گروه شهرستان‌ها: یازدهمین جشنواره ملی گل و گیاه محلات با حضور تولیدکنندگان داخلی و خارجی طی مدت 4‌روز از 23 تا 26‌شهریور در شهر محلات برگزار شد.

نمایشگاه گل

این جشنواره در 3بخش گل و گیاه، صنایع جانبی صنعت پرورش گل و گیاه و توانمندی‌های شهرستان محلات برپا شد.بخش نمایشگاه گل و گیاه در فضایی به وسعت 2هزار مترمربع، بخش صنایع جانبی صنعت پرورش گل و گیاه در فضایی به وسعت 2هزار مترمربع و بخش توانمندی‌های شهرستان محلات نیز در فضایی به وسعت 3هزار مترمربع فضای باز پایانه گل و گیاه محلات دایر شد. شرکت کنندگان هلندی، آمریکایی، ژاپنی و ترکی مهمانان خارجی این جشنواره بودند.

هلند ایران

شهرستان 50‌هزار نفری محلات در استان مرکزی قرار گرفته و سالیان سال است که به‌عنوان هلند ایران نامگذاری شده است.
علت نامگذاری این شهرستان به‌عنوان هلند ایران به سال 1300 شمسی بر‌می‌گردد که در این منطقه گل‌کاری و پرورش گل به‌عنوان یک صنعت در‌این منطقه از ایران شروع شد.به گفته کارشناسان یکی از دلایل توسعه گل و گیاه در این منطقه اعتدال نسبی آب و هوا و دور بودن از تغییرات و تنش‌های شدید طبیعی در طول 4 فصل سال است ؛ طوری که برخی محصولات گل‌کاری این منطقه بر تولیدات کشور هلند نیز برتری دارد.

محلات در حال حاضر نیز مهد پرورش گل‌های زیبا در کشور و حتی می‌توان گفت در دنیاست و اکنون هرشهروند محلاتی در کنار فعالیت‌هایی که دارد به گل‌کاری نیز می‌پردازد، به‌طوری که اگر شغل اولشان نباشد حتما شغل دوم هست و فوت و فن این کار را به‌عنوان یک ارث به نسل‌های دیگر خود منتقل می‌کنند. اما این صنعت قدیمی این روز‌ها با مشکلات گوناگون شامل حضور دلالان در بازارگل، مشکلات حمل‌ونقل، صادرات، فراوری، بسته‌بندی و.... روبه‌روست.

یوسفی، نماینده مردم شهرستان محلات در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات گل‌کاران می‌گوید: تعیین نکردن بودجه مناسب برای فعالیت گل‌کاران یکی از مهم‌ترین مشکلات گل‌کاران این شهرستان است که موجب از دست دادن همین اشتغال دائم در شهرستان می‌شود.او نبود هماهنگی بین وزارتخانه‌های کشاورزی، تعاون و بازرگانی را موجب حجم کم صادرات گل به خارج از کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: در سال گذشته معاون وزیر بازرگانی، قول‌هایی برای برطرف شدن مشکلات صادرات گل را داد که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

فروش گل شهرهای دیگر به نام محلات

این نماینده مجلس به رقبای گل‌کاران محلاتی اشاره کرده و می‌گوید: اصفهان، ورامین و... که به‌تازگی اقدام به تولید گل کرده‌اند محصولاتشان را به نام گل محلات وارد بازار کشور می‌کنند در حالی که گل محلات از نظر ماندگاری و طراوت بهتر از گل‌های دیگر شهر‌ستان‌های کشور است. همچنین با خبر شده‌ایم که گل بی‌کیفیت نیز از سوی دیگر کشور‌ها به شکل بی‌رویه وارد کشور می‌شود.

علی صفری، مدیر جهاد‌کشاورزی شهرستان محلات در این باره می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون بیش از 52‌میلیون شاخه گل و انواع درختچه‌های زینتی در دهکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات تولید شد. از این تعداد 350‌میلیون گلدان گل‌های فصلی و نشایی، 2میلیون اصله گلدان گل‌های آپارتمانی توسط گل‌کاران شهرستان محلات تولید شده است.

صفری با اشاره به اینکه این شهرستان بزرگ‌ترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل است، می‌گوید: بیش از 700‌واحد گلخانه‌ای در این شهرستان وجود دارد و حدود 40‌درصد جمعیت محلات در بخش گل و گیاه مشغول به‌کار هستند.
صفری در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درخصوص نبود واحد‌های بسته‌بندی و فراوری گل در این شهرستان، می‌گوید: برای فراوری و بسته‌بندی گل جهاد کشاورزی اقدام به صدور مجوزهای بسته بندی گل برای بهره‌برداران بخش خصوصی کرده است.

همچنین یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی شهرستان، احداث واحد‌های بسته‌بندی و سردخانه‌های مناسب است که اقداماتی در این خصوص در دهکده گل انجام شده است.صفری می‌افزاید: شهرستان محلات در سال87 حدود 24‌میلیون دلار به کشورهای مختلف گل و گیاه صادر کرده است در حالی که با برطرف شدن برخی از موانع و مشکلات این شهرستان پتانسیل صادرات حداقل 250میلیون دلار گل را دارد.

مشکلات صادرات شامل تولید سنتی با سازه‌های چوبی که بر کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد، عدم‌آشنایی بهره‌برداری، قوانین صادراتی، نبود تشکل قوی صادراتی در شهرستان محلات، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل گل و... است.به گفته سجاد خادمی کارشناس کشاورزی اداره جهاد کشاورزی شهرستان محلات هر شاخه از برخی انواع گل ازقبیل رز درصورتی که فراوری شود به اندازه یک بشکه نفت ارزآوری دارد و تمام مشکلات گل‌کاران این است که تاکنون درک درستی از این موضوع حاصل نشده و سود تولید گل همچنان به جیب دلالان داخلی و خارجی می‌رود.

کد خبر 145998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز