یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر علوم سئوال الیاس نادران در رابطه با عدم اعتبار دانشگاه باکو و مدرک دکترای معاون اول ئیس جمهور از این دانشگاه را بررسی کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه خود سئوال الیاس نادران از وزیر علوم و تحقیقات را مورد بررسی قرار دادند.

خلاصه سئوال عبارت بود از اینکه چه مسئولینی از دانشگاه بین المللی باکو فارغ التحصیل شده  و یا مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، علی کریمی فیروزجایی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان گزارش این کمیسیون از سئوال الیاس نادران از وزیر علوم گفت: مدارک دانشگاه بین المللی باکو مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست.

وی ادامه داد: وزارت علوم در صورتی می تواند مدارک افرادی که در یکی از مراکز آموزش عالی خارج از کشور تحصیل کرده اند را مورد ارزیابی قرار دهد که مدارک این دانشگاه توسط متقاضی به وزارت علوم جهت ارزیابی داده شود و لذا تا از سوی فردی که در دانشگاه خارج تحصیل می کند مدرک ارائه نگردد وزارت علوم از تحصیلات وی مطلع نمی شود.

به گفته وی مسئولان وزارت علوم در جلسه کمیسیون اعلام کرده اند که این وزارتخانه از فرد یا افراد یا مسئولینی که در دانشگاه بین المللی باکو تحصیل می کنند مطلع نیست با این حال طبیعی است اگر مدرکی از این دانشگاه ارائه شود مورد تایید قرار نمی گیرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش گفت: لیست افرادی که از دانشگاه های آذربایجان مدرک تحصیلی اخذ کرده اند و مدرک آنها مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته به کمیسیون ارائه شده و در بین آنها دانشگاه بین المللی باکو وجود ندارد.

با توجه به این موارد کمیسیون پاسخ وزیر علوم را قانع کننده تشخیص داد.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که برای پاسخ به این سئوال در صحن مجلس حاضر بود، گفت: برای پاسخ به سئوال نادران نامه ای به معاونت دانشجویی وزارت علوم ارسال شد که در پاسخ به این نامه اعلام شد که دانشگاه باکو در فهرست دانشگاه های خارجی مورد وثوق ایران وجود ندارد و مدارک صادر شده از طرف این دانشگاه مورد قبول وزارتخانه نیست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه وزارت علوم فقط برای دو دسته از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پرونده تشکیل می دهد گفت: افرادی که نیازمند خدمات ارزی مانند بورسیه هستند قبل از رفتن به دانشگاه های خارجی به وزارت علوم مراجعه کرده و درخواست می دهند و برای آنها پرونده تشکیل می شود، دسته دوم افرادی هستند که برای خدمات غیر ارزی مثل سربازی و حل مشکلات دیگر به وزارت علوم مراجعه می کنند تا موانع پیش پای آنها برای تحصیل در خارج از کشور برطرف شود.

دانشجو تاکید کرد: خیلی افراد هستند که بدون اطلاع وزارت علوم و تشکیل پرونده در این وزارتخانه برای تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند. تنها در صورتیکه مدارک آنان پس از بازگشت به کشور مورد ارزشیابی وزارت علوم قرار گیرد آمار این افراد به دست می آید.

وی با تاکید بر اینکه در صورتیکه دانشگاه محل تحصیل افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های خارج از کشور مورد تایید وزارت علوم نباشد برای این افراد پرونده ای تشکیل نشده و مدرکشان مورد ارزشیابی وزارت علوم قرار نمی گیرد، گفت: این روال قانونی برای بررسی مدارک مربوط به سال 73 است و مربوط به 2 یا 3 سال اخیر نیست.

وزیر علوم با بیان اینکه جهت پاسخگویی به سئوالات الیاس نادران مکاتبه ای با وزارت خارجه داشتیم اظهار داشت: از ادامه امور دانشجویی وزارت امور خارجه خواستیم فهرست اسامی دانشجویان دانشگاه باکو را به وزارت علوم ارائه دهد. وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال اعلام کرد فعالیت این دانشگاه توسط وزارت علوم دولت آذربایجان خاتمه یافته است لذا اسامی در این راستا وجود ندارد.

دانشجو گفت: وزارت علوم لیست اسامی تمامی دانشجویانی که در دانشگاه های مورد تایید جمهوری آذربایجان تحصیل کرده اند به کمیسیون آموزش ارسال کرده است.

در ادامه نادران نماینده تهران در دفاع از سئوال خود گفت: عده ای سئوال دارند که آیا طرح این گونه مباحث در فضای سیاسی کشور لازم و ضروری است یا نه؟ این سئوالات به افرادی بر می گردد که امروز در کشور مسئولیت های کلیدی اجرایی و سیاسی دارند لذا کنکاش مدارک آنها به همین دلیل ما از 3 سال پیش پیگیری مدارک دانشگاهی برخی مسئولان را آغاز کرده ایم.

وی افزود: شیوه اخذ مدارک برخی مسئولان مورد اعتبار نیست لذا این افراد برای حضور در دستگاه اجرایی کشور نباید مورد اعتماد قرار گیرند.

نماینده تهران گفت: رئیس جمهور چند سال پیش دستور داد وزیر علوم وقت مدارک مدیران و مسئولان را بررسی کرده و به مردم اعلام کند اما تا کنون این کار انجام نشده است.

نادران با اشاره به اینکه مدرک یکی از نمایندگان مجلس نیز از دانشگاه بین المللی باکو صادر شده و برای حضور در انتخابات دوره اینده نیز گویا تایید شده است، گفت: باید وزارت علوم نسبت به این اتفاقات پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه اگر کارمند عادی مدرک تقلبی از دانشگاه غیر معتبر ارائه دهد با انفصال از خدمت و معرفی به دادگاه مواجه می شود گفت: چرا مسئولان با داشتن تخلفات مشابه باید از حاشیه امن برخوردار باشند.

نادران با اشاره به تخلف معاون اول رئیس جمهور در ارائه مدرک گفت: رحیمی از آکادمی بین المللی باکو مدرک فوق لیسانس به صورت غیر حضوری اخذ کرده این مدرک در سال 1384 صادر شده است اما معاون اول رئیس جمهور در سال 1382 به عنوان رئیس دانشکده حقوق و برنامه ای با عنوان دکتر رحیمی معرفی شده است و پس ازآن نیز با همین مدرک در پست ریاست دیوان محاسبات نیز قرار گرفته است.

وی افزود: در سال 84 اعلام شده که با ارائه یک مقاله به دانشگاه باکو برای ایشان مدرک دکترای افتخاری صادر شده است. آیا صلاحیت این مقاله علمی نباید توسط اساتید کشور مورد بررسی قرار گیرد؟

نادران تصریح کرد: رحیمی در سال 2009 در دانشگاهی در روسیه از پایان نامه خود دفاع کرده که این دفاعیه به دلیل وجود اشکالات فراوان رد شده است.

وی افزود: رحیمی در حوزه های انتخابیه مختلف برای افتتاح پروژه های متعدد حضور یافته که در تمام مراسم با عنوان معاون اول و دکتر رحیمی از وی نام برده شده است.

نماینده تهران با بیان اینکه فعلا پرونده مالی دولت دهم را مورد بررسی قرار نمی دهیم، گفت: باید هر چه سریعتر وضعیت مدرک دکترای رحیمی مشخص شود.

در ادامه کامران دانشجو وزیرعلوم در نیمه دوم وقت پاسخ به سئوال نادران گفت: مطالبی که توسط جناب نادران مطرح شد با سئوال مکتوبی که به بنده ارائه شده بسیار فاصله دارد.

وی مجددا با اشاره به اینکه ما تنها مدارک افرادی را بررسی می کنیم که برای ارزشیابی به وزارت علوم ارائه شده باشند، گفت: در رابطه با شکایت معاون اول از جنابعالی بنده نباید پاسخگو باشم. به نظرم جهت سئوال در مجلس شورای اسلامی عوض شده است.

دانشجو افزود: به نظر من این سئوال مطرح شده تا فرصتی برای جناب نادران فراهم شود تا نسبت به معاون اول مطالبی را که به من ارتباط ندارد مطرح کند.

وزیر علوم تاکید کرد: در سال 2005 مدرک دکترای افتخاری به معاون اول داده شده که این مدرک را دانشگاه محل صدور از نظر علمی مورد بررسی قرار داده و اعطا کرده لذا به وزارت علوم ارتباطی ندارد.

وی گفت: در سال 2010 نیز پیش دفاعیه مدرک ایشان به دانشگاه لاماناسف مسکو که از معتبرترین دانشگاه ها است ارائه شده که این پیش دفاعیه به دلیل وجود ایراداتی جهت اصلاح به معاون اول بازگردانده شد.

دانشجو در پایان گفت: امروز من در مقام پاسخگو و شما در مقام سئوال کننده هستید اما دیرنباشد روزی که هم من و هم جنابعالی در مقام پاسخگو در محضر حق تعالی حاضر شویم.

در ادامه نادران با تاکید بر اینکه از وزیر علوم انتظار نیست که در مقام قضا قضاوت کند گفت: مجلس شورای اسلامی تریبونی است که از حقوق ملت دفاع می کند.

نماینده تهران با اشاره به اینکه وکلای رحیمی در دادگاه اعلام کرده اند که مدرک دکترای ایشان در هیئت دولت تایید شده است گفت: باید تکلیف مردم با مسئولان اجرایی که از عناوین جعلی استفاده می کنند مشخص شود.

در پایان جلسه الیاس نادران با بیان اینکه از پاسخ های وزیر قانع شده از رای گیری در خصوص این سئوال صرفنظر کرد.

کد خبر 146554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز