همشهری آنلاین: احمدی‌نژاد درباره دو تبعه آمریکایی بازداشتی در ایران گفت: در یک اقدام انسانی و البته یک طرفه سال گذشته یکی از این سه نفر آزاد شد و در تلاش هستیم که این دو نفر نیز در روزهای آینده آزاد شوند.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان-بی-سی(NBC) آمریکا در پاسخ به سوالی درباره حادثه یازده سپتامبر اظهارداشت: در سالگرد یازده سپتامبر شماری از مردم آمریکا با تجمع در محل این حادثه نسبت به ادعای دولت آمریکا در این خصوص اعتراض داشتند و آن را حادثه‌ای مشکوک عنوان می‌کردند. نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا حاکی از آن است که بیش از 80 درصد مردم این کشور نسبت به این موضوع قانع نیستند.

رئیس‌جمهور گفت: حادثه 11 سپتامبر حادثه بزرگی بود که 3 هزار انسان بی‌گناه در آن کشته شدند و به واسطه این حادثه دو کشور اشغال و بیش از یک میلیون نفر کشته شدند. آیا نباید عوامل وقوع حادثه‌ای با این وسعت بررسی شده و علل اصلی آن برای ملت‌ها روشن گردد؟

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا هر گزارشی که دولت آمریکا ارائه کرد، باید همه بدون چون و چرا قبول کنند، گفت: اگر تبعات یازده سپتامبر محدود به داخل آمریکا بود، شاید گزارش دولت آمریکا پذیرفتنی بود، اما این حادثه یک موضوع بین‌المللی شد و به بهانه آن دو کشور اشغال و منطقه ناامن گردید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر گزارش دولت آمریکا صحیح است، چرا اجازه نمی‌دهد گروه بی‌طرفی هم آن را مورد بررسی قرار دهد. اگر این گزارش درست باشد، بدون شک گروه بی‌طرف نیز آن را تایید خواهد کرد و این به نفع دولت آمریکا خواهد بود، البته چنانچه این گزارش اشتباه باشد، باز هم به نفع دولت آمریکاست و باعث خواهد شد سیاست‌های غلط اصلاح و مقبولیت دولت آمریکا در بین مردم بیش از این آسیب نبیند.

احمدی‌نژاد افزود: حضور آمریکا در عراق و افغانستان با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی خودشان، مبنی بر هزینه هزار میلیارد دلاری آن بی‌تردید به سود این کشور نیست، این پول متعلق به مردم آمریکاست و باید صرف رفاه مردم این کشور شود، این مطالبه صدها میلیون انسان است و نباید آن را حرف‌های جنجالی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور گفت: پیشنهاد ایران برای اصلاح سیاست‌های غلط آمریکا در عرصه بین‌المللی به نفع مردم این کشور است. حرف ما این است که نباید جوانان آمریکا کشته شوند و مردم منطقه را هم نکشند پول مردم آمریکا باید برای رفاه مردم این کشور هزینه شود.

احمدی‌نژاد گفت: اگر گروه حقیقت‌یابی برای 11 سپتامبر تشکیل شود این موضوع به نفع همه و به خصوص دولت آقای اوباماست برای اینکه وی با شعار تغییر سیاست‌های قبلی دولت آمریکا روی کار آمد. این پیشنهاد ایران پیشنهاد سازنده و اصلاحی است و بیش از همه به نفع دولت آمریکا می‌باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص علت فعالیت‌های زیاد خود، اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ با استعدادهای فراوان و با سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی بزرگ است که متاسفانه حدود صد سال دولت انگلیس در این کشور نفوذ کرده و مانع از پیشرفت ملت ایران شد در جنگ جهانی اول و دوم هم خسارات زیادی متحمل شدیم به گونه‌ای که در جنگ دوم جهانی به پل پیروزی معروف شدیم، اما برای ایران جز خسارت و فقر چیزی حاصل نشد.

وی افزود: حق وتو و ثروت‌ها در اختیار دیگران قرار گرفت و حتی زمانی که ملت ایران برای ملی شدن نفت قیام کردند، با یک کودتا مواجه شدند کودتایی که دولت وقت آمریکا از آن حمایت کرد و پس از آن 25 سال یک دیکتاتوری خشن ملت ایران را از مسیر پیشرفت عقب نگه داشت بعد از آنکه ملت ایران با انقلاب اسلامی آزادی به دست آورد، سلطه‌گران جنگ 8 ساله تخریبگر را به ملت ایران تحمیل کردند و بعد از آن هم تحریم‌ها و فشارهای گوناگونی وارد ساختند در چنین شرایطی همه ملت ایران و مسئولین وظیفه داریم برای آینده خودمان، ملت‌مان و فرزندهایمان و برای بشریت کار و تلاش کنیم و حرکت در این مسیر نه تنها خستگی ندارد، بلکه شیرین است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پیام ملت ایران به جهانیان اظهارداشت: پیام ملت ایران صلح، عدالت و اصلاح مدیریت جهانی است. ملت ایران برای اصلاح وضع حاکم بر جهان و حل واقعی مشکلات بشریت و تقویت عشق و محبت پیشنهادات سازنده و مفیدی دارد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: جهان با مشکلات اقتصادی،‌سیاسی، امنیتی و اجتماعی فراوانی روبه رو است و تقریبا همه ملت‌ها از وضع موجود ناراضی هستند که ضرورت دارد دلایل این نارضایتی‌ها ریشه‌یابی و برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارشاتی درباره تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، اظهارداشت: این گونه ادعاها یک موضوع کهنه و تکراری و همان ادعاهای دولت آمریکاست که چندین سال است که آن را دنبال می‌کند و موضوعی جدیدی برای ملت ایران نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ملت ایران اصولاً با سلاح اتمی مخالف است، زیرا اعتقادات ما آن را به طور کامل رد می‌کند، ضمن این‌که اینگونه سلاح‌ها را مفید نمی‌دانیم و معتقدیم دوره سلاح اتمی به پایان رسیده است، همانطوری که دوره برده‌داری به پایان رسید. سوال اساسی این است که آیا بمب اتم می‌تواند مشکلات امروز جامعه جهانی را حل کند یا برای دارنده آن قدرت برتری به ارمغان بیاورد؟ پاسخ حتما منفی است. بمب اتم نتوانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد و موجب پیروزی آمریکا در عراق و افغانستان و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و لبنان شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ملت ایران کسانی که بمب اتم تولید می‌کنند، تنها خودشان را به زحمت و خطر می‌اندازند و ثروت ملت‌های خود را به هدر می‌دهند؛ چرا که امروز دوره اندیشه و فرهنگ و دوره انسانیت است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: کلاهک‌هایی که در آمریکا نگهداری می‌شود، خطری برای مردم این کشور است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که ملت ایران در مواضع و سخنان خود صداقت دارد؛ چراکه از هیچ کس هراسی ندارد، تصریح کرد: ملت ایران اگر بخواهد بمب اتم بسازد شجاعت اعلام آن را هم دارد و از کسی نمی‌ترسد، اما زمانی که تاکید می‌کند که بمب اتم نمی‌سازد حتماً به دنبال آن نیست.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: متاسفیم که رفتارهای آژانس بین‌المللی هسته‌ای هیچ اعتباری برای آن باقی نگذاشته است. آژانس تاسیس شد تا بمب‌های اتم را در جهان از بین ببرد، اما امروز به مانع بزرگی در مقابل استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و به ابزاری در دست کسانی که بمب اتم دارند، تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گزارشی در نیویورک تایمز منتشر شده که در آن آمده است ایران تولیدات هسته‌ای خود را به زیر زمین منتقل کرده است، گفت: مجموعه نطنز از ابتدا در زیر زمین احداث شده است و دوربین‌های آژانس هم تمام فعالیت‌های این مجموعه را تحت کنترل دارند و اصولاً تاسیسات اتمی بخاطر رعایت اصول ایمنی در زیرزمین ساخته می‌شود و در همه جای دنیا هم اینگونه است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر این‌که آیا ایران در خصوص حمله به این کشور از سوی برخی کشورها درباره برنامه هسته‌ای خود نگرانی دارد، تصریح کرد: ما هیچگونه نگرانی نداریم چه کسی و به چه دلیل می‌خواهد و می‌تواند به ایران حمله کند، البته عده‌ای چنین آرزوهایی را دارند، اما ملت ایران نگران نیست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص گزارشاتی درباره این‌که ایران بیشتر از حد نیاز سوخت تولید کرده است، اظهار داشت: هیچگونه احتیاجی به اضافه تولید نداریم؛ ضمن اینکه هنوز با نیاز واقعی خود فاصله زیادی داریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و نقش رژیم صهیونیستی در این خصوص اظهار داشت: مسئولین امنیتی کشورمان اسنادی در اختیار دارند که تایید می‌کند رژیم صهیونیستی در پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران قرار دارند. البته متاسف هستیم که آژانس بین‌المللی هسته‌ای برخلاف قانون و تعهدات خود اسامی دانشمندان ایران را اعلام کرد، ملت ایران آنها را در این ترورها مسئول می‌داند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در موضوع هسته ای، دنیا سوالاتی از ایران دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده به همکاری بیشتری از سوی ایران نیاز دارد، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که ملت‌ها با این موضوع مشکلی ندارند و بیش از 118 کشور جنبش عدم تعهد و چندین گروه بین‌المللی دیگر از موضوع هسته‌ای ایران حمایت کردند، بنابراین دنیا سوال ندارد، بلکه صرفاً چند سیاستمدار غربی سوالی در این خصوص دارند که آنها نیز بیش از 30 سال است با ملت ایران در حال دشمنی هستند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین‌المللی هسته‌ای است و نباید هیچ فرقی با سایر اعضا داشته باشد، اما سوال این است که چرا آژانس با ایران برخورد استثنایی و متفاوت دارد، در حالی که ایران بیش از تعهدات قانونی با آژانس همکاری کرده است. چرا آژانس تاکنون هیچ گزارشی درباره فعالیت‌های هسته‌ای سایر کشورهای برخوردار از انرژی هسته‌ای منتشر نکرده است و تنها جزئیات فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در روزنامه‌ها به چاپ رسانده است.

احمدی‌نژاد گفت: از سوی آژانس بین‌المللی هسته‌ای شش سوال درباره فعالیت‌های ایران مطرح شده بود که به همه آنها زودتراز زمان ممکن، پاسخ داده و تاییدیه گرفتیم. ایران حتی در مقطعی پروتکل الحاقی را برای 2.5 سال به طور داوطلبانه اجرا و تمامی فعالیت‌های خود را تعطیل کرد. برطبق این پروتکل دسترسی فوق قانون به آژانس داده شد، بنابراین بیش از حد قانونی با آژانس همکاری کرده‌ایم، اما در مقابل نه تنها آژانس هسته‌ای به تعهدات خود نسبت به ایران عمل نکرده است، بلکه فشارها را تشدید کرده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به روش برخورد آژانس بین‌المللی هسته‌ای با ایران گفت: آژانس ادعا می‌کند که ایران منحرف شده است و در مقابل مطالبه اسناد این ادعا، چنین مطرح می‌کند که سندی در اختیار ندارد و خود ایران باید این اسناد را ارائه دهد و این منطق غلطی است و نشان دهنده برخورد سیاسی با این موضوع و ادامه رفتار خصمانه آمریکا و انگلیس و متحدین آنها با ملت ایران است.

احمدی‌نژاد افزود: کسانی که سلاح هسته‌ای انبار کرده‌اند و از آن استفاده کرده و ایران را با آن تهدید می‌کنند، امروز مدعی ملت ایران شده‌اند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره شعار تغییر آقای اوباما اظهار داشت: زمانی که آقای اوباما با شعار تغییر روی کار آمد همه امیدوار شدند و حتی شخصاً برای ایشان پیغام فرستادم و علاقمند بودیم که تغییرات واقعی ایجاد شود، اما در مدت کوتاهی جهانیان از تحقق شعار تغییر مأیوس شدند.

احمدی‌نژاد افزود: ممکن است آقای اوباما برای دوره دیگری نیز رای آورده و رییس جمهور آمریکا باشد، اما باید توجه داشت که از یک انسان کارهای صالح و سازنده باقی می‌ماند تأمین منافع سرمایه‌داران بریده از مردم برای کسی افتخار نمی‌آورد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره این‌که ایران بیش از 30 سال تحت فشار تحریم بوده است و اگر این تحریم ها عمیق‌تر شود چه می‌کنید؟ گفت: ایران کشور بزرگی با ریشه‌های عمیق تاریخی است و حوادث و شرایط سختی را تاکنون پشت سر گذاشته است و ملت ایران اهل اندیشه و عمل هستند و در طول تاریخ دانشمندان و دستاوردهای بزرگی را به بشریت عرضه کرده است. ایرانیان به خوبی یاد گرفته‌اند که به خودشان متکی باشند و در طول سی سال گذشته نیز به رغم تمامی فشارها و تحریم‌های سلطه‌گران سریع‌تر از همه کشورهایی که تابع سیاست‌های آمریکا هستند، پیشرفت کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد افزود: تجربه ثابت کرده است که بدخواهان ملت ایران هر چقدر فشار خود را افزایش دهند، آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد، همچنان که سال گذشته از اعمال تحریم‌های فلج‌کننده خبر دادند و امروز خودشان دچار بحران اقتصادی شده‌اند. آنان هر فشاری که به ملت ایران وارد کنند، ده برابر آن خودشان آسیب می بینند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تفاوت دولت ایران با دولت‌های غربی گفت: اگر در ایران مشکلی بوجود بیاید، مردم و دولت در کنار هم قرار گرفته و با عشق و فداکاری در مسیر حل و فصل آن گام برمی‌دارند، اما در نظام غربی با توجه به این‌که هدف اصلی برطرف کردن مشکل سرمایه‌داران است، نه حل مشکل مردم، بنابراین آنان بیشتر متضرر می‌شوند.

احمدی‌نژاد گفت: امیدواریم چنین اقدامی (تشدید تحریم ها) علیه ایران انجام ندهند؛ چراکه بکارگیری این گونه روش‌ها در ایران پاسخگو نیست؛ ایران کشور بزرگی با منابع و ثروت عظیم است و دوستی با ایران به نفع خودشان است.

 رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دو نفر از اتباع آمریکایی در ایران اظهار داشت: این دو نفر به طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بودند و در تمام کشورهای دنیا برای ورود غیرقانونی به مرزها قوانین سختی وجود دارد با این حال در یک اقدام انسانی و البته یک طرفه سال گذشته یکی از این سه نفر آزاد شد و در تلاش هستیم که این دو نفر نیز در روزهای آینده آزاد شوند، اما آیا می‌دانید چند نفر ایرانی در زندان‌های آمریکا به طور ظالمانه بسر می‌برند و چند آمریکایی در زندان آمریکا در زندان هستند؟ حدود 5/3 میلیون نفر در آمریکا زندانی هستند، اما چرا کسی برای آنها دل نمی‌سوزاند؟ همه اینها انسان هستند و کسی نباید مستثنی باشد.

 احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: البته همه می‌دانند که مشکل زندانی یا آزاد بودن این دو نفر نیست مشکل اساسی نوع نگاه تبعیض‌آلود دولتمردان آمریکایی نسبت به مسایل است که باید این نگاه عوض شود.

 رئیس‌جمهور در خصوص رابطه ایران و آمریکا گفت: دولتمردان آمریکایی به رغم تعهدی که دادند در 32 سال گذشته همیشه علیه ایران فعالیت کردند؛ ماده یک قرار داد الجزایر دولت آمریکا را متعهد می‌کند که در هیچ اقدامی علیه ملت ایران شرکت نکند و این قرارداد بعد از ماجرای لانه جاسوسی امضاء شده است، اما دولت آمریکا در جنگ صدام علیه ایران از صدام حمایت کرد و در این مدت بارها ملت ایران را تحریم کرده و پرچمدار اقدام علیه ایران بوده است.

 رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص طرح تشکیل دولت فلسطین و مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی با تاکید بر این‌که ایران با تشکیل دولت فلسطین موافق است، گفت: تشکیل دولت فلسطین گام اول برای آزادی تمامی سرزمین‌های فلسطینی است.

 احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ملت ایران همه انسان‌ها را دوست دارد و امروز اقلیت‌های مسیحی و یهودی با نهایت آرامش در ایران زندگی می‌کنند و در مجلس ایران نیز با اختیارات مساوی با سایر نمایندگان از نماینده برخوردار هستند.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: ملت ایران با یک گروه سیاسی مخوف، اشغالگر، جنگ‌طلب و تروریست مخالف است. گروهی که به راحتی جنگ، تجاوز و ترور انجام می‌دهد و اقدامات ضدانسانی آنها به گونه‌ای است که حتی امروز مردم خودشان در سرزمین‌های اشغالی نیز به صهیونیست‌ها اعتراض دارند.

 احمدی‌نژاد افزود: اگر صهیونیست‌ها از تجاوز، ترور و اشغالگری دست برداشته و حقوق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند، مشکلی وجود نخواهد داشت.

 رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفت: مشکل خاصی وجود نداشت، صرفاً عده‌ای اعتراض داشتند که در این میان افراد قلیلی به ساختمان‌ها و اموال عمومی، خسارت زده و با پلیس درگیر شدند و برخورد پلیس به گونه‌ای بود که تعداد نیروهایی که از پلیس و طرفداران دولت آسیب دیدند، بیش از کسانی بود که اعتراض داشتند، این در حالی است که در درگیری‌های پلیس آمریکا روزانه 30 نفر و در طول سال 30 هزار نفر بر اثر سلاح کشته می‌شوند.

 رئیس‌جمهور افزود: امروز دولتمردان به راحتی در در بین مردم حضور پیدا می‌کنند و کسی از مردم سوال نمی‌کند که به چه کسی رای دادید.

 احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تحولات منطقه گفت: ایران طرفدار همه ملت‌هاست و عدالت، آزادی، احترام و کرامت را حق همه ملت‌ها می‌داند و البته معتقدیم دموکراسی توسط نیروهای ناتو حاصل نمی‌شود و ناتو نمی‌تواند برای ملت‌ها دموکراسی به ارمغان بیاورد. ناتو برای آدم‌کشی و تسلط بر ملت‌هاست.

 احمدی‌نژاد گفت: معتقدیم ملت‌ها و دولت‌ها باید با تفاهم و همدلی و در فضای انسانی مسایل و مشکلات خود را حل کنند و هیچ کشوری هم نباید از بیرون در امور سایر کشورها دخالت کند.

کد خبر 146056
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز