سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: کماندوهای آمریکایی در گوشه و کنار جهان مشغول انجام ماموریت هستند. بدون اینکه مردم آمریکا متوجه این موضوع باشند، یک واحد سری در داخل ارتش آمریکا، مجموعه‌ای از ماموریت های مختلف را در اکثر کشورهای جهان مدیریت می‌کند.

سربازان آمریکایی

کماندوهایی که از پنتاگون دستور می‌گیرند در سطح جهانی جنگی را آغاز کرده‌اند که وسعت و دامنه‌‌اش تاکنون هیچ‌وقت مشخص نشده است.

پس از آنکه کماندوهای نیروی دریایی آمریکا، اسامه بن‌لادن رهبر القاعده را ترور کردند، یکی از محرمانه‌ترین واحدها در ارتش آمریکا ناگهان به این موضوع پی برد که ماموریتش مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است و همه از آن با خبر شده‌اند. برملا شدن عملیات سری آمریکا برای ترور بن لادن امری غیرمعمول بود. در حالی که به خوبی مشخص بوده و هست که نیروهای عملیات‌های ویژه ایالات متحده در مناطق جنگی افغانستان و عراق مستقر هستند و این واحدها در مناطق درگیری‌های پیچیده مانند یمن و سومالی فعالیت می‌کنند اما هنوز هم وسعت و گستردگی کامل جنگ آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«کارن دیانگ» و «گرگ‌جافه» خبرنگاران روزنامه واشنگتن‌پست سال گذشته در گزارشی اعلام کردند که نیروهای عملیات‌های ویژه ایالات متحده در 75 کشور جهان مستقر هستند؛ این در حالی است که در پایان دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش این نیروها در 60 کشور جهان حضور داشتند. سرهنگ «تیم‌نای» سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه آمریکا در این رابطه می‌گوید: تا پایان سال‌جاری این نیروها در 120 کشور مستقر خواهند شد. آنها حتی از عراق و افغانستان هم فراتر می‌روند. آمریکا تقریبا در 60درصد از کشورهای جهان حضور نظامی دارد که این آمار نسبت به آماری که قبلا اعلام شده بود بسیار بیشتر است. همچنین، این موضوع نشان‌دهنده شواهد جدید و مهمی است مبنی بر اینکه جنگ مخفیانه نخبگان قدرت در پنتاگون در سراسر جهان گسترش یافته است.

یکی از اجزای اصلی فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا(SOCOM)، فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا (JSOC) است. این فرماندهی زیرمجموعه‌ای است که نخستین وظیفه‌‌اش انجام عملیات مخفی و شناسایی و کشتن تروریست‌های مظنون است. این نیرو باید به رئیس‌جمهور آمریکا گزارش دهد و براساس دستورات او عمل کند. فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا فهرست ترورهایی را داردکه حتی شهروندان عادی آمریکا را هم در بر می‌گیرد. این گروه فراتر از مرزهای قانونی عملیات دستگیری و کشتار عمل می‌کند به‌صورتی که «جان ناگل» مشاور سابق سازمان مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی تحت رهبری «دیوید پترائوس» ژنرال چهارستاره و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) می‌گوید: فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا، ماشین کشتاری است که با تروریسم مبارزه می‌کند.

برنامه‌های ترور و کشتار، توسط واحدهای کماندویی نیروی دریایی و دلتای ارتش و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا صورت می‌گیرد. جنگ‌های مخفیانه آمریکا که در آنها نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) هم شرکت دارند در کشورهایی مانند سومالی، پاکستان و یمن در جریان است. علاوه بر این، فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا مدیریت شبکه‌ای از زندان‌های مخفی را در اختیار دارد. برای مثال در افغانستان 20نوع از این زندان‌ها وجود دارد که برای بازجویی از اهداف بسیار با ارزش از آنها استفاده می‌شود.

افزایش نظامیان آمریکایی

تعداد پرسنل فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا در اوایل دهه1990میلادی تقریبا 37هزار نفر بود اما این تعداد به 60هزار نفر افزایش پیدا کرده است و یک سوم از آنها از اعضای حرفه‌ای این گروه به‌حساب می‌آیند. بقیه پرسنل،تخصص‌های نظامی دیگری دارند اما به‌صورت دوره‌ای درون گروه فرماندهی به انجام وظیفه مشغول هستند. رشد بودجه و نفرات فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا از تاریخ 11سپتامبر 2001 میلادی تاکنون کاملا مشهود است به‌صورتی که مبنای بودجه این گروه تقریبا 3برابر شده و از 2 میلیارد و 300میلیون دلار به 6میلیارد و 300میلیون دلار رسیده است. اگر هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان را به این بودجه اضافه کنید در واقع بیش از 4برابر افزایش می‌یابد و به 9میلیارد و 800میلیون دلار در سال‌های اخیر می‌رسد. تعجبی ندارد که تعداد پرسنل فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا که در خارج از ایالات متحده مستقر شده‌اند نیز 4برابر افزایش پیدا کرده است.

انتظار می‌رود که تعداد نظامیان و عملیات نظامی آمریکا در آینده هم بیشتر شود. ژنرال «دنیس هجلیک» رئیس سابق فرماندهی عملیات‌های ویژه نیروی دریایی آمریکا- آخرین گروهی که در سال2006 در فرماندهی عملیات‌های ویژه شرکت داشت- در این باره پیش‌بینی می‌کند که واحد سابقش که 2هزار و 600 پرسنل نظامی داشت، به 2برابر افزایش پیدا کند. دنیس هجلیک در مراسم صبحانه‌ای که در یکی از روزهای ماه ژوئن به همراه گزارشگران و خبرنگاران مسائل دفاعی در واشنگتن صرف می‌کرد گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که تعداد این نیروها به 5 یا 6 هزار نفر برسد و با تعداد کماندوهایی که ما در میدان نبرد داریم برابری کند.

براساس برنامه‌های قبلی درازمدت تعداد این نیروها باید هزار نفر افزایش می‌یافت.در طول جلسه اخیر سنای آمریکا «ویلیام مک ریون» معاون دریاسالار نیروی دریایی که به‌زودی رئیس فرماندهی عملیات‌های ویژه می‌شود و از ریاست فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا (JSOC) کنار می‌رود، از رشد پیوسته پرسنل نظامی از 3درصد به 5درصد در سال حمایت کرده است. او همچنین خواستار افزایش منابع نظامی ازجمله هواپیماهای بدون‌سرنشین اضافی و ساخت تأسیسات جدید و ویژه شده است.«مک ریون» یکی از کماندوهای سابق ارتش آمریکاست که بعضی اوقات سربازان آن کشور را به میادین جنگی هدایت و آنها را همراهی می‌کند. او در این باره می‌گوید: در حالی که سربازان معمولی ایالات متحده در افغانستان مشغول انجام ماموریت خود هستند، نیروهای ویژه هم نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند. او می‌افزاید: پایان ضرب‌الاجل دسامبر 2011 میلادی برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق تعیین شده است اما اگر کماندوهای ویژه ایالات متحده در آن کشور باقی بمانند و ماموریت‌هایشان را ادامه دهند این به نفع عراق است. مک‌ریون به‌عنوان فرمانده سابق فرماندهی مشترک نیروهای عملیات ویژه آمریکا تصریح کردکه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا اکنون به پیشبرد ماموریت‌ها در یمن و سومالی چشم امید دوخته است.

«اریک اولسن» دریاسالار نیروی دریایی و رئیس فرماندهی عملیات‌های ویژه ایالات متحده که در حال کناره‌گیری از مقامش است در طول سخنرانی‌اش در همایش سالانه صنعت دفاع ملی، عملیات ویژه و سمپوزیوم درگیری‌های محدود که اوایل سال‌جاری برگزار شد، به تصاویر ماهواره‌ای کشورهای جهان در شب اشاره کرد و در این رابطه گفت: قبل از حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی مناطقی که با چراغ‌های روشن روی کره زمین نشان داده شده‌اند و اکثرا کشورهای صنعتی نیمکره‌شمالی جهان بودند، مناطق مهمی به حساب می‌آمدند اما دنیا در دهه گذشته با تحولاتی روبه‌رو بود. آمریکا اکنون تمرکز راهبردی‌‌اش را به سمت نیمکره‌جنوبی زمین معطوف کرده و انجام ماموریت در این نواحی به‌عهده نیروهای عملیات‌های ویژه است.

واشنگتن حالا با تهدیدات نوظهوری دست و پنجه نرم می‌کند که در مناطق تاریک قرار دارند.اولسن برای دستیابی به اهداف مورد نظر آمریکا «پروژه لاورنس» را اجرا کرد. این برنامه تلاشی در جهت افزایش شناخت فرهنگ‌ها بود که از آن جمله می‌توان به آموزش زبان پیشرفته و درک بهتر از تاریخ و رسوم محلی برای انجام عملیات در کشورهای خارجی اشاره کرد. نام این برنامه از «توماس ادوارد لاورنس» افسر انگلیسی گرفته شده است. لاورنس با جنگجویان عرب گروهی تشکیل داد تا در دوره جنگ جهانی اول در خاورمیانه جنگ شبه‌نظامی راه بیندازد. اولسن با اشاره به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، مالی و اندونزی تصریح کرد که اکنون فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا به برنامه لاورنس برای اجرای عملیات در تمام کشورها نیاز دارد.

همچنین، این دریاسالار نیروی دریایی آمریکا فقط به 51 کشور اشاره کرد که نگرانی اصلی فرماندهی عملیات‌های ویژه واشنگتن به‌حساب می‌آیند. اما سرهنگ «تیم نای» گفت که نیروهای ویژه آمریکا تقریبا در 70کشور جهان مستقر شده‌اند. او همچنین تصریح کرد، نیروهای عملیات ویژه به درخواست دولت‌های میزبان در آن کشورها استقرار یافته‌اند. براساس اظهارات اولسن که قبل از برگزاری نشست کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل سال‌جاری عنوان شد، تقریبا 85درصد از نیروهای عملیات‌های ویژه ایالات متحده که در کشورهای خارجی مستقر شده‌اند، در 20 کشور و در منطقه مرکزی خاورمیانه که ناحیه‌ای وسیع است، مشغول به فعالیت هستند. این کشورها عبارتند از: افغانستان، بحرین، مصر، عراق، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان و یمن. نیروهای دیگر آمریکایی در سراسر کشورهای جهان از آمریکای جنوبی گرفته تا جنوب شرق آسیا پراکنده شده‌اند و تعدادشان در بعضی کشورها کمتر و در بعضی جاهای دیگر بیشتر است.

فرمانده جنگ طلبان جهان

فرماندهی عملیات ویژه آمریکا دقیقا مشخص نمی‌کند که نیروهایش در کدام کشورها عملیات انجام می‌دهند. سرهنگ «تیم نای» در این باره می‌گوید: اصلا به نفع آمریکا نیست که نام کشورهایی را که در آنها عملیات نظامی انجام می‌دهد فاش کند. هیچ‌کدام از کشورهایی که میزبان نیروهای ایالات متحده هستند به دلایلی که برای خودشان اهمیت دارد نمی‌خواهند که این موضوع افشا شود؛ ممکن است این دلایل، داخلی یا منطقه‌ای باشد.اما بر کسی پوشیده نیست که نیروهای به‌اصطلاح« سربازان عملیات‌های ویژه» مانند کماندوها و نیروهای دلتا مسئول انجام عملیات کشتار و دستگیری در افغانستان، عراق، پاکستان و یمن هستند. این در حالی است که نیروهایی مانند کلاه‌سبزها و تفنگداران نظامی وظیفه آموزش نیروهای داخلی کشورها را به‌عنوان بخشی از جنگ مخفیانه آمریکا علیه القاعده و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی برعهده دارند. برای مثال ایالات متحده هر سال در فیلیپین 50میلیون دلار برای نیروهای عملیات ویژه ارتش، کماندوهای نیروی دریایی و هوایی و دیگر نیروهایش هزینه می‌کند. این نیروها به همراه متحدان فیلیپینی‌شان وظیفه شرکت در عملیات مبارزه با تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی مانند «ابوسیاف» را بر عهده دارند.

آسیاتایمز

کد خبر 146120

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز