همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا راهکارهای کاهش کسری بودجه آمریکا را تشریح کرد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی، باراک اوباما در سخنانی در کاخ سفید که درباره کاهش کسری بودجه در اقتصاد امریکا بود گفت:

رونق اقتصادی ما وابسته به توانایی ما برای کاهش دادن بدهی گسترده‌ای است که ما در یک دهه ی گذشته انباشته کرده‌ایم، ما باید بدهی‌های خود را به شیوه‌ای کاهش دهیم تا به ما اجازه دهد به مسئولیت‌های خود در قبال یکدیگر و در قبال آینده عمل کنیم.

در طی یک دهه گذشته، ولخرجی‌ها در مصرف پول در واشنگتن، کاهش مالیات برای میلیونرها و میلیاردرها، هزینه‌های ناشی از دو جنگ و رکود اقتصادی در آمریکا باعث شد که مازاد بی سابقه  بودجه به یک کسری بودجه ی بسیار زیاد تبدیل شود.

باراک اوباما افزود : اگر ما اقدام نکنیم در نهایت این بار روی دوش فرزندانمان خواهد افتاد. اگر ما اقدام نکنیم بدهی فزاینده در نهایت همه چیز دیگر را خراب خواهد کرد و مانع از ان می‌شود که ما در بخش‌هایی مثل اموزش یا برنامه‌های پایدار مثل بیمه مراقبت‌های بهداشتی از سالمندان سرمایه گذاری کنیم. پس دولت امریکا باید در محدوده  توانایی مالی خود عمل کند. دولت امریکا باید همان کاری را بکند که خانواده‌ها در سراسر امریکا برای سال‌ها مشغول انجام دادن ان بوده‌اند .

رئیس جمهور امریکا افزود: ما باید آن چیزهایی را که از عهده شان برنمی آئیم کاهش دهیم تا برای چیزهایی که واقعا مهم هستند پول بپردازیم. لازم است که ما در بخش‌هایی سرمایه گذاری کنیم که در کوتاه مدت باعث افزایش جذب افراد به کار و رشد اقتصادی می‌شود و در بلند مدت به ما اطمینان می‌دهد که ما می توانیم کسری بودجه را کاهش دهیم. این اصول در قلب چارچوب کاهش کسری بودجه قرار دارد که من درماه آوریل پیشنهاد کردم. این چارچوب رویکردی برای کاهش کسری بودجه بود البته نه انقدر سریع که باعث اخلال در رشد اقتصادی یا جلوگیری از کمک ما به شرکتهای تجاری کوچک و خانواده‌های طبقه متوسط شود. این رویکرد می‌گوید ما باید خط به خط بودجه را بررسی کنیم و به دنبال یافتن ولخرجی‌ها باشیم بدون انکه از پول مورد نیاز بخش اموزش، تحقیقات پایه ای علمی و ساخت جاده بکاهیم چون این بخش ها برای آینده ی ما ضروری هستند. دراین رویکرد گفته شد که ما نباید بودجه را روی دوش فقرا و طبقه متوسط جامعه متوازن کنیم. همه از جمله ثروتمندترین ها در امریکا و شرکتهای بزرگ باید سهم منصفانه ی خود برای کاهش کسری بودجه را بپردازند.

باراک اوباما افزود: در زمانی که روی افزایش سقف بدهی های امریکا بحث می‌شد من امیدوار به مصالحه مبتنی بر مذاکره با رئیس مجلس نمایندگان بودم که به این اصول عمل کند و به کاهش چهار میلیارد دلاری کسری بودجه دست یابد. سران دو حزب موافقت کردند که ما به چنین کاهشی نیاز داریم. ما به معامله‌ای بزرگ نیاز داشتیم که به جای تضعیف کردن اقتصاد باعث تقویت ان بشود. متأسفانه رئیس مجلس نمایندگان با بسته ی متعادل برای کاهش کسری بودجه مخالفت کرد اما در عوض آن چیزی که ما درباره‌اش توافق کردیم خیلی بزرگ نبود هرچند خود این توافق یک شروع بود.

رئیس جمهور امریکا افزود: همه می‌دانند که ما باید کار بیشتری در این زمینه انجام دهیم. کمیته ویژه  مشترک کنگره ماموریت یافته است که کسری بودجه را بیشتر کاهش دهد. پس امروز من مجموعه‌ای از پیشنهادات ویژه را ارائه می‌کنم تا ان چیزی را که در تابستان شروع کردیم به پایان برسانیم. این پیشنهادات مطابق با اصولی است که من از همان آغاز درباره اش صحبت کردم .

این طرح بدهی ما را به میزان بیش از چهار تریلیون دلار کاهش می دهد و به شیوه ای منصفانه به پس اندازهای مد نظر ما دست می‌یابد.

من از همه درخواست می کنم که نقش خود را ایفا کنند تا هیچ کس مجبور نباشد بیش از حدی که توان دارد بار ناشی از کاهش کسری بودجه را به دوش بکشد 

باراک اوباما در ادامه  پیشنهادات خود برای کاهش کسری بودجه ی امریکا گفت:

این طرح به ازای هر یک دلار عواید جدید دو دلار از هزینه ها و مصارف می‌کاهد. علاوه بر یک میلیارد دلار هزینه‌ای که ما تاکنون از بودجه کاسته‌ایم ، طرح ما باعث می‌شود که کسری بودجه باز هم کاهش یابد. ما یارانه‌های کشاورزی را اصلاح می‌کنیم. این یارانه‌ها در بسیاری از موارد به مزارع بسیار بزرگ و برای محصولاتی پرداخت می‌شود که در چنین مزارعی پرورش داده نمی‌شود. ما تغییرات اندکی در برنامه های بازنشستگی فدرال ایجاد می‌کنیم ، ما دهها میلیارد دلار از پول مالیاتی شرکت‌های «فانی مِی و فِردی مَکس» را کاهش می‌دهیم. ما همچنین از شرکتهای بزرگ مالی ؛ که پول مالیاتی امریکایی‌ها باعث شد تا این شرکتها در بحران مالی نجات پیدا کنند، می‌خواهیم تک تک پول‌هایی که ما به این شرکتها پرداخت کردیم به مردم امریکا بازپرداخت کنند. ما همچنین با پایان دادن به جنگ‌های عراق و افغانستان رقم سه میلیارد دلار دیگر پس انداز خواهیم کرد. این صرفه جویی‌ها نه تنها به عنوان بخشی از طرح ما محاسبه شدند بلکه به عنوان بخشی از بودجه هستند که تقریبا تمام جمهوریخواهان مجلس نمایندگان به آن رأی دادند.

رئیس جمهور امریکا افزود:  این طرح شامل اصلاحات ساختاری برای کاهش هزینه نظام درمانی و برنامه هایی مثل بیمه مراقبت بهداشتی از سالمندان بالای شصت و پنج سال است. به یاد داشته باشید که ما تا کنون اصلاحاتی در قانون نظام درمانی ایجاد کرده ایم که مسیر زیادی را برای کنترل این هزینه ها طی خواهد کرد اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. این طرح باعث کاهش یارانه های بی‌رویه می‌شود. این تغییرات مرحله  و به آرامی ایجاد می‌شوند تا نظام درمانی و نظام مراقبت درمانی از افراد بالای شصت و پنج سال سن در بلند مدت تقویت شوند چون درحالیکه ما به کاهش هزینه‌های نظام درمانی نیاز داریم اما من اجازه نمی‌دهم که این امر به بهانه‌ای برای کاهش یا انکار نظام درمانی برای کودکان فقیر یا افراد معلول تبدیل شود. ما نظام درمانی و نظام مراقبت درمانی از افراد مسن را اصلاح خواهیم کرد اما تعهدات اساسی خود را لغو نمی‌کنیم. در زمینه  تامین اجتماعی نیز وضع همین گونه است. من در گذشته هم گفتم که تامین اجتماعی عامل اولیه کسری بودجه ما نیست بلکه همزمان با پیر تر شدن جامعه ی امریکا ، تامین اجتماعی این کشور با چالش های بیشتری روبرو خواهد شد. لازم است که دو حزب در مسیری جداگانه باهم همکاری کنند و تامین اجتماعی را برای کودکان و نوه های ما تقویت کنند.

باراک اوباما بعد ازتشریح راهکارهای کاهش هزینه‌ها افزود:

همه این کاهش هزینه‌ها ، به خودی خود باعث حل مشکلات مالی امریکا نخواهند شد. ما فقط نمی‌توانیم با کاهش هزینه‌ها مشکلات خود را حل کنیم بلکه حل کردن مشکلات نیازمند اتخاذ رویکردی متعادل و متوازن است. اگر ما می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم باید از همه بخواهیم که سهم منصفانه ی خود را برای کاهش کسری بودجه بپردازد. این طرح مفرهای مالیاتی برای ثروتمندان و شرکتهای بزرگ را حذف می‌کند. اگر اصلاح مالیاتی صورت نگیرد، این طرح از امریکایی‌های ثروتمند خواهد خواست تا مطابق با نرخ مالیات در دهه 1990 یعنی قبل از اجرای طرح کاهش مالیاتها در دوره یبوش؛ مالیات بپردازند. من مالیات برای شرکتهای کوچک و طبقه ی متوسط را کاهش داده‌ام و در قانون اشتغال امریکا هم بار دیگر مالیات را برای این دسته از مردم کاهش داده ام تا پول بیشتری در جیب مردم باقی بماند اما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نرخ کم مالیاتی برای ثروتمندان لحاظ شود. قرار بود کاهش مالیات ثروتمندان موقت باشد. ما وقتی که با چنین کسری بودجه ای روبرو هستیم نمی‌توانیم چنین کاهش مالیاتی را برای ثروتمندان داشته باشیم . من همچنین اماده‌ام تا با دمکراتها و جمهوریخواهان برای اصلاح کل قانون مالیاتی همکاری کنم

کد خبر 146109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز