همشهری آنلاین: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد گفت: از آنجایی که خداوند متعال به عنوان بهترین هدیه حضرت زهرا(س) را به حضرت محمد(ص) عطا فرمود، می‌توان گفت بهترین هدیه خداوند به بندگان شایسته‌اش دختران هستند.

حجت‌الاسلام حمید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و معارف اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و نامگذاری این روز به نام ملی دختران، اظهار داشت: حضرت معصومه(س) یکی از شخصیت‌های ناشناخته در جهان اسلام است اما برکات وجودی ایشان در ایران برای همه ایرانیان وهمه دلباختگان اهل بیت (ع) مشهود است.

وی افزود: ما مشاهده می‌کنیم که قبر مطهر این شخصیت در قم چه تأثیرات بسزایی در محیط پیرامونی خودش و چه در کشور اسلامی ما و چه در دورترین نقاط جهان داشته است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد ادامه داد: روشن است، هجرتی که حضرت معصومه(س) داشتند یک الهام الهی بود و به این ترتیب این شخصیت وقتی وارد این منطقه شدند با حضورشان در قم، که از دیر زمان به عنوان آشیانه اهل بیت (ع) مطرح بود، استقرار پیدا کردند.

سلیمانی افزود: شهر قم از زمان‌های دور مراتب علاقه و مودتی خود را نسبت به اهل بیت (ع) بارها به اثبات رسانده و در چنین محیطی که زمینه آماده بود حضرت معصومه (س) توقف کردند و به هر حال در آنجا عمرشان به پایان رسید و بنا براین شد که جنازه مطهر آن حضرت در آنجا دفن شود که همین مورد منشأ بسیاری از برکات بعدی بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت چندین سال از این ماجرا می‌بینیم که حوزه علمیه قم، که خود پایگاه بیداری و پایداری در جهان اسلام است، در جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) شکل می‌گیرد و همین نکته باعث می‌شود که شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی و دیگر بزرگان پس از ایشان، هر کدام از آنان افتخارات‌شان این باشد که در جوار مرقد مطهر این بانوی بزرگوار اسلام کلاس‌های درس خود را شکل بدهند و هزاران طلبه را تربیت کنند و هر یک از این طلبه‌ها سفیران هدایتی هستند که به گوشه و کنارکشور و نیز سایر کشورهای اعزام می‌شوند.

وی افزود: لذا طبیعی است که امروز قم به عنوان مهد فکر و اندیشه تشیع مطرح است و همه این‌ها به وجود حضرت معصومه (س) بر می‌گردد که به این مکان مقدس قم آمدند و بحمد‌لله وجود شریف ایشان مبدأ بسیاری از تحولات این جغرافیا شده است.

وی با بیان اینکه از نگاه اهل بیت(ع) همواره دختران جایگاه برجسته‌ای داشته‌اند، افزود: یکی از دلایل آن است که پیامبر گرامی اسلام (ص) هم همواره راجع به دختران سفارشات ویژه‌ای داشته‌اند و می‌فرمودند که «اگر پسر نعمت است، دختر رحمت است» و همین بیان پیامبر حاکی از این است که پیامبر(ص) که خود «رحمه للعالمین» است چگونه به شخصیت و جایگاه دختران می‌نگرد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد اظهار کرد: در روایات داریم که گرامی‌ترین شما آن کسی است که به همسران‌شان بیشتر احترام می‌گذارند و در حقیقت برای رفع مشکلات و نیاز‌های ‌آن‌ها تلاش می‌کنند.

سلیمان گفت: اساسا راجع به دختران در روایات ما سفارشات فوق العاده‌ای شده است وحتی در برخی موارد کودکانی که نام فاطمه نامگذاری شده‌اند از تراز جایگاه بالاتری برخور دارند و توصیه شده است که هرگز نسبت به آن‌ها تندی نکنید.

وی افزود: در فرهنگ اسلام برای فرزندان به معنای عام کلمه و برای دختران به معنای خاص کلمه توجه خاصی وجود داشته است و اینکه ما می‌بینیم بهترین هدیه‌ای هم که خداوند به پیامبرش عنایت می‌کند، حضرت زهرا (س) است و ایشان در کسوت زنانه معرفی ‌شده و این خود مبدا تأثیر و حرکت در جامعه و در حقیقت به عنوان کوثر از ایشان یاد می‌شود که این خود نشان دهنده این است که بهترین هدیه از سوی خداوند به بندگان شایسته‌اش دختر است.

کد خبر 146984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز