مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی کپلر سیاره‌ای را در فاصله 200 سال نوری از زمین شناسایی کرد که به دور دو خورشید می‌گردد

تلسکوپ فضایی کپلر

به گزارش خبرگزاری مهر، سیاره شناسان موسسه "ستی" و مرکز فیزیک نجوم موسسه هاروارد- اسمیت سونیان با کمک تلسکوپ فضایی کپلر که به شکارچی سیارات معر‌وف است، سیاره‌ای به نام Kepler-16b را در فاصله 200 سال نوری از زمین شناسایی کرد که دو خورشید دارد.

این اولین سیاره کشف شده‌ای است که به دور دو ستاره می‌چرخد. این رصد مستقیم نشان می‌دهد که سیارات کهکشان راه شیری تا چه حد می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند.

از مدتها قبل وجود سیاراتی که در اطراف دو ستاره بچرخند فرض شده بود اما این اولین بار است که چنین سیاره ای شناسایی شده است.

این سیاره در شرایطی که در حال عبور از دو ستاره‌اش بود و موجب کسوف آنها شده بود، کشف شد.

سیاره Kepler-16b یک سیاره غول پیکر گازی در ابعاد سیاره زحل است و از آنجا که بسیار متراکم است به نظر نمی‌رسد که بتواند میزبان اشکالی از حیات باشد.

این دنیای فرامنظومه خورشیدی هر 229 روز یکبار به دور دو ستاره‌اش می‌چرخد. فاصله این سیاره از ستارگانش در حدود 100 میلیون کیلومتر و برابر با فاصله سیاره زهره از خورشید است.

ستارگانی که میزبان این سیاره هستند یک منظومه دوتایی را تشکیل داده‌اند. هر دو ستاره کوچک‌تر و سردتر از خورشید هستند و جرم آنها به ترتیب برابر با 20 و 69 درصد جرم ستاره ما است.

به همین دلیل، سطح این سیاره بسیار سرد است. محاسبات نشان می‌دهد که دمای سطح Kepler-16b باید بین 73- تا 100- درجه سانتیگراد باشد.

به اعتقاد دانشمندان، این سیاره باید در همان حلقه گرد و غباری ساخته شده باشد که دو ستاره‌اش از آن متولد شده‌اند.

تلسکوپ فضایی کپلر در مارس 2008 پرتاب شد و از آن زمان با دوربین 95 مگاپیکسلی خود به رصد آسمانی می‌پردازد که می‌تواند محتوی 4.5 میلیون ستاره قابل شناسایی باشد که از این مجموع، در حدود 300 هزار ستاره می‌توانند میزبان سیارات مشابه زمین باشند. تاکنون بیش از 150 هزار ستاره از این تعداد توسط کپلر رصد شده‌اند.

کد خبر 145789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز