همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با بیان این‌که ایران و آمریکا می‌توانند در بسیاری از امور از جمله ایجاد امنیت در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر، ‌خلع سلاح اتمی در جهان و اصلاح اقتصاد جهانی با یکدیگر همکاری داشته باشند، مشروط بر این‌که دولت آمریکا بپذیرد علیه ملت ایران و دیگر ملت‌ها اقدامی انجام ندهد، گفت:

متاسفانه سیاست‌های دولت آمریکا سیاست‌های خصمانه‌ای علیه ملت‌ها است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و ادعاهای تازه‌ای که درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای مطرح شده، گفت: این موضوع تازه‌ای برای ایران نیست و این‌ها همه ادعاهایی است که دولت آمریکا در اختیار آژانس قرار داده است و اگر آژانس بخواهد قانون را رعایت کند نباید به این ادعاها اهمیتی بدهد چرا که طبق مقررات آژانس هیچ دولت عضوی نباید علیه دولتی دیگر ادعایی داشته باشد.

وی ادامه داد: آژانس از جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع هسته‌ای 6 سوال اساسی داشت که ما به همه آن‌ها پاسخ دادیم و نسبت به پاسخ‌ها از آژانس تاییدیه دریافت کردیم، اما امروز دولت آمریکا ادعاهای تازه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کند که در این راستا آژانس نباید به گونه‌ای عمل کند که خود را مامور دولت آمریکا نشان دهد؛ بلکه باید استقلال خود را حفظ کند تا از درجه اعتبار ساقط نشود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان و مردم در واشنگتن و آمریکا بر این عقیده هستند که ایران نیازی به تولید این مقدار سوخت هسته‌ای ندارد مگر اینکه بخواهد سلاح اتمی داشته باشد، گفت: تصور می‌کنم این ادعای سیاست‌مداران در آمریکا و واشنگتن است چرا که مردم آمریکا با ایران مشکلی ندارند و ملت ایران نیز با ملت آمریکا مشکلی ندارد،‌ این ادعاها توسط چند سیاستمدار آمریکایی مطرح می‌شود. تنها نیروگاه بوشهر سالانه سی تن مواد غنی شده لازم دارد و این در حالی است که تولید ما هنوز در حد سه تن در سال است، بنابراین باید بیشتر تولید کنیم.

رییس‌جمهور اظهار کرد: سالانه بیش از 800 هزار نفر در ایران دارو مصرف می‌کنند که رآکتورهای موجود باید داروهای مورد نیاز را برای آنها تامین کند. ضمن اینکه ما سی و دو نیروگاه اتمی برای تولید 20 هزار مگاوات برق نیاز داریم که تنها یکی از آنها راه اندازی شده و مابقی در دست مطالعه و برنامه ریزی است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا تاسیسات هسته‌ای ایران در زیرزمین قرار دارد، گفت: تاسیسات تولید سوخت در همه جای دنیا در شرایط امن و ایمن ایجاد می‌شود و این ایمنی برای مراقبت از نیروی انسانی است و البته تاسیسات اتمی باید از حمله هوایی در امان باشد که در این راستا تجهیزات نطنز و فردو در زیرزمین احداث شده است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: تجهیزات غنی سازی جمهوری اسلامی ایران در نطنز و فردو زیر نظر بازرسان آژانس است و دوربین‌های آنها به صورت شبانه‌روزی در آنجا مشغول به کار هستند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است به خاطر تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران میزان غنی سازی اورانیوم را تغییر دهد، گفت: ما برای استفاده در نیروگاه‌ها به سوخت 3.5 درصد نیاز داریم که در حال تولید آن هستیم، همچنین برای استفاده رآکتور تهران هم سوخت 20 درصد می‌خواهیم که آن را نیز تولید می‌کنیم البته ما علاقه‌ای به تولید سوخت با غنای 20 درصد نداشتیم اما به لحاظ اینکه کشورهایی که طبق قانون موظف بودند این سوخت را به ما بدهند برای در اختیار گذاشتن آن شرط گذاشتند تا جایی که ما مطمئن شدیم دیگر علاقه‌ای ندارند این سوخت را به ایران بفروشند مجبور شدیم خودمان در جهت تولید آن اقدام کنیم و اگر همین امروز هم این سوخت را در اختیار ما قرار بدهند ما دیگر سوخت با غنای 20 درصد تولید نمی‌کنیم چرا که ما نمی‌خواهیم یک تولید کننده سوخت با غنای 20 درصد باشیم اما به لحاظ اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا به وظیفه خود عمل نکردند مجبور به سرمایه‌گذاری در این زمینه شدیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید برای رفع تحریم‌ها همکاری خود را با آژانس بیشتر کنید، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تحریم‌ها هیچ اهمیتی قائل نیست و همکاری ما با آژانس نیز برای استفاده صلح آمیز همه ملت‌ها از انرژی و برای دفاع از حق ملت ایران است و این در حالیست که تحریم‌ها در ایران تبدیل به انرژی مثبت در جهت خودکفایی شد و امروز آنهایی که ایران را تحریم کردند دچار بحران اقتصادی شدند چرا که در دوره تجارت آزاد خود را از اقتصاد بزرگ ایران محروم کردند. تجربه نشان داده هر کشوری با ایران همکاری کرده سود برده و کسانی هم که همکاری خود را قطع کردند ضرر نموده‌اند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این ادعا که در آمریکا و غرب هیچ کس باور نمی‌کند که تولید این مقدار اورانیوم غنی سازی شده در ایران فقط برای تولید برق باشد بدون اینکه برنامه هسته‌ای نظامی وجود داشته باشد، گفت: ملت ایران اگر بخواهد بمب اتم بسازد شجاعت اعلام آن را هم دارد و از کسی نمی‌ترسد اما زمانی که تاکید می‌کند که بمب اتم نمی‌سازد حتماً به دنبال آن نیست، چرا که اصولا به آن اعتقادی نداشته و معتقد است که بمب اتم هیچ سودی برای آن‌هایی که آن را در اختیار دارند نداشته و آنها با بمب نتوانستند مشکلات اقتصادی و سیاسی بین المللی خود را حل کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بمب اتم نتوانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد و موجب پیروزی آمریکا در عراق و افغانستان و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و لبنان شود، تصریح کرد: امروز بمب اتم نه تنها دیگر کارایی ندارد بلکه فقط برای کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند زحمت و هزینه درپی دارد. دولت آمریکا سالانه هزینه‌های بسیاری را برای نگهداری از بمب‌های اتم خود متحمل می‌شود که اگر آنها را برای بهداشت و اشتغال مردم هزینه کند، مشکلات این کشور برطرف خواهد شد امروزه تنها عقب افتادگان سیاسی و فرهنگی به دنبال سلاح و بمب اتمی هستند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: دولت آمریکا هیچ گاه با ملت ایران دوست نبوده است بلکه یک دوره طولانی از یک دیکتاتوری علیه ملت ایران حمایت کرد و بعد از رفتن شاه از این کشور نیز همواره علیه ملت ایران بوده است و طرح این موضوعات نیز تنها یک بهانه تراشی است که از سوی این دولت علیه ملت ایران انجام می‌شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران و آمریکا می‌توانند در موضوعاتی مانند موضوع افغانستان با یکدیگر همکاری داشته باشند، گفت: در بسیاری از امور می‌توان با یکدیگر همکاری کرد مشروط بر اینکه دولت آمریکا بپذیرد علیه ملت ایران و دیگر ملت‌ها اقدامی انجام ندهد. ما می‌توانیم برای ایجاد امنیت در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر، ‌خلع سلاح اتمی در جهان و اصلاح اقتصاد جهانی همکاری داشته باشیم اما متاسفانه سیاست‌های دولت آمریکا سیاست‌های خصمانه‌ای علیه ملت‌ها است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر علت دشمنی دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی و محکوم کردن همواره این رژیم توسط مسئولان کشورمان در سخنان خود گفت: اگر کسی اشغالگری، ترور، تجاوز و کشتار را محکوم کند به معنای آن است که سخنان تحریک آمیزی انجام داده و آیا رژیم صهیونیستی جز این کار را انجام می‌دهد؟ رژیم صهیونیستی خانه‌های مردم را در وطن خودشان بر سر آنها خراب می‌کند و با به راه انداختن چندین جنگ بزرگ و انجام ترور دائما ملت‌ها و از جمله ملت ایران را تهدید می‌کند. این سوال مطرح است که چرا دولت‌های آمریکا و متحدین او با وجود اینکه 10 هزار کیلومتر دور از فلسطین هستند به طور مطلق از صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند در حالی که همه ملت‌های منطقه مخالف این رژیم هستند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی یک حزب مخوفی است که در پشت صحنه جنگ جهانی اول و دوم قرار دارد و هر جا در دنیا جنگی رخ می‌دهد این رژیم در آن نقش دارد.

احمدی‌نژاد به رفراندوم صوری که در آمریکا اتفاق افتاد و در آن عنوان شد که 300 میلیون نفر از مردم آمریکا موافق کمک به رژیم صهیونیستی هستند اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدام موجب شد چهره آمریکا و مردم آمریکا در دنیا خراب شود، گفت: هرگز نمی‌توان پذیرفت که واقعا 300 میلیون نفر از مردم آمریکا صهیونیست بوده و موافق کمک به این رژیم هستند بلکه باید یک رفراندوم حقیقی در آمریکا برگزار شده تا معلوم شود آیا مردم آمریکا موافق هستند که مالیات، ثروت و حیثیتشان خرج آدمکش‌های صهیونیستی شود یا خیر؟

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما با آدمکشی، ترور، تجاوز و اشغالگری مخالفیم و اگر کسی این‌ها را به رسمیت بشناسد به معنای آن است که امنیت جهان را به خطر انداخته است.

احمدی‌نژاد در خصوص به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی نیز خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد چرا که این اتفاق حداقل و نقطه آغاز و مقدمه آزادی تمام سرزمین فلسطینی است. دولت فلسطین از گذشته وجود داشته و اشغالگران و حامیان آن‌ها این سرزمین را بر هم زدند و هر زمانی که از این سرزمین بروند مشکل برطرف خواهد شد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی از بیداری اسلامی که در منطقه شکل گرفته است، با بیان این‌که ما امیدواریم همه ملت‌ها آزادانه و در سایه صلح، آرامش و دوستی زندگی کنند، گفت: ملت ایران پرچمدار این اندیشه است و ما این آرزو را برای همه ملت‌های دنیا به خصوص برای ملت‌های اروپایی و آمریکایی داریم. چرا که معتقدیم مردم این کشورها شرایط سختی را به خاطر اشتباهات حاکمانشان باید تحمل کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که مردم اروپا و آمریکا هیچ نقشی در بحران‌های اقتصادی ندارند بلکه یک عده قلیلی سرمایه‌دار با غارت ثروت‌ها این بحران را بوجود آوردند، گفت: مردمی که نقشی در این بحران نداشتند باید هزینه آن را بپردازند که ظلم بزرگی است و این در حالی است که وقتی در لندن و پاریس مردم نسبت به این سیاست‌ها اعتراض می‌کنند سرکوب می‌شوند و صحنه‌های بسیار زشتی به وجود می‌آید.

رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: همه ملت‌ها به آزادی حقیقی رسیده و از عدالت برخوردار باشند؛ البته ملت ایران هم تا ساختن جامعه ایده آل راه طولانی در پیش دارد اما به سرعت در این راه در حال تلاش است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر بازداشت دو نفر از اتباع آمریکایی در ایران گفت: سال گذشته در یک اقدام انسانی و یک طرفه یکی از این سه نفر آزاد شد و در تلاش هستیم که این دو نفر نیز در چند روز آینده آزاد شوند که البته این هم یک اقدام یک طرفه از سوی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا نفوذ ایران در عراق پس از عقب نشینی و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور افزایش خواهد یافت، گفت: ما معتقدیم که اگر آمریکایی‌ها از این کشور خارج شوند اوضاع برای دولت و مردم این کشور بهتر خواهد شد. ما هیچ گاه به دنبال نفوذ در هیچ کشوری نیستیم و این ادبیات در رابطه دوجانبه ملت‌ها ادبیات غلطی است. همه ملت‌ها محترم بوده و حق انتخاب دارند، به ویژه آنکه میان ایران و عراق یک رابطه ویژه و دوستانه‌ای برقرار است چرا که ما متعلق به یک حوزه فرهنگی هستیم و ملت‌های دو کشور با یکدیگر بسیار صمیمی هستند و این رابطه صمیمانه میان دولت، مجلس و گروه‌های سیاسی عراق با ایران نیز وجود دارد. نه عراقی‌ها به دنبال نفوذ در ایران و نه ایرانی‌ها به دنبال نفوذ در عراق هستند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این ادعای خبرنگار واشنگتن پست که بسیاری از مردم آمریکا فکر می‌کنند جورج بوش در حقیقت با سرنگونی صدام عراق را به ایران تحویل داد و باعث شد نفوذ ایران در این کشور رو به گسترش برود، گفت: آیا واقعا آقای بوش می‌خواست که یک دولت شیعی در عراق حاکم بشود؟ هرگز! مشخص است خارج از اراده وی در عراق اتفاقاتی افتاده است و مردم، دولت منتخب خود را به روی کار آوردند که این در نقطه مقابل خواسته رییس‌جمهور سابق آمریکا بود. روابط ایران و عراق با این ادبیات قابل تعریف نیست چرا که رییس جمهور سابق آمریکا اهداف خاصی را برای حمله به عراق دنبال می‌کرد اما به نتیجه نرسید و در واقع ملت عراق بر اراده آقای بوش غلبه کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما از رفتن صدام خوشحال هستیم چرا که او دشمن ملت‌های منطقه بود و دستورات آمریکایی را در منطقه اجرا می‌کرد، گفت: ما معتقدیم اگر رییس جمهور سابق آمریکا بعد از سقوط صدام بلافاصله کشور عراق را ترک می‌کرد، امروز حتما شرایط بهتری در این کشور حاکم بود و علاوه بر اینکه مردم عراق از آمریکا تشکر می‌کردند ما نیز این اقدام را به عنوان یک کار مثبت تلقی می‌کردیم اما هنگامی که رییس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد در عراق بماند آن وقت مفهوم هجوم او به عراق تغییر کرد و دیگر کسی برداشت نیت دوستانه را نداشت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که سوریه از چه میزان اهمیت برای ایران برخوردار است و اوضاع در این کشور چه طور ارزیابی می‌شود، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران همه ملت‌ها و همه جای دنیا و هر کجا که انسانی زندگی می‌کند اهمیت دارد. برای ما لبنان،‌ ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و تمامی کشورهای منطقه دارای اهمیت هستند و البته سوریه در خط مقدم مقاومت است و ما همواره کمک می‌کنیم تا مسائل دولت‌ها و ملت‌ها با تفاهم حل شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از رییس جمهور سوریه مبنی بر اعمال اصلاحات در این کشور داشتید، تصریح کرد: ما معتقدیم که اصلاحات باید در همه جا از جمله اروپا و آمریکا انجام شده و عدالت در این کشورها حاکم شود چرا که هنوز در هیچ کجا عدالت به طور کامل حاکم نیست و همه جا نیاز به اصلاحات دارد اما مهم روش اصلاحات است که البته رییس جمهور سوریه نیز اعلام کرده که می‌خواهد در این کشور اصلاحاتی انجام دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه چگونگی انجام این اصلاحات بستگی به دولت و ملت سوریه دارد و مهم این است که هیچ کس از جمله غربی‌ها و ناتو دخالتی در این موضوع نداشته باشند، گفت: یک ملت زمانی نظرش مشخص می‌شود که انتخاباتی آزاد برگزار شده و مردم آزادانه رای بدهند که من امیدوارم دولت و ملت سوریه با یکدیگر تفاهم کرده و بتوانند انتخاباتی آزاد را در این کشور برگزار کنند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر میان مسئولان در جمهوری اسلامی ایران و مخالفت‌هایی که با دولت صورت می‌گیرد، گفت: اگر بنده توقع داشته باشم که همه همکاران من را دوست داشته باشند یک توقع زیادی است، چرا که در ایران همه آزادند و می‌توانند که شخص رییس جمهور را نیز دوست داشته و یا نداشته باشند؛ در ایران قانون حاکم است و دولت قانونی مشغول انجام امور است و گروه‌های سیاسی هم می‌توانند نظرات خود را داشته باشند اما دولت به هیچ کس تعهد نداده که نظرات گروه‌های مخالف خود را اجرا کند در همه کشورها رقابت‌های سیاسی وجود دارد و فشار سیاسی نیز بر همه دولت‌ها هست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا میان وی با مقام معظم رهبری اختلاف نظری وجود دارد، گفت: در دنیا نمی‌توان دو نفر را پیدا کرد که مانند یکدیگر فکر کنند اما در ایران قوانین بسیار شفاف بوده و حد و مرزها در آن مشخص است و ما نیز طبق قانون عمل می‌کنیم.

رییس‌جمهور درباره وضعیت فعلی دو تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم،‌ گفت: من از وضعیت آنها اطلاعی ندارم و این در حالی است که قوه قضاییه مستقل از قوه مجریه بوده و این قوه مسئول رسیدگی به وضع آنان است و اگر کسی تخلف کرده باشد طبق قانون با او برخورد خواهد شد.

کد خبر 146068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز