جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی با حضور 600 اندیشمند خارجی از بیش از 80 کشور دنیا و 400 متفکر داخلی از امروز به‌مدت 2 روز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری

علی اکبر ولایتی، دبیرکل این اجلاس گفته که این اجلاس از نظر شرکت دولت‌ها غیررسمی است، یعنی مسئولین دولتی و اجرایی کشورها در آن شرکت نمی‌کنند بلکه فقط اندیشمندان جهان اسلام در رابطه با آینده بیداری اسلامی و چگونگی استمرار آن به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. در این خصوص با حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) گفت‌وگو کردیم.

  • هدف از برگزاری کنفرانس بیداری اسلامی چیست؟

اهداف کنفرانس بیداری اسلامی، بررسی آخرین وضعیت روند بیداری اسلامی و دستاوردهایی است که این بیداری تاکنون داشته و همچنین در آینده می‌تواند داشته باشد، چرا که بیداری اسلامی می‌تواند در آینده گسترش بیابد. در این کنفرانس میهمانانی از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند که اطلاعات و دیدگاه‌هایشان در مسئله بیداری اسلامی را در اختیار سایر شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. مهم‌تر اینکه در این همایش شخصیت‌هایی از کشورهایی که در آنها بیداری اسلامی رخ داده است حضور می‌یابند که می‌توانند اطلاعات بسیار خوبی از ریشه‌ها و وضعیت کنونی بیداری اسلامی در این کشورها ارائه دهند.

در این همایش میهمانانی از شمال آفریقا همچون مصر و تونس و از کشورهای منطقه شرکت می‌کنند. این افراد می‌توانند تجربیاتی را که اخیراً در کشورهایشان به دست آمده را به یکدیگر منتقل کنند و افراد مؤثر در دیگر کشورها نیز می‌توانند از این تجربیات بهره ببرند. این همایش به‌دنبال هوشیاری کشورهایی است که در آنها بیداری اسلامی اتفاق افتاده تا دشمنان شان به‌خصوص آمریکا و هم‌پیمانانش نتوانند مسیر این بیداری را تغییر دهند و آن را مصادره کنند.

  • با توجه به غیردولتی بودن این کنفرانس، حضور این اندیشمندان از کشورهای در حال خیزش موجب نارضایتی حکام این کشورها نمی‌شود؟

مهم نیست. لزومی ندارد که رضایت حکام جلب شود، چراکه معمولاً این حکام کسانی هستند که حرکت‌های بیداری اسلامی را علیه خودشان می‌دانند. این حکام می‌دانند که این جوش و خروشی که در میان طبقات مختلف این کشورها به‌ویژه جوانان ایجاد شده است، مستکبران و مستبدان را به زانو در می‌آورد. به‌طور قطع امپریالیسم و صهیونیسم جهانی نیز از سرنگونی این حکام نگران هستند، بنابراین هم‌پیمانان کشورهای منطقه با حرکت بیداری اسلامی مخالفت دارند. این کنفرانس برای رضایت حکام کشورهای منطقه نیست. این کنفرانس به‌دنبال آن است که خواست مردم و گروه‌های مردمی در کشورهای در حال خیزش را مورد توجه قرار دهد.

  • بنابراین شاید بتوان گفت این کنفرانس به‌دنبال هم اندیشی نخبگان کشورهای در حال بیداری اسلامی برای تسری این موج برخلاف خواست حکامشان است.

بله. نخبگان و افرادی که نقش مؤثر در بیداری اسلامی در کشورها دارند در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. به‌طور قطع انتقال تجربیات و دیدگاه‌ها می‌تواند در تصمیم‌سازی‌‌های آینده در این کشورها تأثیر خوبی داشته باشد. نخبگان این کشورها به واسطه این کنفرانس نسبت به یکدیگر شناخت پیدا می‌کنند.

این شناخت زمینه ارتباطات بهتری را در آینده ایجاد می‌کند. این نخبگان اگر در خیزش‌های کشورهای خودشان احتیاجاتی داشته باشند و یا کمکی از سوی مردم، سایر نخبگان و رسانه‌ها داشته باشند می‌توانند از این فضا استفاده کنند و از این توانمندی و امکاناتی که در جهان اسلام وجود دارد بهره‌مند شوند و در حرکت خودشان از آن استفاده کنند.

کد خبر 145750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز