سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه شهری: دلالان با جاروبرقی از «مرتضی‌گرد» پول جارو می‌کنند.

مهر

این اظهارات از سوی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با کنایه به تخریب‌های صورت‌گرفته در محله مرتضی‌گرد مطرح شد.حسن بیادی با اشاره به اینکه سرمایه‌های ملی در حال از بین رفتن است که به بروز بحران اجتماعی منجر خواهد شد، گفت: وزارت کشور و استانداری تهران با همکاری شهرداری بخش کوچکی از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز مرتضی‌گرد را تخریب کردند اما بخش‌های اساسی این ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز همچنان پابرجاست. وی تأکید کرد: باید به‌سرعت جلوی این ساخت و سازها گرفته شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز قبل از شروع دستور جلسه دیروز به مناسبت 29‌شهریور سالروز طرح پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل و فرارسیدن مهرماه فصل آغاز به کار مدارس و مراکز آموزش عالی به ایراد سخنانی پرداخت.وی همچنین به طرح برخی مسائل در حوزه آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی اشاره کرد و گفت: نسل جوان و نوجوان هر کشور به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی آن نیازمند سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری صحیح هستند تا اعتلای آینده کشورشان را تضمین کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌وجود برخی مسائل اشاره کرد که در سیستم آموزشی کشور فرصت‌ها را تخریب کرده، به افت تحصیلی و افت کیفیت آموزش و پرورش و آموزش عالی منجر می‌شود. ابتکار با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در باره لزوم فراهم کردن فضایی آرام، آزاد و سالم، فضای نقد و گفت‌وگو در مباحث اجتماعی و علمی در سیستم آموزشی گفت: به‌رغم این تأکیدات چنین فضایی مشاهده نمی‌شود. رئیس کمیته محیط‌زیست به وضعیت معیشتی آموزگاران نیز اشاره کرد و خواستار توجه به نیازهای مادی و معنوی و حل کمبودهای جدی موجود در این حوزه شد. در بخش آموزش عالی نیز به گفته ابتکار متأسفانه فضایی به‌وجود آمده که استادان و دانشگاهیان هیچ نقشی در انتخاب هیأت علمی ندارند و در این باره مورد مشورت قرار نمی‌گیرند.

دیروز سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در جلسه علنی روز گذشته به ارائه گزارشی از طرح استقبال از «مهر قلم» و اقدامات صورت گرفته در‌این‌باره پرداخت.
افزایش حدود 9‌درصدی ظرفیت ناوگان مترو، کاهش سرفاصله قطارهای مترو، افزایش 20‌درصدی ظرفیت خط 5مترو، ارائه سرویس رایگان در اتوبوس و مترو به دانش‌آموزان و دانشجویان در هفته نخست مهرماه، افزایش سهم بانوان در هر قطار معادل یک واگن به واگن‌های قبلی و افزایش 5/9‌برابری ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی بخشی از اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران به‌مناسبت فرارسیدن مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید بود.

تشکری هاشمی در ادامه به موضوع استاندارد‌سازی‌ سرویس مدارس، افزایش سهم تاکسی‌ها در سرویس مدارس، اعمال معاینه فنی، بیمه کامل سرنشین و گواهی آموزش و صلاحیت برای صددرصد سرویس‌ها، ایمن‌سازی‌ و تجهیز اطراف مدارس به المان‌های ترافیکی اشاره کرد و گفت: با استقرار خودروهای امدادی و تعمیرگاه‌های سیار سعی داریم تا با سرعت هر گونه خرابی خودروهای دچار نقص را که به راهبندان و دامن زدن به ترافیک منجر می‌شود برطرف‌سازیم. از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک توزیع 150‌هزار جلد کتاب‌ آموزشی بین مدارس، 100‌هزار لوح فشرده آموزشی و سایر اقلام فرهنگی بین دانش‌آموزان است. در این باره تشکری هاشمی ادامه داد: مقابل مدارس شهر تهران 8‌هزارو 550 مورد خط‌کشی صورت گرفت و بیش از 15‌کیلومتر گاردریل نصب شد و بیش از 10‌کیلومتر نرده‌گذاری در حریم مدارس به‌منظور ایمن‌سازی‌ صورت گرفت.

راه‌اندازی سامانه مسیر یاب حمل‌ونقل همگانی

دیروز پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با حضور در جلسه علنی شورای شهر از راه‌اندازی سامانه‌ای در شهرداری تهران خبرداد که براساس آن شهروندان می‌توانند به‌صورت آنلاین با مراجعه به سایت شهرداری تهران (Tehran.ir) اطلاعات لازم در مورد مسیر مورد نظرشان را به لحاظ هزینه و مسافت دریافت کنند.وی توضیح داد: به‌عنوان مثال اگر کسی قصد تردد از میدان نبوت به تهرانسر را داشته باشد پیش از حرکت با مراجعه به سایت شهرداری تهران از بهترین مسیر و هزینه سفر خود مطلع می شود؛ به این شکل که از میدان نبوت با صرف 595‌تومان ظرف ‌83دقیقه با 2بار تغییر اتوبوس تندرو به مقصد مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند. به گفته سنندجی این سامانه تأثیر بسیاری بر کاهش سرگردانی مسافرین خواهد داشت.

تحقق 86‌درصدی درآمد شهرداری در 6‌ماه نخست امسال

دیروز سیدمناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز به ارائه گزارشی از حسن اجرای تبصره یکم، دوم، دوازدهم، سی‌ویکم و سی و دوم، پنجاهم و پنجاه‌ و هفتم ذیل ماده واحده مصوبه بودجه سال90 در صحن علنی شورای شهر پرداخت. وی گفت: در حوزه بودجه تا 24‌شهریورماه جاری 86‌درصد از درآمدهای نقد شهرداری و بیش از 200‌درصد غیرنقدی محقق شده است.

مناف هاشمی گفت: امسال نسبت به سال گذشته 558میلیارد تومان افزایش درآمد در بخش نقدی داشتیم که نشان‌دهنده رشد 25‌درصدی است. وی ضمن اعلام این خبر که در بودجه شهرداری امسال اعتبار نقدی 64‌درصد و غیرنقدی 36‌درصد است، گفت: امسال به همین دلیل انحراف از بودجه نخواهیم داشت و100درصد مطابق بودجه عمل خواهد شد.

مناف هاشمی در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشت: شهرداری تهران 98‌درصد مبادله موافقت‌نامه داشته که نه تنها در مقایسه شهرداری‌های شهرهای دیگر که در مقایسه با سایر دستگاه‌های اجرایی نیز بی‌سابقه بوده است.وی در توضیح تبصره 31 که مربوط به ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری بود گفت: امسال 15شرکت منحل یا منتقل شد و 7مورد دیگر باقی مانده که برای حدود 5مورد هنوز تصمیم‌گیری نشده است. در مورد تبصره50 که اختصاص به شرکت شهربان داشت مناف هاشمی خواستار آن شد تا شورای شهر این اجازه را به شهرداری بدهد که تا زمان تصمیم‌گیری نهایی در مورد شرکت شهربان و روشن شدن تکلیف آن اجازه دهند به‌منظور پرداخت تعهدات ریالی اجازه پرداخت 5 یا 6 دوازدهم بودجه اعمال شود.وی در ادامه از صرفه جویی 13 درصدی گاز و 32 درصدی آب در سال‌جاری خبر داد و گفت: هزینه برق شهرداری اما 12 درصد افزایش یافته که دلیل آن افزایش ساعت کار شهرداری و اجرای سیستم اتوماسیون است در عین حال با همین اعمال سیستم اتوماسیون مصرف کاغذ تا 42 درصد کاهش یافت.مناف هاشمی در ادامه در باره تبصره 52 و موضوع همشهری و ساماندهی نشریات وابسته آن خواستار وقت از شورای شهر شد.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: بخشی از این کار به کمیسیون محول شده که ما در بررسی‌های خود به موضوع کیفیت آن می‌پردازیم که پس از جمع بندی‌های لازم در قالب بودجه ارائه شود.رئیس شورای شهر گفت: یک یا دو نشریه ضمیمه همشهری مجوز داشته و برای مابقی باید فکری شود با این حال مرتضی طلایی معتقد بود که از 18‌نشریه همشهری 15 نشریه مجوز گرفته‌اند.بیادی به‌عنوان نایب رئیس شورای شهر خواستار اهمیت دادن به مصوبات شورای شهر شد تا مشمول مرور زمان نشود.پس از این اظهارات چمران مجددا سیدمناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری را دعوت به ارائه گزارش کرد.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران سیستم کدینگ را تا پایان تیرماه اعمال و کدهای بودجه اداره کل مالی و اداره کل بودجه یکی شده است، گفت: بودجه ریزی عملیاتی شهرداری تهران با پیشرفت خوبی مواجه است.وی وصولی شهرداری تهران را از محل مالیات بر ارزش افزوده حدود 410‌میلیارد تومان دانست و اظهار امیدواری کرد از این ناحیه تا پایان سال هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود.در بحث قانون تجمیع عوارض سوخت نیز وی گفت:‌ تا‌کنون از 300‌میلیارد تومانی که سهم شهرداری تهران از این ناحیه است 40‌میلیارد تومان درآمد حاصل شده است که در مورد عوارض گذرنامه نیز فقط یک میلیارد وصولی داشته‌ایم.وی گفت: نه تنها در بحث هدفمندی یارانه‌ها هیچ‌گونه وصولی برای یارانه بلیت مترو و اتوبوس نداشتیم بلکه از محل عوارض گمرکی و 60‌درصد جرایم نیز باید دریافتی می‌داشتیم که هنوز وصولی نداشتیم.

کد خبر 146229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز