چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعهد جهانی درخصوص حفظ کودکان در زمان درگیری‌ها امروز در سازمان ملل تجدید و تقویت شد و تعداد کشورهای متعهد به این امر از 95 به 100 رسید.

upload

سازمان ملل خاطرنشان کرد صدها هزار کودک در سراسر جهان در درگیری‌ها به‌نحوی از سوی نیروهای مسلح یا گروه‌های مسلح به خدمت گرفته یا درگیر این ماجرا می‌شوند.

بسیاری از کودکان به عنوان شاهد درگیری‌ها، قربانی مستقیم  و نیز به عنوان سرباز کودک تحت تاثیر خشونت های این رویدادهای تلخ قرار می‌گیرند.

تاثیر روحی و جسمی این خشونت‌ها نقض آشکار حقوق بشر بنیادین است و توسعه پایدار و صلح را به دلیل تکرار چرخه خشونت با خطر مواجه  و تهدید می‌کند.

5 کشور نامشان را به فهرست "تعهدهای پاریس" اضافه کردند تا از به‌کارگیری و استفاده از کودکان توسط نیروها و گروه‌های مسلح محافظت کنند.این کشورها که تعداد متعهدان به حفاظت از کودکان را به 100 رسانده‌ ‌اند عبارتند از: آنگولا، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، کاستاریکا و سن مارینو.

بنا به گزارش بخش خبری سایت یونیسف در نیویورک، در حال‌حاضر نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل به تعهد پاریس پیوسته‌اند.

تعهد پاریس در فوریه 2007 در پاریس امضا و تصویب شد.طبق آن کشورهای متعهد از به‌خدمت گرفتن کودکان در درگیری‌های مسلحانه جلوگیری می‌کنند و نیز اقدام‌های دولت‌ها را برای حمایت از کودکان آسیب‌دیده از جنگ و درگیری برجسته می‌کند.

10هزار کودک فقط در سال 2010 توسط یونیسف و شرکایش به زندگی عادی برگردانده شدند.‌

کد خبر 146932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز