عربی را می بینید.

وی گفت: مردم منشاء و خاستگاه قدرتند ، متاسفانه می بینیم سران دولت‌های عربی رو به ضعف رفته و قدرت حقیقی در اختیار توده‌ها و ملت‌ها قرار گرفته‌اند ؛ این‌ها هستند که منبع قدرت و جنگ و مبارزه هستند.

خالد مشعل افزود: این کنفرانس که در سال‌های گذشته هم برگزار شده است جانبداری عملی جمهوری اسلامی ایران از ملت و انتفاضه فلسطین و گزینه مقاومت و ملت هاست‌.

وی گفت: ما هم در گذشته، هم اکنون و هم در آینده از گزینه مقاومت حمایت می‌کنیم و هر هزینه‌ای که داشته باشد خواهیم پرداخت.

خالد مشعل افزود: گزینه مقاومت راهبرد استراتژیک ما خواهد بود تا زمانی که فلسطین را برای همه فلسطین آزاد کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: اگر گزینه دیگری غیر از گزینه مقاومت بود به آن تمسک می‌کردیم ولی گزینه ما چیزی جز این نیست و اگر ما در گذشته از گزینه مقاومت حمایت نمی‌کردیم امروز به این درجه از عزت و شرافت نمی رسیدیم‌.

خالد مشعل افزود: این درس عبرتی برای ماست و امیدوارم همه از این درس عبرت موارد سودمند را بیاموزند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم وقتش رسیده است همه کسانی که در صحنه فلسطین فعالند و نیز سران کشورهای عربی، پس از این روند سخت و تجربه‌های تلخی که در موضوع سازش گذرانده‌اند، درک کنند.

خالد مشعل گفت: در چند هفته گذشته گام تشکیل دولت مستقل فلسطین را در سازمان ملل شاهد بودیم من نمی‌خواهم آنچه را که گفته شد و ملاحظات و سوال‌هایی که در خصوص آن گام بود مطرح کنم معلوم نبود آن دولتی که پیشنهاد شد کجاست و دولتی که درخواست تشکیل آن شد کجاست ؟

وی افزود: فکر می‌کنم آن مسئله از راهبرد ملت فلسطین و گروهای فلسطین دور بود و ما خیلی نمی‌توانیم به آن دل خوش کنیم زیرا معیارهای اصلی قدرت ملت در آن نادیده گرفته شد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در ادامه سخنانش در پنجمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: صرف نظر از اینکه چه نیت ها و مقاصدی در پشت صحنه طرح پیشنهادی تشکیل دولت مستقل فلسطینی وجود دارد نگرانی‌های فراوانی وجود دارد و ملاحظات فراوانی داریم.

خالد مشعل افزود: درباره تشکیل دولت فلسطینی و به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی، اختلاف‌های جدی وجود دارد و بسیاری از فلسطینیان به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را نمی پذیرند.

وی اضافه کرد: این تحرک و اقدام عملی که صورت گرفت در واقع در چارچوب احیای مذاکرات سازش مطرح شد که دو دهه بی فایده بودن آن ثابت شده بود اما سوال ما این است و همه دست اندرکاران طرح تشکیل دولت فلسطین باید به این سوال پاسخ دهند که بعدش چه می شود؟

خالد مشعل با بیان اینکه باید واقعیت‌ها را همان گونه که هستند ببینیم، گفت: درست است که نوعی دستاوردهای نمادین در سازمان ملل داشتیم، آمریکا به رژیم صهیونیستی در تنگنا قرار گرفتند، جامعه بین‌المللی و کشورهای جهان از ما حمایت کردند و سیاست‌های آمریکا و موضع گیری صهیونیست‌ها مشخص شد، اما آیا باید به همین دستاوردهای اندک دلخوش باشیم ؟

وی افزود: از اینکه آقای ابومازن اصرار داشت درخواست آمریکا را برای عقب نشینی نپذیرد تشکر می‌کنیم اما فکر می‌کنم باید به آینده‌، ملت و آرمان‌های فلسطین بیندیشیم‌؛ آیا ما بازهم باید از مذاکرات به عنوان تنها گزینه صحبت کنیم ؟ آیا باید از دولتی نمادین و کاغذی حمایت کنیم و دلخوش باشیم که در چارچوب مذاکرات حرکت می‌کنیم؟

خالد مشعل گفت: امروز باید مجدانه برای تشکیل دولت واقعی فلسطین در سرزمین‌های واقعی فلسطین تلاش کنیم و این مسئله حتی با مفهوم پذیرفته شدن دولت مستقل فلسطینی نیز همخوانی دارد اما شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه غربی چه می شود؟

وی افزود: سوالی که باید از همه گروه های فلسطینی بپرسیم این است که چگونه می‌توانیم سرزمینمان را آزاد کنیم و دولت واقعی تشکیل دهیم اما صرفا در چارچوب دولتی رویایی حرکت کنیم ؟

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از محمود عباس، جنبش فتح، تشکیلات خودگردان و همه گروه های فلسطینی و ظرفیت های مستقل خواست به سمت مصالحه وطنی و اتفاق نظر جمعی و ملی حرکت و به سرنوشت فلسطین در چارچوب حقایق و واقعیت‌های میدانی توجه کنند.

خالد مشعل اضافه کرد: باید مجدانه تلاش کنیم تا به راهبرد مشترک ملی گرایانه در فلسطین برسیم و هدف ما رهاشدن از اشغالگری صهیونیست‌ها، بازپس گیری حقوقمان، بازگشت آوارگان و حق تعیین سرنوشت در تشکیل دولت مستقل فلسطینی دارای سیاست و حاکمیت واقعی باشد.

وی در ادامه درخواست خود از همه گروه‌های فلسطینی گفت: باید تلاش‌هایمان را بیشتر کنیم تا همه بندهای آشتی ملی سریع تر اجرایی شوند و به صفحات اختلاف در تاریخ ملت فلسطین پایان داده شود.

آقای خالد مشعل همچنین از گروه های فلسطینی خواست در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بازنگری کنند و ساف مرجعیت ملت فلسطین را در داخل و خارج برعهده داشته باشد.

وی افزود: در این باره آمادگی داریم به صندوق های رای مراجعه کنیم زیرا فکر می‌کنیم مردم سالاری و دموکراسی این ظرفیت را دارد که حقیقت را به کرسی بنشاند و از همه می خواهیم به روند دموکراسی و مردم سالاری در فلسطین پای بند و به آن ملتزم باشند و از تک روی پرهیز کنند.

آقای خالد مشعل با اشاره به موج بیداری اسلامی گفت: بهار عربی برخلاف مشکلات و خون‌هایی که ریخته می‌شود دستاوردی بزرگ و انرژی‌ فناناشدنی است و این انرژی می‌تواند در حمایت از ملت فلسطین و علیه صهیونیس‌ ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه همچنان از سیاست‌ها و گزینه‌های خود حمایت می‌کنیم، افزود: به عنوان نمایندگان جنبش حماس مخالف رژیم صهیونیستی، هرگونه اشغال گری در سراسر جهان و مخالف دخالت‌های خارجی در کشور خود هستیم و از سیاست‌های عربی و اسلامی که خاستگاه آن ملت‌ها باشند در همه عرصه‌های فرهنگی‌، اقتصادی و سیاسی حمایت می‌کنیم.

آقای خالد مشعل اضافه کرد: ما مخالف اختلاف‌های طایفه‌ای‌، مذهبی و گروهی هستیم و به دنبال تشکیل امت واحد و وطن واحد در فلسطین هستیم.

وی ادامه داد: در کنار همه ملت‌هایی که می‌کوشند از حق مشروع آزادی و آزادگی خود بهره ببرند قرار داریم و از دموکراسی و مبارزه با فساد و استبداد حمایت می‌کنیم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به اینکه هیچ کس حق مصادره آزادی ملت‌ها را ندارد، گفت: همه ملت‌ها حق تعیین سرنوشت دارند و معتقدیم ملت‌ها منبع مشروعیت هستند.

آقای خالد مشعل ابراز امیدواری کرد: آرامش سیاسی دور از خشونت در همه سرزمین‌های اسلامی و عربی حاکم شود و ملت های عربی و اسلامی که بیدار شده و دست به انتفاضه زده اند در این مسیر حرکت کنند و طرح مقاومت و گزینه مقاومت و استقلال در مسیر مقاومت همچنان ادامه یابد.

کد خبر 147153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز