گروه شهری: معاون خدمات شهری شهرداری تهران در دومین نشست بین‌المللی زیباشناسی منظر شهری که با حضور اساتید و دانشجویان ایرانی و ایتالیایی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد و با همت سازمان زیبا‌سازی شهر تهران برگزار شد، گفت:

شهر

اگر شهر را تنها به مهندسان عمران یا مهندسان ترافیک بسپاریم تنها پل خواهیم داشت و خیابان و اگر فکری به حال شهروندان یک شهر نکنیم شهرها تبدیل به محدوده‌ای برای عبور خودروها و یا مانند تهران تبدیل به یک پارکینگ بزرگ خواهد شد. حسین کلخورانی به‌عنوان یکی از سخنرانان این نشست بین‌المللی با تاکید بر ضرورت توجه به زیباسازی منظر شهری به‌منظور تلطیف فضای شهر و آرامش روحی شهروندان افزود:

زیبایی رنگ و منظر گیاهان نیز نقش مهمی در زیباسازی فضای شهری دارد. معاون خدمات شهری شهرداری، نقش نور در زیباسازی منظر شهری را نیز مهم خواند و گفت: در نگاه به منظر شهری درمی‌یابیم که برخی ابنیه شهری مانند تهران خاموش و در تاریکی است و به همین دلیل کمتر به چشم می‌آید.

کلخورانی بر استفاده بیشتر از نور در جلوه‌های شهری تاکید کرد و افزود: هر اندازه در موضوع زیباسازی منظر شهری هزینه شود در واقع سرمایه‌گذاری بر روح و روان شهروندانی است که در شهری مانند تهران مسائل مختلف اجتماعی و ترافیک موجب بروز استرس در میان آنها شده است. وی اقدامات خوب انجام شده در تهران در موضوع منظر شهری از 2 سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: شهروندان تهرانی به‌زودی خواهند دید که چه تحول جدی و بزرگی در منظر شهری ایجاد می‌شود.

پروفسور لوچیو باربرا مشاور شهردار رم و رئیس دپارتمان معماری ایرانی در دانشکده ساپیتزا در رم نیز که به گفته کارشناسان فعالیت‌های زیادی در ایران انجام داده و دارای کرسی معماری در یونسکو است در سخنرانی خود در نشست تخصصی زیباشناسی منظر شهری ایران را به‌عنوان کشور زیبا و عالی توصیف کرد و گفت: مرکز پژوهش معماری ایرانی، ایتالیایی در رم شکل گرفته است. باربرا در مقایسه 2 شهر تهران و رم به لحاظ شهرسازی گفت: تهران و رم 2 شهر بزرگ هستند درحالی‌که در تهران 10 میلیون نفر و رم2.5میلیون نفر زندگی می‌کنند. بنابراین تهران یکی از کلانشهرهای مهم در جهان است که دارای جمعیت زیاد و در حال انفجار است.

صاحب کرسی معماری یونسکو ضمن مقایسه تهران و رم گفت: تهران چندان نشانی از شهرهای با پایه قدیمی در خود ندارد درحالی‌که رم اینچنین نیست و از شهرهای با پایه تاریخی در جهان است.پروفسور فابریزیو توپتی عضو هیأت‌مدیره شهرداری‌های ایتالیا که بیشتر در زمینه شهرهای تاریخی و معماری معاصر فعالیت دارد نیز سخنران دیگر جلسه بود که مطالعات مربوط به شهر رم و توسعه معماری و زیباشناسی این شهر را از منظر تاریخی مورد بررسی قرار داد. توپتی که برای نخستین‌بار به ایران سفر کرده است، گفت: به‌عنوان یک ایتالیایی تحت‌تأثیر میراث فرهنگی و معماری ایران قرار گرفته‌ام.

وی با اشاره به رشد ده برابری جمعیت رم در طول یک قرن گفت: اسکان غیررسمی نیز در رم همانند تهران وجود داشته و از 50 سال پیش تاکنون روی آن کار شده است. گفتنی است دومین نشست بین‌المللی زیباشناسی منظر شهری با همت شهرداری تهران و مشارکت دانشکده معماری ساپینزای رم و دانشکده سوره با حضور اساتیدی از دانشگاه معماری میلان‌ایتالیا، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشکده معماری لاویلت پاریس عصر دیروز پایان یافت.

کد خبر 145737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز