شنبه ۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

آیدا ابوترابی: حتماً برای شما هم پیش آمده که عکس‏های دیجیتال را از دوربین عکاسی روی کامپیوتر کپی کنید و با دیدن عکس‌‏های تار، آه از نهادتان برآید و بگویید: «ای وای! عکسام خراب شدن!»

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 619

احتمالاً در این موقع تنها چیزی که به ذهنتان نمی‌رسد، این است که چرا دوربینی اختراع نشده که این مشکل را حل کند. اما جالب است بدانید که دانشمندان به این موضوع فکر کرده‌‏اند و در حال ساخت دوربینی هستند که با آن دیگر هیچ عکسی خراب نخواهد شد!

این مشکل متداول برای خیلی از ما علاقه‌مندان به عکاسی که از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستیم یا نیاز به سرعت در ثبت لحظه‌ها داریم، پیش می‌آید، آن هم به این دلیل که دوربین متوجه نمی‌شود ما می‌خواهیم چه نقطه‏‌ای (فوکوس) باشد و بر نقطه دیگری تمرکز می‌کند. در نتیجه سوژه‏ مورد نظر ما، تار یا در اصطلاح عکاسی «فولو» می‌شود.

اما این مشکل چه‌طور به‌وجود می‏‌آید؟

در دوربین‌‏های دیجیتال فشرده یا «کامپکت»، در حالت وضوح‏‌یابی خودکار یا اتوماتیک فوکوس، دوربین چندین نقطه را برای فوکوس در نظر می‏‌گیرد؛ ولی بیشتر از همه روی سوژه‏‌ای که به دوربین نزدیک‏تر است و قسمت بیشتری از کادر را اشغال کرده، تمرکز دارد.

در بعضی موارد مثل عکاسی از اجسامِ در حال حرکت، رسیدن به این وضوح بسیار سخت می‌‏شود و دوربین، سوژه را گم می‏‌کند و در نتیجه جای دیگری را واضح می‌‏کند.

اما در دوربین‌‏های عکاسی حرفه‌‏ای که به «اس‌ال‌آر» معروف‌اند، این واضح‌کردن به نکات پیچیده دیگری ارتباط دارد؛ مانند اندازه دیافراگم لنز و انتخاب نقطه فوکوس که در مبحث بسیار مهمی به نام «عمق میدان» مطرح می‏‌شود.

اما خبر مهم این که شرکتی دست به کار بسیار جالبی زده و طبق ادعایش به‌زودی دوربینی وارد بازار خواهد کرد که می‌‏تواند تمام نقاط تار را در عکس به‌سادگی واضح کند. با قرار دادن یک صفحه روی حسگر دوربین -که شامل میلیون‏‌ها «میکرولنز» است- این‌کار ممکن می‌شود و عکس با نقاط مختلف و فاصله کانونی‏‌های متفاوت ثبت می‏‌شود.

نتیجه بسیار جالب است. اگر شما عکسی از خودتان گرفته‏‌اید که به‌اشتباه درخت‏‌های پشت سرتان در آن واضح شده‌‏اند، به راحتی و با یک کلیک ساده روی صورت خودتان، آن را واضح می‏‌کنید و درخت‏ها را ناواضح! این دوربین با بودجه تحقیقاتی 50 میلیون دلاری (بیش از 50 میلیارد تومان) در حال طراحی است.

کد خبر 146465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز