سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سیدجواد هاشمی، نویسنده و کارگردان نمایش «دروازه ساعات» با انتقاد شدید از تعدد جشنواره‌های گوناگون تئاتر گفت:

وقتی همه نهادها، اداره‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور به خودشان اجازه می‌دهند که جشنواره تئاتر برگزار کنند، دیگر چه جایی برای تخصص و صرف صحیح بودجه باقی می‌ماند؟

‌هاشمی که دوشنبه نهم بهمن در دومین روز از سومین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی، نمایش خود را در میان استقبال خوب تماشاگران به روی صحنه برد، افزود: همایش امسال نسبت به دو دوره قبل، کیفیت بالاتری دارد و قدری عمیق‌تر به مساله نگاه شده، اما شتابزدگی طبق معمول در کارهای ما وجود دارد و این به شدت به کار لطمه می‌زند.

نویسنده و کارگردان «دروازه ساعات» ادامه داد: یکی از مهم‌ترین علت‌های این شتابزدگی، وجود جشنواره‌های متعدد است که سبب می‌شود زمان بسیار کمی برای آماده‌سازی و تمرین باقی بماند. مثلاً از پایان جشنواره تئاتر فجر فقط 20 روز گذشته که برای آماده‌ کردن یک نمایش، بسیار ‌بسیار اندک است.

هاشمی افزود: باورکردنی نیست، اما خود من در عرض یک هفته کارم را آماده کردم.
برای آماده‌ کردن صحنه اول نمایش، فقط دو ساعت زمان صرف شده است و واقعاً فکر می‌کنم همین که بچه‌ها در این مدت کم توانسته‌‌اند 90 دقیقه کار را حفظ کنند، جای شکرش  باقی است.

کارگردان و بازیگر باسابقه‌ کشورمان ادامه داد: وقتی من تنها 10 دقیقه قبل از اجرا، لباسم دوخته می‌شود،‌ چه‌طور می‌‌توانم از بازیگرم انتظار کار خوب داشته باشم و لباس به دست و پایش گیر نکند؟

هاشمی تصریح کرد: به همین خاطر است که بهتر است جشنواره‌ها کاهش یابند و در هم تلفیق شوند. هیچ اشکالی ندارد که تئاتر فجر را موضوعی کنیم و در آن بخش‌های عاشورائیان، ‌دفاع مقدس و ... را تعریف کنیم. به این ترتیب جشنواره‌ای بزرگ خواهیم داشت که می‌توانیم با صرف بودجه مناسب و حجم تبلیغات کلان و گسترده، بهره بسیار بیشتری از آن ببریم.

هاشمی تأکید کرد: به اعتقاد من هیچ نهاد و سازمانی به‌جز مرکز هنرهای نمایشی نباید اجازه برپایی جشنواره داشته باشد و مرکز هم تا جایی که می‌شود باید جشنواره‌ها را کاهش داده، کیفیت برگزاری آن‌ها را بالا ببرد؛ ضمن آن‌که نهادها و وزارتخانه‌های دیگر هم می‌توانند به جشنواره‌های مورد نظر خود کمک کنند، نه این‌که رأسا آن را اجرا کنند.

کد خبر 14572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز