سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

محمد شهریاری* براساس ماده206 قانون مجازات اسلامی، چنانچه هرکس دست به قتل عمد بزند مجازاتش قصاص است که بنا به درخواست اولیای دم، مجرم قصاص یا بخشیده می‌شود.

در پرونده قتل دکتر سرابی، فوق‌تخصص قلب و عروق و روح‌الله داداشی، ورزشکار مشهور کشورمان هم حکم صادره از این قاعده مستثنی نیست و با درخواست اولیای دم مقدمات اجرای آن فراهم می‌شود اما تفاوتی که این پرونده‌ها با دیگر پرونده‌های جنایی دارند این است که پرونده‌هایی مثل قتل دکتر سرابی و روح‌الله داداشی، افکار عمومی جامعه را به‌شدت جریحه‌دار کرده‌اند. قتل ورزشکاری که روزی افتخارآفرین بوده و برای کشورمان مدال کسب کرده یا قتل یک پزشک متخصص که سال‌ها زحمت کشیده، تخصص گرفته و جان بیمارانی را نجات داده است، خیلی بیشتر جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مردم در اینگونه پرونده‌های جنجالی، خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده و اجرای بموقع احکام صادره هستند.

به همین دلیل است که اجرای احکام اینگونه پرونده‌ها در ملأعام صورت می‌گیرد. چون تأثیر به‌سزایی در جامعه دارد و بی‌شک درس عبرتی خواهد بود برای سایرین.

برای افرادی که اگر روزی تصمیم به چنین جنایاتی گرفتند، از عاقبت کار خود باخبر باشند و بدانند که درصورت تکرار این اشتباه، اینچنین در برابر چشم مردم به پای چوبه دار خواهند رفت. بی شک افرادی که دست به اینگونه جنایت‌ها می‌زنند و با نقشه از پیش طراحی شده سلاح تهیه می‌کنند و فرد خوشنامی را هدف قرار می‌دهند، بازگشت‌شان به جامعه بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر افکارعمومی با دیدن جنایات اینگونه، منتظر اجرای عدالت هستند و در صورتی که این افراد به سزای عملشان نرسند و با قاطعیت با آنها برخورد نشود، اعتماد جامعه نسبت به اجرای عدالت از بین خواهد رفت.

فراموش نکنیم که افکار عمومی، قطعا نسبت به قتل اشخاصی که روزی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه می‌کرده‌اند حساس‌تر است و به راحتی از کنار چنین جنایاتی نخواهد گذشت. اینجاست که مردم نیز در کنار اولیای دم قرار می‌گیرند و بحث حاکمیت جامعه مطرح می‌شود. به همین دلیل باید به اینگونه پرونده‌ها با قاطعیت و سرعت رسیدگی شود و به عقیده من در اینگونه پرونده‌ها کمتر بحث بخشش مطرح می‌شود، چون مردم از بازگشت چنین قاتلانی به جامعه احساس خطر می‌کنند.

*بازپرس ویژه قتل تهران

کد خبر 146202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز