جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: وزیر بهداشت می‌گوید: شربت تریاک به قدر کافی در سراسر کشور یافت می‌شود.

مجری طرح شربت تریاک تأکید می‌کند: هنوز برخی از مراکز توزیع شربت تریاک مجوز ندارند. رئیس سازمان مردم نهاد کنگره 60 می‌گوید: شربت تریاک متأسفانه هنوز در پیچ و خم‌های اداری‌گیر کرده است. این نشان می‌دهد که طرحی که 2 سال پیش موافقت خود را از مقامات عالی کشور گرفت با ابهاماتی مواجه است. در این باره با دکتر صفاتیان مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر که در زمان او طرح پایلوت شربت تریاک اجرا شد مصاحبه کرده‌ایم. وی هم‌اکنون در امر آموزش پزشکان با موضوع اعتیاد فعالیت می‌کند.

  • وضعیت تولید و توزیع شربت تریاک در کشور چگونه است؟

موضوع شربت تریاک از سال 85 در کشور مطرح شده است. در سال‌هایی که من مسئولیت درمان، بازپروری و حرفه‌آموزی را در ستاد بر عهده داشتم کار‌های پایلوت استفاده از شربت تریاک در گروه‌های مختلف انجام شد. این یکی از معدود برنامه‌های درمان است که در جلسه ستاد با حضور رئیس‌جمهور برای اجرای سراسری مصوب شده‌است. متأسفانه طی 2سال گذشته با وجود اینکه پروتکل درمانی تدوین شد و آموزش‌های لازم نیز به پزشکان داده شد، انتظار می‌رفت شربت تریاک در 400-300مرکز زیرنظر وزارت بهداشت در سراسر کشور توزیع شود اما متأسفانه طی یک‌سال و نیم پس از تایید و موافقت مسئولان اتفاق خاصی صورت نگرفته است. این در حالی است که این شربت عمدتا برای درمان کراک و تریاک استفاده می‌شود و مصرف کننده‌های این مواد‌مخدر بیشترین فراوانی را دارند.

  • چندی پیش وزیر بهداشت تاکید کرد که این شربت در همه کشور وجود دارد؟

در وزارت بهداشت 2 بخش مجزا مسئولیت شربت تریاک را بر عهده دارند. معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت برای تولید شربت و معاونت درمان برای راه‌اندازی مراکز درمانی برای معتادانی که نیاز به دارو دارند و باید به آنجا مراجعه کنند. معاونت دارو هم نظر مثبتی نسبت به ماجرا داشت و هم برای تولید تلاش کرد. اما آن قسمت از وزارت بهداشت که باید با بدنه دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کند و پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌ها را بنویسد و اجرا کند و پزشکان را آموزش بدهد ضعیف عمل کرده است.

  • پس عملا تولید زیادی که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده، منجر به دسترسی مصرف‌کننده به شربت تریاک نیست؟

بله. شربت تریاک به‌صورت ملی تولید می‌شود و در انبار‌ها وجود دارد ولی مهم این است که آن قسمت از بدنه معاونت درمان همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

  • مراکز درمانی که زیرنظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند چه تعداد هستند؟

آمار دقیقی منتشر نشده است ولی همکاران و پزشکانی که من با آنها در تماس هستم با وجود اینکه مدت‌ها قبل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت شربت نشده‌اند. بی‌نظمی موجود بایستی ریشه‌یابی و حل شود. وقتی می‌گوییم وزارت بهداشت، منظور وزیر نیست. البته نظر مثبت مسئولان با اجرایی شدن طرح2 موضوع کاملا متفاوت است.

  • مراکزی که به آنها اشاره شده لزوما در دانشگاه‌های کشور بایستی برپا شوند؟

خیر. دانشگاه‌ها مجوز درمان و تجویز شربت تریاک را به مراکز و پزشکان می‌دهند.

  • دلیل اینکه این شربت به مراکز بهزیستی داده نمی‌شود، چیست؟

براساس تجربه‌ای که من در مورد این دو سازمان دارم، بهتر است بهزیستی موضوع کمپ‌ها را به سامان برساند. به‌نظر من با توجه به تغییراتی که بهزیستی داشته و درون وزارت کار و تعاون و رفاه ادغام شده بهتر است به مسائل و مواردی که مربوط به حمایت‌های اجتماعی است بپردازد؛ چون بهزیستی در این زمینه تجربه‌ بهتری دارد. این دارو مثل متادون است و وزارت بهداشت در این زمینه بر بهزیستی ارجح‌‌است اما اینکه وزارت بهداشت هنوز نتوانسته درست عمل کند موضوع دیگری است.

 

کد خبر 145746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز