همشهری آنلاین: سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی با تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا 5 مهرماه برگزار می‌شود.

به گزاش فارس، نشست خبری سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، ششمین جشنواره فیلم رضوی و پنجمین جشنواره سینما حقیقت صبح امروز با حضور شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و حسین خورشیدی معاون فرهنگی این مرکز در سالن سینما حقیقت برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این مرکز طی سخنانی گفت: سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی سه شنبه 5 مهر‌ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

این جایزه میزبان آثاری با رویکرد شهید آوینی خواهد بود و تاکنون 300 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی در ادامه افزود: مستندهای اجتماعی آسیب‌نگارانه، مستندهای اشراقی، مستندهای مقاومت و پایداری و مستندهای سیاسی به انضمام آثار همسو با تفکر شهید آوینی و شخصیت ایشان از موضوعات این دوره از جایزه بزرگ شهید آوینی است.

وی در ادامه بیان داشت: بهمن حبشی، محمد داودی، جهانگیر خسروشاهی، مصطفی دالایی و وحید چاووش هیئت انتخاب و داوری این دوره از جایزه بزرگ شهید آوینی را به عهده دارند.

تقدیر از 4 هنرمند فعال و برگزاری دو نشست تخصصی با حضور هنرمندان و منتقدان در سالن سینما حقیقت از دیگر برنامه‌های این جایزه است.

صفاجو درباره جشنواره فیلم رضوی هم گفت: این جشنواره 12 تا 14 مهر ماه در تهران برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: حدود 200 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد 6 فیلم بلند داستانی ، 14 فیلم مستند و 18 فیلم کوتاه داستانی برگزیده شده‌اند.

مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره پنجمین جشنواره سینما حقیقت گفت: این جشنواره آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و نزدیک به 900 فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

* تقدیر از حاتمی‌کیا، همایون‌فر، سرهنگی و مختاری در جایزه شهید آوینی

در ادامه نشست شفیع آقامحمدیان گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی امسال 4 جشنواره را برگزار می‌کند، اولین جشنواره میلاد سرخ بود که در شهر اردبیل برگزار شد و بعد از آن جشنواره‌های شهید آوینی، رضوی و سینما حقیقت برگزار می‌شود.

وی افزود: تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا، مهدی همایونفر، سرهنگی و بختیاری در جایزه بزرگ شهید آوینی به عمل می‌آید.

وی افزود: در 6 ماه اول سال نسبت به 6 ماه اول سال گذشته کندتر عمل کردیم ولی سعی ما بر این است که در ادامه با سرعت بیشتری عمل کنیم.

آقامحمدیان ادامه داد: قرارداد قطعی دو فیلم انتحاری (حمیدرضا چارکچیان) و بزم (شاه‌مرادی) هفته آینده بسته می‌شود.

* نمایش فیلم‌های مستند در سینما سپیده را محکم گرفته‌ایم

وی در خصوص اکران فیلم‌های مستند در سینما سپیده اظهار داشت: ما سینما سپیده را محکم گرفته‌ایم و از این اقدام هم راضی هستیم.

سینما سپیده باعث شد نمایش فیلم‌های مستند در شبکه نمایش خانگی اتفاق بیفتد و ما هم سعی کردیم این محصولات را در مراکز فرهنگی‌هنری پخش کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه کرد: همکاری جدی ما با شبکه مستند سیما شروع شده است و تا الان حدود 5 - 6 فیلم از مرکز از این شبکه پخش شده است و تا هفته آینده شاهد پخش چند فیلم دیگر از مرکز هستیم.

* احتمال اختصاص سیمرغ بهترین مستند بلند در جشنواره فجر

وی افزود: به احتمال زیاد بخشی برای فیلم‌های بلند مستند در جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شود که البته تقاضای ما این است که سیمرغی برای آن لحاظ شود.

* اکران عمومی «آسمان هشتم» در دهه کرامت

در ادامه نشست،حسین خورشیدی معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: آثار برگزیده جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت به نمایش عمومی درمی‌آید.

همچنین نمایش فیلم‌های جشنواره رضوی در سینما سپیده و سالن سینما حقیقت انجام می‌شود.

خورشیدی ادامه داد: بنا داریم فیلم سینمایی آسمان هشتم که درباره امام رضا (ع) ساخته شده را در دهه کرامت و در سطح محدودی در شهرهای مشهد، تبریز و تهران به نمایش عمومی درآوریم.

وی در مورد جشنواره "سینما حقیقت" گفت: حدود 25 هزار دقیقه فیلم در بخش ملی جشنواره سینما حقیقت وجود دارد و همین طور 1500 دقیقه فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره که در مجموع حدود 13 هزار دقیقه فرصت نمایش فیلم مستند در پنجمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: بخش‌های خیزش اسلامی، جهاد اقتصادی و ... از بخش‌های دیگر پنجمین جشنواره سینما حقیقت خواهد بود.

* برای برگزاری جشنواره فیلم رضوی یک ریال هم پول نگرفته‌ایم

شفیع آقامحمدیان در ادامه نشست از انتشار دو کتاب ویژه پنجمین جشنواره بین‌المللی "سینما حقیقت" خبر داد و در خصوص جشنواره فیلم رضوی گفت: ما برای برگزاری جشنواره فیلم رضوی تا به حال یک ریال هم پول نگرفته‌ایم و اگر این جشنواره برگزار می‌شود، بودجه آن از طریق مرکز تأمین می‌شود.

وی افزود: با انتقال جشنواره "میلاد سرخ" به اردبیل، هزینه برگزاری این جشنواره برای ما نصف شده است.

کد خبر 146131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز