مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی ژنی شدند که با خوش بینی، عزت نفس و حس کنترل سرنوشت ارتباط دارد

خوش بینی

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ژنی را شناسایی کردند که به شدت با ویژگیهای شخصیت انسان چون خوش بینی، عزت نفس و حس کنترل سرنوشت ارتباط دارد.

این پژوهشگران در این خصوص توضیح دادند: "ما از سال‌ها قبل به دنبال این ژن هستیم و باید بگوییم این ژنی نیست که انتظارش را داشتیم. می‌دانستیم که ژن خوش بینی باید ژنی باشد که برای منابع روحی بیان می‌شود."

ژنی که این دانشمندان کشف کردند OXTR نام دارد. این ژن یک گیرنده اکسی توسین است.

اکسی توسین، هورمونی است که در پاسخ به استرس افزایش پیدا می‌کند و با توانایی‌های خوب اجتماعی ارتباط دارد.

این ژن در یک موقعیت ویژه می‌تواند در دو نسخه بیان شود که گونه A (آدنین) و گونه G (گوانین) نام دارند.

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که افراد با حداقل سطح بیان گونه A بیشترین حساسیت را به استرس دارند و توانایی‌های اجتماعی آنها ضعیف‌تر و با حداکثر خطر مشکلات سلامت ذهنی روبه رو هستند.

اکنون این محققان نشان دادند افرادی که در آنها دو گونه A و یا یک گونه A و یک گونه G دیده بیان می‌شود نسبت به افرادی که دارای دو گونه G هستند تا حد قابل توجهی از پایین‌ترین سطوح خوش بینی، عزت نفس و حس به دست گرفتن سرنوشت برخوردارند.

این محققان افزودند: "معمولاً افراد به کاری که ژنها می‌توانند برای پیش بینی رفتار و حالات روحی ما انجام دهند شکاک هستند. اکنون ما فکر می‌کنیم که به روشی عملی صحت این مسئله را نشان دادیم. هرچند این نتایج بدان معنی نیست که همه چیز تحت کنترل ژنها است.

بعضی از افراد فکر می کنند که ژنها سرنوشت دارند و اینکه اگر کسی یک ژن ویژه داشته باشد بنابراین سرنوشت ویژه‌ای خواهد داشت. اما این مسئله تا این حد قطعی نیست. این ژن فاکتوری است که بر روی حالات روحی و افسردگی اثر می‌گذارد اما برای فاکتورهای محیطی فضای بسیاری وجود دارد.

حمایتهای خوب دوران کودکی، روابط خوب با دوستان و حتی وجود سایر ژنها می‌توانند نقش مهمی در توسعه حالات روحی ایفا کنند به طوریکه حتی افراد دارای دو گونه A نیز می‌توانند بر استرس خود غالب شوند."

کد خبر 145780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز