گروه ادب و هنر: پس از مدت‌ها کشمکش و بحث و حاشیه، سرانجام همان گزینه‌ای برای معرفی به اسکار برگزیده شد که از چند ماه قبل اغلب سینماگران بر انتخابش اذعان داشتند.

دیروز هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار رسما اعلام کرد فیلم «جدایی نادر از سیمین» راهی اسکار 2012 خواهد شد.براساس آنچه این هیأت روز چهارشنبه اعلام کرده بود فیلم‌های «اینجا بدون من» (بهرام توکلی)، «آلزایمر» (احمدرضا معتمدی)، «مرهم» (علیرضا داودنژاد) و «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان) رقبای جدایی نادر از سیمین برای معرفی به اسکار بودند. در این میان معتمدی کارگردان آلزایمر اعلام انصراف کرد و جالب اینکه سعید سعدی تهیه‌کننده این فیلم گرچه انصراف معتمدی را قابل قبول ندانست ولی تلویحا بر انتخاب فیلم فرهادی صحه گذاشت. قرار گرفتن ورود آقایان ممنوع هم میان نامزدها، تنها به افزودن باری طنزآمیز به ماجرای انتخاب نماینده ایران انجامید.

ترکیب اعضای هیأت داوران نیز به‌گونه‌ای بود که بعید به نظر می‌رسید خروجی‌اش فیلمی جز جدایی نادر از سیمین باشد. هیأتی که سخنگویش امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل فارابی بود و رسول صدرعاملی، محمد داودی، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی صباغ‌زاده، محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، پوران درخشنده و رؤیا تیموریان اعضایش بودند. برخی از اعضای این هیأت چون شجاع نوری از مدت‌ها قبل فیلم فرهادی را شایسته‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار دانسته بودند.

از سوی دیگر، برخی موضع‌گیری‌های مدیران سینمایی و برخی سینماگران، درخصوص انتخاب جدایی نادر از سیمین تردیدهایی ایجاد کرده بود که البته تمام شبهه‌ها با رسانه‌ای شدن نام اعضای هیأت انتخاب برطرف شده بود.جدایی نادر از سیمین جز خرس طلای بهترین فیلم و 2 خرس نقره‌ای برای گروه بازیگران زن و مرد از شصت‌ویکمین جشنواره برلین، در چندین فستیوال بین‌المللی دیگر نیز حضور موفقی یافته است. اما مهم‌تر از تمام اینها، اکران عمومی گسترده فیلم در چندین کشور اروپایی است؛ اکرانی که مثلا در کشور فرانسه نزدیک به یک میلیون نفر تماشاگر به‌همراه داشت.

این فیلم در دی ماه که فصل موسوم به اسکاری‌هاست در آمریکا نیز اکران می‌شود و پخش جهانی‌اش را هم کمپانی سونی‌پیکچر برعهده دارد. مجموعه اینها باعث شده بود فیلم فرهادی از نظر اغلب اهالی سینما و کارشناسان شایسته‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار باشد و امیدواری‌ها برای تنها موفقیت سینمای ایران در این مراسم یعنی راه‌یافتن «بچه‌های آسمان» به فهرست نهایی نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، افزایش یابد. 13 سال پیش بچه‌های آسمان به مرحله نهایی اسکار راه‌یافت که رقیب قدرتمندی به‌نام «زندگی زیباست» بختی برای دیگر نامزدها باقی نگذاشته بود. امسال نیز نماینده سینمای ایران رقبای سرسختی دارد و فرهادی باید با آخرین ساخته‌های سینماگرانی چون پدرو آلمادوار و نانی مورتی رقابت کند.

شانس بالای فیلم

در همین حال و پس از آنکه «جدایی نادر از سیمین» به‌عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد، سخنگوی هیات انتخاب، در گفت‌وگویی به ایسنا گفت:‌ «جدایی نادر از سیمین» به‌رغم رقبای قدرتمندی که دارد، شانس زیادی برای نامزدشدن در میان 5فیلم نهایی فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار دارد.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد:‌ خوشبختانه «جدایی نادر از سیمین» براساس سازوکار درستی انتخاب شده و در طول این سال‌ها هم به جز یک دوره، نماینده سینمای ایران با سازوکار مشخص و درستی به اسکار معرفی شده است.
امیر اسفندیاری درباره شایعاتی که در طول یکی‌دو هفته گذشته درباره نماینده ایران در اسکار مطرح شده بود نیز گفت: مطالبی طی هفته گذشته درخصوص فیلم‌های دیگری به‌صورت اشتباه منعکس شده بود، از جمله «یک حبه قند» که با توجه به عدم‌اکران این فیلم در ایران اصولا نمی‌توانست در میان آثار بررسی شده قرار گیرد. اسفندیاری با تاکید دوباره بر اینکه «جدایی نادر از سیمین» به اتفاق آرا انتخاب شده است، گفت:‌ همه جوانب برای موفقیت این فیلم مثبت است و امیدواریم اتفاق خوبی برای سینمای ایران بیفتد.

اسفندیاری اظهار امیدواری کرد که قبل از مراسم اسکار این فیلم در آمریکا نیز اکران شود تا «جدایی نادر از سیمین» در بخش‌های دیگری نیز کاندیدا شود؛ «فکر می‌کنم در این دوره‌ از اسکار یکی از سال‌های خوب‌مان را داشته باشیم».

 

جدول

کد خبر 145752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز