سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: همزمان با فصل پاییز تعدادی از گالری‌ها برنامه‌های تازه‌ای را برای مخاطبانشان تدارک دیده و آماده میزبانی علاقه‌مندان هنرهای تجسمی شده‌اند.

نگارخانه

نمایشگاه‌هایی که تا فردا دایر هستند، یکی نمایشگاه گروهی عکس «هویت به روایت تصویر» با 26 قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی در ابعاد 40 ×30 و 45 ×30 از 16 جوان 17 تا 25 ساله در گالری راه ابریشم است که در معرض تماشای عموم قرار گرفته است. دیگری آثار خوشنویسی «میلاد قاصدی» است که در نگارخانه آیینه برج آزادی به نمایش در آمده است. وی درآمد حاصل از فروش آثار خود را به حمایت از نیازمندان اختصاص داده است. این نمایشگاه 30 اثر خوشنویسی با تذهیب‌هایی از هنرمندان مختلف را به تماشا گذاشته است. نگارخانه سرو هم نمایشگاه نقاشی زهرا میقانی و ملیحه ایمانیان که شامل آثاری با شیوه آبرنگ است را برپا نموده است. در کنار اینها کارگاه‌های هنری متفاوتی هم در محوطه باز حوزه هنری شامل بخش‌های نقاشی، کاریکاتور و گرافیک با مضمون بیداری اسلامی در جهان اسلام برپا شده است. متفاوت از آن جهت که در این کارگاه‌ها تعداد زیادی از هنرمندان شهرستانی به‌صورت فی‌البداهه به خلق آثار خود زیرنظر هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی می‌پردازند. گالری سیحون هم آثار «علی زعیم» هنرمند نقاش را که شامل 15اثر روی بوم و کاشی است، با عنوان «آمیزه‌ها» به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه با گرایش پست مدرن به نقد مسئله جهانی شدن می‌پردازد که تا ششمین روز فصل پاییز ادامه خواهد داشت.

و اما گالری ساربان با نمایشگاه نقاشی‌های منصوره پناهگر آغازگر فصل پاییز خواهد بود. این نمایشگاه در نخستین روز ماه مهر و با حضور آیدین آغداشلو گشایش می‌یابد و تا 15 مهرماه ادامه خواهد داشت. آثار ارائه شده در این نمایشگاه تلفیقی است از اشیای مربوط به هنر بعد از اسلام که قدمتی هزار ساله دارند با گیاهان، که به‌گونه‌ای رمزآلود و تقدیس‌شده کشیده شده‌اند. در این مجموعه، اشیای گوناگون در روشی بسیار ماهرانه بازسازی می‌شوند و انعکاس حضور تاریخی‌شان در تفسیر و تجلیلی همه‌جانبه تا زمان معاصر ادامه می‌یابد. در این نمایشگاه 21اثر در ابعاد مختلفی چون 77×57، 100×70 و 100×100 سانتی‌متر و با تکنیک‌های اکریلیک روی بوم، گواش روی مقوا و مدادرنگی روی مقوا ارائه می‌شود.

منصوره پناهگر دانش‌آموخته گرافیک است که شیوه‌های گوناگونی را در نقاشی آزموده تا اینکه در 5سال گذشته به شیوه اخیر خود رسیده که نشانه‌ای است از دلبستگی بسیارش به آثار هنری قدیمی ایرانی. برخورد او با اشیایی که به نقش می‌کشد، برخوردی سلبی یا انکار‌کننده نیست و در هر اثر، تجلیل و ستایش از هنر و فرهنگ گذشته ایران نمود و نمایشی به کمال دارد. همچنین نگارخانه پردیسان، میزبان 40اثر از هنرمندان در رشته‌های تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نگارگری شده است. این آثار توسط 8هنرمند ارائه شده که تا 6 مهر ادامه دارد. هنرهای تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نگارگری، مجموعه هنرهای تصویری ایرانی اصیل هستند که در گذشته برای ساخت کتاب‌های نگارگری مانند شاهنامه‌ها و دیگر آثار گرانبهای ایرانی به کار می‌رفتند.

این نمایشگاه با هدف رواج دوباره این هنرهای اصیل و آشنایی مخاطبان با آنها برپا شده است. علاوه بر اینها نمایشگاه نقاشی‌های مهناز شجاعیان هم اول مهرماه در گالری گلستان رونمایی می‌شود. نصرت‌الله مسلمیان، نقاش، در یادداشتی درباره این مجموعه نوشته است: «آثار مهناز شجاعیان از زبانی مستعار و مدرن برخوردار است. شناخت او از یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی‌شناسی مدرن، که درک و اهمیت حذف‌های سنجیده در مدرنیسم است، موجب تاویل‌پذیری گسترده آثار او می‌شود. در کانون زیبایی‌شناسی پیش‌مدرن، طبیعت و بازنمایی اجزای آن به مفهوم امر زیبا، از اهمیت بنیادین برخوردار است؛ درحالی‌که درک ذات‌اندیشانه و زیبایی‌شناسی مدرن، تمامی مواردی که به کنار از مقتضیات رسانه‌ای نقاشی بر دوش آن گذاشته شده بود را به کناری گذاشته و با حذف‌های گسترده، دریافتی ژرف از واقعیت را پیگیری می‌کند.» مسلمیان معتقد است: «در چنین شرایطی است که تجلی فرم خودبنیاد به مفهوم امر زیبا به مهم‌ترین وجه زیبایی‌شناسی مدرن تبدیل می‌شود.» نمایش آثار این نمایشگاه هم تا 6مهرماه ادامه دارد.

کد خبر 146116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز